«فیلسوف دویدن» قهرمان ماراتن مردان المپیک توکیو شد
«فیلسوف دویدن» قهرمان ماراتن مردان المپیک توکیو شد
رکورددار ماراتن جهان که به او لقب «فیلسوف دویدن» داده‌اند، مدال طلای ماراتن مردان المپیک توکیو را به دست آورد.به گزارش ایرنا، مسابقه دو ماراتن المپیک توکیو به عنوان آخرین ماده از رشته دو و میدانی،‌ بامداد امروز برگزار شد. «الیود کیپچوگه» که رکورد ماراتن جهان را در اختیار دارد، مصافت ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متری مسابقه را در ۲ ساعت و ۸ دقیقه و ۳۸ سانتی طی کرد و به مدال طلا رسید.

به گزارش حاشیه ورزش، مسابقه دو ماراتن المپیک توکیو به عنوان آخرین ماده از رشته دو و میدانی،‌ بامداد امروز برگزار شد. «الیود کیپچوگه» که رکورد ماراتن جهان را در اختیار دارد، مصافت ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متری مسابقه را در ۲ ساعت و ۸ دقیقه و ۳۸ سانتی طی کرد و به مدال طلا رسید.

کیپچوگه رکورد جهان را با ۲ ساعت و ۱ دقیقه و ۳۹ ثانیه در اختیار دارد. این دونده کنیایی، در سال ۲۰۱۹ در اجرای پروژه‌ای توانست نخستین انسانی لقب بگیرد که ماراتن را زیر ۲ ساعت دویده است اما باتوجه به اینکه این رکوردگیری در شرایط خاص و کنترل‌شده انجام شده بود، رکورد او به صورت رسمی ثبت نشد.

این دونده ۳۶ ساله، در المپیک ۲۰۰۴ آتن برنز ۵۰۰۰ متر، در ۲۰۰۸ پکن نقره ۵۰۰۰ متر و در المپیک ۲۰۱۶ ریو هم طلای ماراتن را به دست آورده بود.

در مسابقه امروز، عبدی ناگیه از هلند با ۲ ساعت و ۹ دقیقه و ۵۸ ثانیه و بشیر عبدی از بلژیک با ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه مدال‌های نقره و برنز را به دست آوردند.

۷۶ دونده موفق شدند از خط پایان بگذرند و ۳۰ دونده هم مسابقه را به اتمام نرساندند.

در مسابقات دو و میدانی المپیک توکیو، آمریکا با ۷ طلا، ۱۲ نقره و ۷ برنز موفق‌ترین کشور بود. ایتالیا با عملکردی غیرقابل پیش‌بینی و کسب ۵ طلا در رده دوم قرار گرفت. کنیا با ۴ طلا، ۴ نقره و ۲ برنز، لهستان با ۴ طلا، ۲ نقره و ۳ برنز و جامائیکا با ۴ طلا، ۱ نقره و ۴ برنز در رده‌های بعدی ایستادند.

  • منبع خبر : ایرنا