عملکرد آماری دختران هندبال ایران
عملکرد آماری دختران هندبال ایران
هندبالیست‌های ایرانی در مسابقات هندبال قهرمانی زنان مقابل حریفان قدرتمند خود شکست خوردند و در نهایت در رده سی و یکم ایستادند.

به گزارش حاشیه ورزش ، تیم ملی هندبال زنان ایران برای اولین بار در تاریخ ایران به مسابقات قهرمانی جهان راه یافت. ایران تنها ۱۳ سال از حضورش در مسابقات بین‌المللی گذشته بود که با چهارمی در مسابقات قهرمانی آسیا جواز حضور در اسپانیا را به‌دست آورد. دختران هندبال ایران در اولین حضور در قهرمانی جهان با ۶ شکست پیاپی مقابل تیم‌های رومانی، نروژ، قزاقستان، ازبکستان، آنگولا و کامرون در رده سی و یکم این مسابقات قرار گرفتند.

مسابقات هندبال قهرمانی زنان جهان از ۱۰ آذر با حضور ۳۲ تیم به میزبانی اسپانیا آغاز شد و این مسابقات تا ۲۸ آذر ادامه دارد. هنوز تکلیف رده‌بندی سایر تیم‌ها مشخص نیست اما تیم نروژ حریف ایران در مرحله گروهی راهی مرحله پلی آف شده است.

حجاب وجه تمایز تیم ملی ایران/ وطن پرست و خلیلی ستاره‌های بازی ایران – رومانی

اولین دیدار ملی پوشان هندبال زنان ایران در قهرمانی جهان مقابل تیم رومانی بود که با نتیجه ۱۱ بر ۳۹ به سود رومانی به پایان رسید. تیم ملی رومانی صاحب یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز قهرمانی جهان و مدال برنز قهرمانی اروپا است و رتبه چهارمی بازی های المپیک را در کارنامه دارد. بازیکنان تیم رومانی با میانگین قد (۱.۹۲ – ۱.۷۰) و میانگین سن ۲۵ سال (۱۸ – ۳۳) در این مسابقات شرکت کردند.

دراین دیدار که اولین حضور هندبال زنان ایران در مسابقات جهانی بود حجاب دختران ایرانی مورد توجه قرار گرفت.

آس در این مورد نوشت ” ملی‌پوشان هندبال ایران در اولین مسابقه خود با لباس‌های معمولی و جوراب شلواری سفید در زیر شلوارک که تمام ساق پای آن‌ها پوشیده باشد حاضر شدند. آن‌ها همانند بازیکنان برخی دیگر از تیم‌ها روسری داشتند و بازی خود را با حجاب انجام دادند که این حجاب، آن‌ها را از دیگران متمایز کرده است.”

مینا وطن پرست در این مسابقه از ۹ شوت، ۶ گل را وارد دروازه رومانی کرد که بیش از نیمی از گل های ایران در این دیدار بود و سبب شد او به عنوان ستاره زمین معرفی شود. همچنین فاطمه خلیلی دروازه بان تیم ملی ایران در این دیدار عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و تنها در نیمه اول این بازی ۱۴ سیو داشت.

تاریخ سازی خلیلی در دیدار مقابل نروژ

دومین دیدار دختران هندبال ایران مقابل نروژ بود. تیم ملی نروژ ۲ دوره قهرمان، ۲ دوره نایب قهرمان و ۳ دوره رتبه سوم المپیک، ۳ مدال طلا، ۴ نقره و ۳ برنز قهرمانی جهان و ۸ طلا، سه نقره و یک برنز قهرمانی اروپا را در کارنامه دارد.

بلندترین بازیکن رومانی قد ۱.۸۴ سانتی متر و کوتاهترین آنها نیز ۱.۶۳ سانتی متر داشت. میانگین سنی بازیکنان نروژ نیز بین ۲۲ تا ۴۱ سال است. این بازی با حساب ۹ بر ۴۱ به سود تیم نروز به پایان رسید.

اتفاق جالب این دیدار چهار دقیقه اول بازی بود که تیم ملی ایران از نروژ پیشی گرفت و ۲ بر یک از قهرمان جهان جلو بود. این دیدار با ۳۰ گل اختلاف به پایان رسید اما اتفاق مهم این بود که فاطمه خلیلی دروازه‌بان تیم ملی ایران به عنوان با ارزش‌ترین بازیکن زمین انتخاب شد. او در این بازی عملکرد خوبی داشت و توانست ۱۸ شوت را مهار کند. این اتفاق مورد توجه فدراسیون جهانی قرار گرفت و آنها از دروازه بان ایران تمجید کردند. همچنین فدراسیون نروژ پیراهن تیم ملی این کشور را که از سوی بازیکنان این تیم امضا شده بود به خلیلی اهدا کرد.

شکست نزدیک مقابل حریف آسیایی

سومین و آخرین دیدار ایران در مرحله گروهی این مسابقات مقابل حریف آسیایی یعنی قزاقستان بود. تیم ملی قزاقستان ششمین حضورش در مسابقات قهرمانی جهان را تجربه می‌کرد. این تیم سابقه دهمی بازی‌های المپیک، دو دوره قهرمانی آسیا و مدال برنز آسیا را در کارنامه دارد. ایران مقابل این تیم پایاپای پیش می‌رفت اما در نهایت با ۶ اختلاف گل مقابل این تیم شکست خورد. دختران هندبال ایران در پایان این مرحله با ۳ شکست وارد مرحله پرزیدنت کاپ شدند تا برای کسب مقام ۲۵ تا ۳۲ بجنگند.

