فدراسیون جهانی کاراته هیچ ظلمی در حق علیپور نکرد
فدراسیون جهانی کاراته هیچ ظلمی در حق علیپور نکرد

رییس فدراسیون کاراته گفت: فدراسیون جهانی با ملاک قرار دادن رنکینگ المپیک از دادن سهمیه قاره ای به رزیتا علیپور خودداری کرد. سید حسن طباطبایی در گفتگو با حاشیه ورزش، درباره دلایل فدراسیون جهانی برای ندادن سهمیه قاره ای المپیک توکیو به رزیتا علیپور ملی پوش کاراته بانوان ایران، اظهار کرد: زمانیکه ما در پاریس […]

رییس فدراسیون کاراته گفت: فدراسیون جهانی با ملاک قرار دادن رنکینگ المپیک از دادن سهمیه قاره ای به رزیتا علیپور خودداری کرد.

سید حسن طباطبایی در گفتگو با حاشیه ورزش، درباره دلایل فدراسیون جهانی برای ندادن سهمیه قاره ای المپیک توکیو به رزیتا علیپور ملی پوش کاراته بانوان ایران، اظهار کرد: زمانیکه ما در پاریس در جریان این موضوع قرار گرفتیم بلافاصله با مسئولان فدراسیون جهانی مذاکره کردیم و در ادامه نیز کتبا اعتراض خود را نسبت به این تصمیم فدراسیون جهانی اعلام کردیم. فدراسیون جهانی نیز در پاسخ به ما ضمن تشریح دلایل قانونی عدم اعطای سهمیه المپیک به رزیتا علیپور، اعلام کرد علیپور به دلیل اینکه در رنکینگ المپیکی پایین تر از حریف قزاق است، سهمیه المپیک را از دست داده است و جایگاه او در رنکینگ قاره ای و جهانی ملاک اعطای سهمیه المپیک نبوده است.

وی افزود: با این وجود در بازگشت به ایران جلسه ای را با حضور مسئولان کاروان ایران در المپیک برگزار کردیم و تمامی بندهای مربوط به پاسخ فدراسیون جهانی و شرایط اعطای سهمیه قاره ای را مورد بررسی قرار دادیم. کمیته ملی المپیک نیز کتبا به فدراسیون جهانی و کمیته بین المللی المپیک در اینباره اعتراض کرد که اینبار نیز فدراسیون جهانی پاسخ مشابه خود را بار دیگر به فدراسیون کاراته، کمیته المپیک و IOC ارسال کرد و حتی از چرایی ارسال نامه های مختلف از سوی ایران در اینباره ابراز تعجب کرد.

رییس فدراسیون کاراته، خاطرنشان کرد: ما تلاش خود را برای تجدید نظر فدراسیون جهانی در تصمیم خود انجام دادیم اما در هر صورت فدراسیون جهانی بر اساس قوانین مشخصی که دارد با توجه به رنکینگ المپیکی ورزشکاران، سهمیه قاره ای را به ورزشکار قزاق اختصاص داد و رزیتا علیپور علی رغم شایستگی فرصت حضور در المپیک را از دست داد.

طباطبایی درباره برخی انتقادات مطرح شده دراینباره اظهار کرد: ما اگر می خواستیم علیپور به المپیک نرود، او را به ۲۰ کاراته وان اعزام نمی کردیم و همه گونه حمایت را همانند دیگر ملی پوشان از وی انجام نمی دادیم. پس چرا او را به مسابقات پاریس فرستادیم؟ متاسفانه عده ای موضوع را وارونه جلوه می دهند. خانم علیپور با بدشانسی به المپیک نرفت. راه یابی به المپیک سخت و دشوار است. مگر عباسعلی و بهمنیار یا گنج زاده به راحتی المپیکی شدند؟

رییس فدراسیون کاراته ادامه داد: برخی خودشان را کارشناس تر، مربی تر و دلسوزتر می دانند در حالیکه برد و باخت یک موضوع عادی در دنیای ورزش است و خیلی از ورزشکاران علی رغم شایستگی به اهداف خود نرسیده اند. تمام تلاش ما، کادر فنی و علیپور این بود که وی المپیکی شود اما متاسفانه او به سهمیه المپیک نرسید.

