مدیرعامل سابق سپاهان می‌گوید وقتی کشور یک زمین چمن درست ندارد با کمک داور ویدیویی چه کار می‌خواهند انجام دهند؟

به گزارش حاشیه ورزش، اصغر باقریان درباره عملکرد فدراسیون فوتبال بعد از حضور عزیزی‌خادم اظهار کرد: فوتبال را باید یک مقوله بلند مدت بدانیم و حتی یک یا دو سال هم زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد فدراسیون نیست. در این مدت هم تغییر دولت داشتیم و در زمان تغییر دولت شرایط از حالت طبیعی خارج می‌شود اما انتظار این است که سمت و سوی حرکت فدراسیون باید به سمت ساختار سازی و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برود. ساختارسازی باید در بحث‌های زیر بنایی و مدیریتی صورت بگیرد و مشکل ما حول این دو بحث است.

او ادامه داد: من حرکت فدراسیون را به این سمت ندیدم که ساختار سازی کند اما شاید به خاطر شرایط خاص کشور چنین کاری انجام نشده است. شاید هم اندیشه‌ای پشت آن نباشد. ما نقطه ضعف‌های اساسی در کشور داریم و در ساختار نرم‌افزاری و مدیریتی مشکلاتی وجود دارد. تصمیماتی که گرفته می‌شود، نشان نمی‌دهد که داریم به سمت و سوی یک برنامه بلند مدت می‌رویم و حتی در دو دهه گذشته هم این مساله وجود نداشته است. دچار روزمرگی و تصمیمات کوتاه مدت شدیم.

مدیرعامل سابق سپاهان با بیان این‌که همه جا داریم میبینیم به این شکل برخورد می‌شود که امروز را فعلا رد کنیم تا به فردا برسیم، گفت: این تفکر یعنی این‌که ما نمی‌توانیم برای فردایمان برنامه ریزی کنیم. بحث دوم من ساختارهای سخت افزاری و امکانات است. زمین فوتبال، واجب‌تر از VAR است. ما چند زمین فوتبال داریم که بتوانیم بازیکنان را در سطح بالا در آن پرورش دهیم؟ ما در خیلی از استان‌ها مثل خوزستان، گیلان، مازندران، بوشهر و … استعدادهای زیادی داریم اما یک زمین چمن درست نداریم. مازندران یک زمین چمن دارد که بشود در آن بازیکن سازی کرد؟ در خوزستان چطور؟

او ادامه داد: ما ابتدا باید ببینیم به چه چیزهایی نیاز داریم و بعد به سراغ مسائل دیگر برویم. وقتی دچار روزمرگی و تصمیمات کوتاه مدت هستیم مجبور می‌شویم به سراغ مسائلی مثل VAR برویم. وقتی زمین چمن نداریم با کمک داور ویدیویی چه کار می‌خواهیم انجام دهیم؟ البته این تجهیزات برای فوتبال امروز نیاز است اما باید ارزیابی کنیم و ببینیم نقاط ضعف ما در کجا قرار دارد و به سراغش برویم. نباید بترسیم و خودمان را در چارچوب مشکلات روزمره قرار دهیم.

باقریان اضافه کرد: این روزها یک باشگاه دچار مشکل می‌شود و شش مربی عوض می‌کند. با عوض کردن آدم‌ها فوتبال درست نمی‌شود و با عوض کردن تفکر فوتبال درست می‌شود. ما هر موقع بتوانیم تفکر فوتبال حرفه‌ای را در کشورمان جا بندازیم، همه چیز حل می‌شود. شاید فدراسیون جدید زمینه سازی کرده باشد اما من تا اینجا نشانه‌ای ندیدم. مشکلات فوتبال ما ساختار نرم افزاری و مدیریتی و دوم امکانات و تجهیزات است و اگر خارج از این دو سمت و سو عمل شود یعنی دچار روزمرگی شده‌اند.