شرایط بغرنج شطرنج؛ رییس مستعفی،تعطیلی تیم‌های ملی و بدهی میلیاردی!
شرایط بغرنج شطرنج؛ رییس مستعفی،تعطیلی تیم‌های ملی و بدهی میلیاردی!
رییس فدراسیون شطرنج در حالی استعفا کرده که این فدراسیون درگیر مشکلات زیادی است.

به گزارش حاشیه ورزش

در آستانه بازی‌های آسیایی هانگژو شطرنج ایران شرایط بغرنجی را پشت سر می‌گذارد. مدت‌های زیادی است که اردوی تیم‌های ملی تعطیل است، مدیر فنی تیم‌های ملی ظاهرا استعفا کرده، استادبزرگ‌های این رشته به دیگر کشورها کوچ کرده‌اند و فدراسیون درگیر بدهی‌های متعددی است.

استعفای رئیس فدراسیون هم در این شرایط وضعیت را بحرانی‌تر کرده است. هر چند که وزارت ورزش از استعفای حسن تامینی ابراز بی اطلاعی کرده اما او در گروهی که منتسب به هیات‌های استانی است استعفای خود را مطرح کرده و دلیل آن را نیز مشکلات شخصی عنوان کرده است.

تعطیلی تیم‌های ملی و استعفای مدیر فنی

بازی‌های آسیایی هانگژو برای شطرنج‌بازان از جمله مهمترین مسابقات بین‌المللی است و حالا که مدت زیادی تا این مسابقات نمانده انتظار می‌رود که ملی‌پوشان این رشته همانند سایر رشته‌ها در اردوهای تیم ملی باشند اما این اردوها مدت خیلی زیادی است که تعطیل شده و شطرنج‌بازان مجبور شده‌اند با هزینه شخصی مربی بگیرند و در مسابقات بین المللی شرکت کنند. در همین شرایط ظاهرا پوررمضانعلی مدیر تیم‌های ملی نیز استعفای خود را اعلام‌کرده است.

کوچ استاد بزرگ‌های شطرنج

با مشکلات پیش آمده در سال‌های اخیر برای شطرنج ایران برخی از ستاره‌های این رشته به کشورهای دیگر کوچ کرده‌اند و فدراسیون شطرنج ایران باید به دنبال پرورش استاد بزرگ‌های دیگری باشد اما با وجود تعطیلی اردوها و نبود فضای مناسب شرایط سختی در انتظار تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی خواهد بود.

بدهی ۲۰ میلیاردی؟

هر چند حسن تامینی اعلام کرده که فدراسیون شطرنج بدهی ندارد و در این شرایط قصد دارد فدراسیون را ترک کند اما شنیده می‌شود این فدراسیون درگیر بدهی‌های میلیاردی است. گفته می‌شود یک میلیارد و ششصد میلیون بدهی به اداره برق و ۱۷ میلیارد بدهی مالیاتی بخش عمده‌ای از بدهی‌های این فدراسیون به شمار می‌رود و باید دید این ارقام اعلام شده تا چه حد درست است. همچنین فدراسیون شطرنج از گذشته ۷۰ هزار یورو (حدود 3.5 میلیارد تومان) بدهی به فدراسیون جهانی داشته که مشخص نیست که تسویه حساب با فیده انجام شده یا خیر.

شنیده می‌شود ۵ میلیارد از محل بودجه این فدراسیون (مجموع بودجه ۶ میلیارد) نیز هزینه شده است و گفته می‌شود از این مبلغ بودجه هیچ عددی به هیات‌های استانی هم پرداخت نشده است.

*اعتراض خانواده شطرنج‌بازان نسبت به پرداخت‌های هنگفت اعزام

در این اواخر خانواده شطرنج‌بازان رده‌های سنی نسبت به پرداخت هزینه‌های هنگفت به فدراسیون جهت اعزام فرزندانشان به مسابقات بین‌المللی اعتراض کردند. گویا این مبالغ که به صورت ارزی و ریالی از خانواده‌ها دریافت شده علی‌الحساب بوده اما در پایان مسابقات هیچ مبلغ مازاد به خانواده‌ها عودت داده نشده است.

حال باید دید وزارت ورزش و جوانان در این شرایط بغرنج چه تدبیری خواهد اندیشید و آیا با استعفای تامینی موافقت می‌کند؟ در این شرایط سرپرست منتخب باید در کنار بدهی‌های میلیاردی هر چه سریعتر تیم ملی را آماده بازی‌های آسیایی کند و با جذب مربی خارجی شرایط مناسبی را برای ملی‌پوشان فراهم آورد.