لیگ برتر فوتبال ایران 44 تیمی شد
لیگ برتر فوتبال ایران 44 تیمی شد
با ورود شمس‌آذر قزوین به لیگ برتر، تعداد کل تیم‌هایی که در تاریخ این رقابت‌ها حاضر بوده‌اند به 44 تیم رسید.

به گزارش حاشیه ورزش

به نقل از همشهری البته همراه با شمس‌آذر قزوین، تیم استقلال خوزستان هم از لیگ‌یک صعود کرد اما این تیم پیش‌تر هم در لیگ برتر حاضر بوده و حتی در این رقابت‌ها به‌عنوان قهرمانی رسیده است. بنابراین نام استقلال خوزستان پیش از این هم در لیست لیگ‌برتری‌های تاریخ وجود داشت و این شمس‌آذر قزوین است که یک تیم به تاریخ این رقابت‌ها اضافه می‌کند.

* ذوب‌آهن در جمع همیشگی‌ها
رکوردداران حضور در لیگ برتر همچنان 2تیم تهرانی و 2تیم اصفهانی هستند. پرسپولیس و استقلال از تهران و سپاهان و ذوب‌آهن از اصفهان در تمامی 22 دوره لیگ برتر حضور داشته‌اند و امسال هم در بیست‌وسومین دوره حاضر خواهند بود. ذوب‌آهن و سپاهان یک‌بار تا مرز سقوط پیش رفته‌اند اما با کسب مجوز بقا در لحظات آخر در لیگ برتر ماندنی شده‌اند. بدترین رتبه سپاهان سال97 در لیگ هفدهم رقم خورد که این تیم به مقام چهاردهم رسید و نفت تهران و سیاه‌جامگان با رتبه‌های پانزدهم و شانزدهم سقوط کردند.

*رقابت سایپا و پیکان
بعد از 4تیم همیشگی تاریخ لیگ برتر به ‌نام تیم‌های فولاد، سایپا و پیکان می‌رسیم که رتبه‌های بعدی را از لحاظ سال‌های حضور در لیگ برتر در اختیار دارند. فولاد فقط یک دوره را از دست داده و امسال به رکورد 22حضور در 23دوره لیگ برتر خواهد رسید. سایپا تا سال1400 در همه دوره‌ها حاضر بود و 2سال است به لیگ‌یک رفته. سایپا 20 دوره در لیگ حاضر بوده و حالا پیکان در حال رسیدن به رکورد این تیم است. پیکان امسال نوزدهمین حضورش را در لیگ برتر آغاز خواهد کرد و اگر سقوط نکند سال بعد به عدد 20 هم خواهد رسید.

* قدیمی‌ها به 16 رسیدند
بعد از 7تیمی که نام بردیم، در رتبه هشتم جدول رکوردداران حضور در لیگ برتر به نام 2 تیم قدیمی و ریشه‌دار فوتبال ایران برمی‌خوریم. تراکتور و ملوان با 15بار حضور در لیگ برتر امسال به عدد 16 می‌رسند و از این لحاظ بین تیم‌های تاریخ لیگ برتر در رتبه‌ هشتم قرار می‌گیرند. تراکتور در نخستین دوره لیگ برتر حاضر بود اما همان دوره سقوط کرد و 7 دوره را دور از لیگ برتر گذراند. ملوان هم در لیگ پانزدهم سقوط کرد و تا همین سال قبل 6 دوره را در لیگ‌یک گذراند که با احتساب یک دوره غیبت در لیگ سوم تعداد دوره‌های غیبت این تیم به 7دوره می‌رسد.

* 5 تیم منحل شده در جمع برترین‌ها
اگر قرار باشد یک لیگ 16تیمی با حضور تیم‌هایی که بیشترین حضور را در تاریخ لیگ برتر داشته‌اند تشکیل شود، تیم‌های منحل‌شده صبا، راه‌آهن، پاس، ابومسلم و استقلال اهواز همچنان می‌توانند در این لیگ جای داشته باشند. صبا 13 دوره در لیگ برتر حاضر بوده و از این لحاظ هم‌رده فجرسپاسی و نفت آبادان است. راه‌آهن و پاس هم به‌ترتیب 11 و 10 دوره در لیگ حضور داشته‌اند و سال‌هاست که دیگر جایی در فوتبال ایران ندارند. تعداد حضورهای ابومسلم و استقلال اهواز هم 9 دوره است و این دو تیم هم دیگر وجود خارجی ندارند. 16 تیمی که بالاترین تعداد حضور در لیگ برتر را دارند به‌ترتیب پرسپولیس، سپاهان، استقلال، ذوب‌آهن، فولاد، سایپا، پیکان، ملوان، تراکتور، صبا، فجرسپاسی، نفت‌آبادان، راه‌آهن، پاس، ابومسلم و استقلال‌اهواز هستند. از این جمع در حال حاضر 9 تیم در لیگ برتر و 2 تیم در لیگ‌یک حضور دارند، 5 تیم هم منحل شده‌اند.

* ورود به دوران صنعتی‌ها
اما کدام‌یک از تیم‌های حال حاضر لیگ برتر کمترین حضور را در این لیگ داشته‌اند؟ نساجی، گل‌گهر، مس‌رفسنجان، آلومینیوم و هوادار به‌ترتیب کمترین حضور را داشته‌اند که امسال 2 تیم استقلال خوزستان و شمس‌آذر هم به بالا و پایین این لیست اضافه می‌شوند. استقلال خوزستان 6 دوره در لیگ برتر حضور داشته و امسال هفتمین حضورش را سپری خواهد کرد. همزمان با هفتمین حضور این تیم، نساجی و گل‌گهر هم به‌ترتیب به 6 و 5 حضور می‌رسند. آلومینیوم و مس‌رفسنجان امسال چهارمین دوره حضورشان در لیگ برتر خواهد بود. هوادار هم بعد از 2 دوره حضور امسال سومین حضور خودش را جشن خواهد گرفت. شمس‌آذر قزوین اما با نخستین حضور، خودش را به جمع تیم‌هایی اضافه می‌کند که فقط یک دوره در لیگ برتر حاضر بوده‌اند. در این لیست شهیدقندی‌یزد، پیام‌مشهد، شیرین‌فراز‌کرمانشـــاه، مس‌سرچشـــــــــمه، آلومینیوم‌هرمــــزگان و گهردورود نیز حضور دارند.