شطرنج آسیا غنی‌تر از اروپاست
شطرنج آسیا غنی‌تر از اروپاست
سرمربی شطرنج روسیه از انتقال فدراسیون شطرنج روسیه به آسیا ابراز رضایت کرد.

به گزارش حاشیه ورزش

فدراسیون شطرنج روسیه روز گذشته رسما به عضویت فدراسیون شطرنج آسیا درآمد. این موضوع در ابوظبی و در مجمع فدراسیون شطرنج آسیا مورد بحث قرار گرفت. ۲۹ رای مثبت، یک رای مخالف و ۶ رای ممتنع برای ورود شطرنج روسیه به آسیا نیز داده شد.

استاد بزرگ میخائیل کوبالیا، سرمربی تیم ملی شطرنج جوانان و معاون اجرایی رییس فدراسیون شطرنج روسیه در این باره گفت: ما در آوریل سال گذشته درخواستی ارائه کردیم و تقریبا یک سال منتظر بررسی آن بودیم. مدت‌ها در انتظار آن بودیم تا انتقال فدراسیون شطرنج روسیه به آسیا صورت بگیرد و باید بگویم که این موضوع بسیار مثبت است. در واقعیت ۷۷ درصد از خاک روسیه در آسیا است و ما اطمینان داشتیم که این انتقال صورت می‌گیرد.

سرمربی تیم ملی شطرنج روسیه ادامه داد: به طور عینی، شطرنج در آسیا اکنون بسیار سریع‌تر در حال توسعه است. هند، قزاقستان، ازبکستان، چین و ایران از قدرت‌های آسیا هستند. رقابت در آسیا بالاتر از اروپا بوده و این موضوع به ویژه در میان کودکان بیش‌تر است. من بسیار خوشحالم که توانستیم به شطرنج آسیا ملحق شویم.

او درباره یک رای مخالف گفت: ما در روند رای‌گیری حضور نداشتیم. اما در واقع یک رای مخالف و شش رای ممتنع داشتیم.

کوبالیا در واکنش به این که شطرنج‌بازان روسیه چه زمانی می‌توانند در مسابقات آسیایی شرکت کنند؟ گفت: هنوز چند مشکل فنی باقی مانده است که باید حل شود. اما به طور رسمی انتقال فدراسیون، از اول ماه می انجام خواهد شد. باتوجه به این که شطرنج‌بازان روس امسال در مسابقات اروپایی حضور دارند، دیگر آن‌ها نمی‌توانند در مسابقات قهرمانی انفرادی آسیا بازی کنند و بازی آن‌ها به سال بعد موکول خواهد شد.

او ادامه داد: باید تاکید کرد که آسیا تقویم ورزشی غنی‌تری دارد. بازی‌های آسیایی، بازی‌های داخل سالن و قهرمانی زیر ۲۰ سال آسیا از جمله رقابت‌هایی هستند که در اروپا وجود ندارد. به احتمال زیاد، شطرنج ما با هند، ازبکستان، قزاقستان و ایران در یک زون قرار خواهد گرفت. این موضوع برای نسل جوان بسیار خوب است، زیرا مسابقات بیش‌تر و رقابت بالاتری برای آن‌ها وجود خواهد داشت.

سرمربی تیم ملی شطرنج روسیه در پاسخ به این که آیا حرکت روسیه به آسیا به این معناست که بحث بازگشت پرچم و سرود به شطرنج‌بازان روسیه از سر گرفته شود؟ اعلام کرد: پرچم و سرود همگی در انحصار فیده هستند. از سوی دیگر تحریم‌های اتحادیه شطرنج اروپا در رابطه با بازیکنان روسیه شدیدتر بود. به عنوان مثال، در مسابقات جهانی سریع و فوق سریع که در قزاقستان برگزار شد، بازیکنان روسی نتوانستند مشخصات خود را در وب سایت فیده تغییر دهند. هم‌چنین اتحادیه شطرنج اروپا همه بازیکنان از جمله کودکان را مجبور به تغییر پرچم در پروفایل خود کرد. اروپایی‌ها نگرش ستیزه جویانه‌تر و خواسته‌های سخت‌تری داشتند. فکر می‌کنم در آسیا، از این نظر، همه چیز بسیار آرام‌تر خواهد بود و برگزارکنندگان فقط بر اساس الزامات فیده اقدامات خود را خواهند داشت. در تلاش هستیم تا به تدریج این ممنوعیت را در برخی مقوله‌ها لغو کنیم. شطرنج‌بازان ما می‌توانند در مسابقات انفرادی، با پرچم فیده شرکت کنند. در مسابقات تیمی عموما محروم هستیم. اینجا باید کار کنیم تا بتوانیم در مسابقات تیمی شرکت کنیم. این موضوع به طور مستقیم با انتقال به آسیا مرتبط نیست زیرا این وضعیت در درجه اول توسط فیده تنظیم می‌شود.