قاسمی پر گل‌ترین بازیکن ایران مقابل ازبکستان

ازبکستان دومین حریف آسیایی تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بود. تیم ملی ازبکستان با پنجمی قهرمانی آسیا اردن جواز حضور در اسپانیا را کسب کرده بود و این دومین حضورش در مسابقات قهرمانی جهان بود. تیم ایران در دیدار با ازبکستان در دقایق ابتدایی خیلی خوب پیش رفت اما رفته رفته ازبکستان بازی را در اختیار گرفت و ایران با ۵ اختلاف شکست خورد تا چهارمین شکست خود را در مسابقات قهرمانی جهان تجربه کند. در این دیدار الناز قاسمی ۹ گل به ثمر رساند و در پایان عنوان ارزشمندترین بازیکن این دیدار را به خود اختصاص داد.

سخت‌ترین شکست تیم ملی ایران مقابل آنگولا

آنگولا دیگر حریف تیم ملی هندبال زنان ایران در قهرمانی جهان بود. این تیم نیز سابقه حضور ۶ دور در بازی‌های المپیک و ۱۴ دوره از قهرمانی جهان را در کارنامه دارد. ایران مقابل این تیم خیلی دست و پا بسته بازی کرد و در مجموع تنها ۸ گل را به ثمر رساند. ایران با ۳۳ اختلاف گل مقابل آنگولا شکست خورد که بیشترین تفاضل گل ایران در تمامی ۵ دیدارش در مسابقات قهرمانی جهان بود. با وجود شکست ایران با این اختلاف اما در پایان بازی فاطمه خلیلی برای دومین بار در این مسابقات به عنوان با ارزشترین بازیکن زمین انتخاب شد.

کیانی‌آرا امتیازآورترین بازیکن ایران در قهرمانی جهان

آخرین دیدار تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی جهان اسپانیا مقابل تیم کامرون نماینده قاره آفریقا بود. این تیم تاکنون ۳ دوره در مسابقات قهرمانی جهان حضور داشته که بهترین نتیجه‌اش مقام بیستم در سال ۲۰۱۷ بوده است. همچنین کامرون ۱۷ بار در مسابقات قهرمانی آفریقا حضور یافته و در ۲۰۲۱ مقام نایب قهرمانی را کسب کرده است. تیم ایران این بازی را نیز با اختلاف ۱۵ گل واگذار کردند. تیم ایران با این شکست در رده آخر گروه خود قرار گرفت و در رده سی و یکم ایستاد.

در پایان شش بازی ایران آرزو کیانی‌آرا ۲۷ ساله سن دارد و جزو بازیکنان کم تجربه‌تر محسوب می‌شود. او در مجموع در این مسابقات بیشترین گل را برای ایران به ثمر رساند. کیانی‌آرا در بازی مقابل نروژ یک گل، در بازی مقابل قزاقستان ۶ گل، مقابل ازبکستان ۵ گل و برابر کامرون ۵ گل برای ایران به ثمر رساند و با ۲۱ گل امتیاز آورترین بازیکن ایران شد. الناز قاسمی با ۱۸ گل و مریم یوسفی با ۱۵ گل بعد از کیانی‌آرا بیشترین گل ها را برای ایران ثبت کردند.

سه جایزه ارزشمندترین بازیکن زمین برای ایران

در مجموع ۶ بازی تیم ملی ایران سه جایزه ارزشمندترین بازیکن زمین سهم بازیکنان ایرانی شد. فاطمه خلیلی دروازه‌بان تیم ملی اولین بازیکن ایرانی بود که در قهرمانی جهان این عنوان را کسب می‌کرد. او در مرحله گروهی مقابل نروژ و در پرزیدنت کاپ مقابل آنگولا به عنوان ارزشمندترین بازیکن زمین معرفی شد. همچنین الناز قاسمی نیز در پرزیدنت کاپ در بازی مقابل ازبکستان توانست این عنوان را کسب کند.

تیم ایران در میان بهترین بازی‌های جوانمردانه

تبم ملی ایران ایران در پایان سه بازی مرحله گروهی با ۹ تعلیق ۲ دقیقه‌ای و تنها یک کارت زرد در رده هفتم لیست بازی جوانمردانه این رویداد قرار گرفت. تیم‌های ملی هلند، تونس، قزاقستان، نروژ، رومانی، آرژانتین در رده‌های اول تا ششم این فهرست قرار داشتند.

همچنین تیم ایران در پایان مرحله پرزیدنت کاپ نیز با ۱۳ تعلیق ۲ دقیقه‌ای و سه کارت زرد در ۶ بازی انجام شده در رده سوم لیست بازی جوانمردانه این رویداد قرار گرفت. تیم‌های ملی هلند و تونس رده‌های اول و دوم این لیست را در اختیار دارند و جایگاه های بعدی در این فهرست از آن تیم های نروژ و آرژانتین است.