ضرب‌الاجل فیفا به فوتبال ایران تمدید می‌شود
ضرب‌الاجل فیفا به فوتبال ایران تمدید می‌شود
فدراسیون فوتبال ایران معتقد است، با وجود حل نشدن مشکلات اساسنامه با ورود مجلس، امکان تمدید این مساله وجود دارد و تیم ملی آسیبی از این مسئله نخواهد خورد.

به گزارش حاشیه ورزش ، ریاست شهاب‌الدین عزیزی خادم بر فدراسیون فوتبال به حدی عمر نکرد که او سالگرد برگزاری انتخابات و نشستن روی صندلی این فدراسیون را ببیند اما ظرف دو روز آینده، ضرب الاجل یک ساله فیفا به ایران خاتمه خواهد یافت و این فدراسیون باید نامه‌نگاری‌های لازم با این نهاد بین‌المللی را انجام دهد.

طبق توافق فیفا، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در سال ۹۹، به فوتبال ایران مهلت داده شده تا ظرف یک سال بعد از برگزاری انتخابات، نسبت به انجام تغییرات و استقلال فدراسیون فوتبال از دولت اقدام شود اما با گذشت یک سال، هنوز این اتفاق رخ نداده و مطابق مقررات جاری در کشور، فدراسیون فوتبال یک نهاد “عمومی غیردولتی” به شمار می‌رود.

در یک سال اخیر دولت دوازدهم مصوبه‌ای را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد که مطابق آن، تمامی فدراسیون‌های ورزشی در زمره نهادهای غیردولتی و غیرانتفاعی تلقی می‌شدند اما این مصوبه با گذشت حدود ۱۰ ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده و در نتیجه تغییرات مرتبط با این موضوع انجام نشده است.

بر همین اساس، فدراسیون فوتبال در دوره عزیزی‌خادم هشدارهای بسیاری را داد که در صورت تصویب نشدن این ماده، فدراسیون فوتبال تعلیق می‌شود و دود این ماجرا به چشم تیم ملی ایران خواهد رفت. از مقطعی به بعد، این فدراسیون تغییر مسیر داد و در نامه نگاری به فیفا اعلام کرد که استقلال فدراسیون فوتبال از دولت نهایی شده است ولی فیفا در نامه خود به این فدراسیون، ضمن تبریک بابت اقدامات انجام شده، خواستار تصویب استقلال فدراسیون‌ فوتبال از طریق مجلس شورای اسلامی شده بود چرا که در اساسنامه هم قید شده این فرصت یک ساله به جهت تصویب استقلال فدراسیون در دولت و در نهایت در مجلس داده شده است.

حال با فرا رسیدن این مهلت یک ساله در دهم اسفند ۱۴۰۰ که با برکناری موقت عزیزی‌خادم هم همراه شده است، اهالی فوتبال در انتظار پاسخ این فدراسیون به فیفا و واکنش این نهاد بالا دستی به تصویب نشدن این مسئله در مجلس هستند ولی به گفته اعضای فدراسیون فوتبال، این مسئله جای نگرانی ندارد.

چندی قبلی، احسان اصولی، عضو هیات رئیسه و سخنگوی فدراسیون فوتبال در این باره گفت: «پایان زمان تصویب این اساسنامه در مجلس ۱۰ اسفند ماه است. با دوستان در مجلس گفت‌وگوهایی داشتیم و قرار شد هرچه سریع‌تر این موضوع در دستور کار قرار بگیرد. اگر گردش کار اولیه انجام شود، از فیفا درخواست مهلت می‌کنیم تا فوتبال ملی دچار مشکل نشود.»

دبیرکل فدراسیون فوتبال نیز می‌گوید با نامه نگاری می‌توان فرصت بیشتری از فیفا گرفت و این مساله را تا مدت زمان دیگری تمدید کرد. حسن کامرانی‌فر گفت: «در یک برنامه تلویزیونی هم اعلام کردم که فدراسیون فوتبال هیچ وقت نمی تواند خود را جدای از دیگر ارکان دولت بداند. اگر عده ای تصور می کنند که بعد از آن تصویب مجلس، فدراسیون فوتبال از دولت مستقل خواهد شد، این چنین نیست. فدراسیون فوتبال نیاز به حمایت دولت و مجلس دارد و باید در کنار همه باشد. آن بخش اساسنامه نیاز به مصوبه مجلس دارد. در نامه اخیر فیفا و در یکی از بندها آمده است که درباره بحث فدراسیون‌ها آماتوری و مصوبه آن اطلاعات بیشتری ارسال کنیم. فیفا منتظر تاییدیه مجلس و نمایندگان محترم است. امکان تمدید این تاریخ هم وجود دارد اما باید سریعتر این اتفاق بیفتد.

طبق قوانین جاری، فدراسیون های ورزشی (آماتوری) مانند سازمان‌ها و نهادهای مختلفی نظیر دانشگاه آزاد، شهرداری‌ها، هلال احمر، سازمان تامین اجتماعی و … جزو نهادهای عمومی غیردولتی است و دولت قبل در مصوبه‌ای، خواهان پیش بینی قانونی به منظور استقلال این فدراسیون‌ها به عنوان نهادهای “غیردولتی و غیرانتفاعی” شده است. در نتیجه تا زمانی که مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان این مسئله را تایید نکنند، فدراسیون فوتبال مشمول ماده پنج قانون محاسبات عمومی کشور خواهد بود و یک نهادها عمومی – غیردولتی است.

باید دید میرشاد ماجدی و همکارانش در این فدراسیون می‌توانند با تشریح اقدامات اخیر دولت و این فدراسیون و ارسال درخواست تغییرات به مجلس، مهلت بیشتری از فیفا طلب کنند یا خیر؟