غایبان بزرگ جام جهانی قطر دلمان برایتان تنگ خواهد شد!
غایبان بزرگ جام جهانی قطر دلمان برایتان تنگ خواهد شد!
تیم‌های بزرگی در دنیای فوتبال هستند که نتوانستند به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر راه پیدا کنند.

به گزارش حاشیه ورزش
پدرام خسروشاهی – هنگامی‌که جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در ماه نوامبر از قطر آغاز می‌شود، تعداد زیادی از تیم‌های بین‌المللی قابل‌توجهی در این مسابقات شرکت نمی‌کنند. ما از قبل لیست کامل تیم‌هایی که قرار است در مسابقات شرکت کنند را می‌دانیم، اما کشورهای بزرگی نیز هستند که قطر ۲۰۲۲ ازدست‌داده‌اند؟ بیایید نگاهی به این تیم‌ها بیندازیم:
ایتالیا، با اختلاف، بزرگترین کشوری است که در قطر حضور نخواهد داشت. ایتالیا بر اساس آخرین رده بندی جهانی فیفا در ۲۵ آگوست در رده هفتم بهترین تیم بین‌المللی قرار دارد. پس چگونه نتوانست به آن برسد؟ تمام رویاهای آتزوری در دیدار پلی آف پس از گلی که در دقیقه ۹۲ از مقدونیه شمالی دریافت کرد نقش بر آب شد. این دومین دوره متوالی جام جهانی بود که ایتالیا نتوانست به آن راه پیدا کند.
یکی از تیم‌های رو به رشد از آمریکای جنوبی در دهه گذشته کلمبیاست که در رده‌بندی مقدماتی آمریکای جنوبی در رده ششم قرار گرفت – یک امتیاز کمتر از پرو برای رسیدن به پلی‌آف و سه امتیاز کمتر از اکوادور برای صعود مستقیم. کلمبیا در رتبه ۱۷ فیفا قرار دارد. در سال ۲۰۱۸، کلمبیا قبل از شکست در ضربات پنالتی به انگلیس در مرحله یک‌هشتم، به‌عنوان سر گروه صعود کرده بود.
پس از یک دوره حیرت‌انگیز در سال ۲۰۱۸ که شامل رسیدن به مرحله یک‌چهارم نهایی بود، سوئد به لهستان باخت تا واجد شرایط برای قطر نباشد. با این حساب رویای دیدن دوباره زلاتان ابراهیموویچ در جام جهانی به پایان رسید. سوئد در رتبه ۲۰ فیفا قرار دارد. در سال ۲۰۱۸، سوئد در صدر گروهی قرار گرفت که آلمان و مکزیک در آن حضور داشتند، اما در یک چهارم ۲-۰ مغلوب انگلیس شدند.
پرو، کشور شماره ۲۱ رده بندی فیفا و درست پس از سوئد، در فینال پلی‌آف مقدماتی از طریق ضربات جذاب پنالتی به استرالیا باخت. در سال ۲۰۱۸، پرو در گروه خود پس از فرانسه و دانمارک سوم شد. تیم آخر آن گروه که بود؟ استرالیا.
شیلی یکی دیگر از تیم‌های قدرتمند آمریکای جنوبی است که در چند سال اخیر فرم خوب خود را ازدست‌داده است. بازیکنان قابل‌توجهی مانند الکسیس سانچز و آرتورو ویدال از دوران اوج خود بسیار دور هستند و نمی توانند به رهبری تیم کشورشان ادامه دهند، فرصتی که در سال ۲۰۱۸ نیز از دست رفت. در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴، شیلی به مرحله یک‌هشتم نهایی راه یافت و در حال حاضر رتبه ۳۱ فیفا را در اختیاردارند.
مصر نیز در سال‌های اخیر کشوری رو به رشد بوده است. محمد صلاح، ستاره لیورپول، تیتر اول تیم مردان مصر بوده است، اما سادیو مانه، هم‌تیمی سابق او همراه با سنگال آن‌ها را در مرحله مقدماتی حذف کردند. در سال ۲۰۱۸، مصر موفق به هیچ بردی در جام جهانی نشد. مصر در رتبه ۴۰ جهان قرار دارد.
سایر کشورهای قابل‌توجهی که در قطر ۲۰۲۲ حضور نخواهند داشت عبارت‌اند از اوکراین (رتبه ۲۷)، نیجریه (رتبه ۳۱)، روسیه (رتبه ۳۵) و الجزایر (رتبه ۴۱).

  • نویسنده : پدرام خسروشاهی