وی در پاسخ به این سوال که پس با این اوصاف معتقد است فدراسیون جهانی بر اساس قانون عمل کرده و ظلمی در حق علیپور صورت نگرفته است، تاکید کرد: به هیچ عنوان فدراسیون جهانی کاراته در حق علیپور ظلمی نکرده و مطابق با قوانین خود رفتار کرده است.

طباطبایی در پاسخ به این سوال که با توجه به پیگیری های متعدد فدراسیون و کمیته ملی المپیک از IOC، آیا نگرانی بابت تلافی احتمالی فدراسیون جهانی در قبال نمایندگان ایران وجود دارد یا خیر، گفت: اصلا چنین نگاهی ندارم. نمایندگان ما همیشه در سخت ترین شرایط دیپلماسی مدیریتی فدراسیون جهانی با ایران، به نتایج خوبی رسیدند. در رقابت های جهانی ۲۰۱۴ برمن آلمان در حالیکه بیشترین تنش را با فدراسیون جهانی داشتیم، تیم ما برای اولین بار قهرمان جهان شد. بنابراین هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد و مکاتبات یا اعتراض درباه مسائل مختلف امری طبیعی محسوب می شود.

رییس فدراسیون کاراته، درباره حضور ۳ نماینده ایران در المپیک توکیو، گفت: می توانستیم با سهمیه کامل عازم توکیو شویم و بچه های ما این شایستگی را داشتند. متاسفانه اشتباه سهوی از سوی عسگری رخ داد و ما یک سهمیه را از دست دادیم. من واقعا نگران شرایط روحی او هستم و حکم یک سال محرومیت به جای ۴ سال محرومیت فدراسیون جهانی نشان داد اشتباه این ورزشکار با اخلاق ما سهوی بوده است. قول می دهم همین تیم ۳ نفره ما در المپیک شایستگی کسب خوشرنگ ترین مدال ها را دارد. این ظرفیت وجود دارد و بچه ها اگر خودشان باشند می توانند بهترین نمایش را داشته باشند.

وی ادامه داد: المپیک بزرگترین رویداد ورزشی جهان است. کاراته برای اولین بار در المپیک حضور دارد و واقعا روزهای حساسی را سپری می کنیم. با تمام مشکلات ومعضلاتی که بوجود آمده، حمایت جامعه کاراته از نمایندگان ایران در المپیک بسیار خوب است و با این انرژی های مثبت و همدلی ایجاد شده امیدوارم شاهد موفقیت کاراته و در مجموع کاروان ورزش ایران در المپیک باشیم. از رسانه ها و جامعه بزرگ کاراته بخاطر همدلی و همراهی ارزشمندشان صمیمانه قدردانی می کنم.

رییس فدراسیون کاراته درباره نحوه انتخاب ملی پوشان ایران در رقابت های قهرمانی جهان نیز خاطرنشان کرد: برنامه ای را سازمان تیم های ملی در خصوص انتخابی تیم های ملی به اتفاق سرمربیان تیم ملی نوشته اند که تا یکی دو روز آینده اعلام می شود. مشکلات کرونا باعث شد چند بار انتخابی تیم های ملی به تعویق بیفتد. فاصله مسابقات جهانی با المپیک اندک است و به شکلی برنامه ریزی کردیم پس از المپیک شاهد شرایط جدیدی در تیم های ملی در رده های سنی مختلف باشیم.

طباطبایی در پایان گفت: اصلی ترین ملاک ما رعایت عدالت برای رقابت های جهانی است و امیدوارم با برگزاری رقابت های انتخابی در این مسیر گام برداریم.