«مرد یخی» به دنبال انتقام آخرین شانس کاپیتان برای طلای جهان
«مرد یخی» به دنبال انتقام آخرین شانس کاپیتان برای طلای جهان
در جریان رقابت‌های حساس دو وزن المپیکی ۶۷ و ۷۷ کیلوگرم رقابت‌های قهرمانی جهان، برادران گرایی به مصاف عنوان‌داران جهان و المپیک می‌روند و دانیال سهرابی نیز در پی گرفتن مدال طلای جهان از علی ارسلان کشتی‌گیر ایرانی تیم صربستان در وزن ۷۲ کیلوگرم است.

در جریان رقابت‌های حساس دو وزن المپیکی ۶۷ و ۷۷ کیلوگرم رقابت‌های قهرمانی جهان، برادران گرایی به مصاف عنوان‌داران جهان و المپیک می‌روند و دانیال سهرابی نیز در پی گرفتن مدال طلای جهان از علی ارسلان کشتی‌گیر ایرانی تیم صربستان در وزن ۷۲ کیلوگرم است.

 

به گزارش حاشیه ورزش : ، رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۳ از روز پنج‌شنبه (۳۰ شهریور) به میزبانی بلگراد (پایتخت صربستان) برگزار می‌شود.

این رقابت‌ها به عنوان مرحله نخست کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس محسوب می‌شود و به ۵ نفر برتر در ۶ وزن المپیکی، سهمیه المپیک اختصاص داده خواهد شد؛ اتفاقی که باعث شده بسیاری از چهره‌های مطرح کشتی جهان در اوزان المپیکی حضور داشته باشند و بر حساسیت این رقابت‌ها بیش از پیش افزوده شود.

در ادامه بررسی حضور چهره‌های مطرح و عنوان‌دار در این رقابت‌ها، این‌بار طبق اعلام لیست ورودی اتحادیه جهانی کشتی، به بررسی نفرات حاضر در ۲ وزن المپیکی ۶۷ و ۷۷ کیلوگرم و یک وزن غیر المپیکی ۷۲ کیلوگرم پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

وزن ۶۷ کیلوگرم: «مرد یخی» به دنبال فتح بلگراد

محمدرضا گرایی که به علت خونسردی منحصر به فرد خود بر روی تشک مبارزه لقب «مرد یخی» را از اتحادیه جهانی کشتی دریافت کرده است، شاخص‌ترین چهره کشتی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان است.

گرایی با کسب مدال طلای المپیک توکیو، تنهایی طلایی کشتی ایران در این رویداد بود. وی سپس در فاصله بسیار کوتاه عازم رقابت‌های جهانی ۲۰۲۱ نروژ شد و آنجا نیز با اقتدار به مدال طلای جهان رسید. گرایی اما سال گذشته و در فینال قهرمانی جهان ناباورانه مقابل «میت نمس» صربستانی ۵ بر ۴ شکست خورد و به مدال نقره جهان رسید. گرایی امسال با انگیزه بالا به دنبال پس گرفتن سکوی نخست جهان از حریفان شاخص خود و در راس آن‌ها نمس صربستانی است.

میت نمس صربستانی سال گذشته در فینال رقابت‌های قهرمانی جهان با شکست محمدرضا گرایی دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک از ایران صاحب مدال طلای جهان شد. این کشتی‌گیر صرب امسال نیز در خاک خود به دنبال ایستادن بر سکوی نخست جهان است و رقابت میان او و گرایی جذاب خواهد بود.

پرویز نصیب‌اف کشتی‌گیر آذربایجانی‌الاصل تیم اوکراین دیگر مدعی جدی این وزن در بلگراد خواهد بود. این کشتی‌گیر در فینال المپیک توکیو با نتیجه سنگین ۹ بر یک مقابل محمدرضا گرایی تن به شکست داد و به مدال نقره المپیک رسید.

نصیب‌اف سال گذشته در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ در یک چهارم نهایی با نتیجه ۸  بر صفر به ختسوریانی گرجستانی باخت و با شکست ۷ بر صفر این کشتی‌گیر مقابل گرایی، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

حسرت‌ جعفراف کشتی‌گیر ۲۱ ساله آذربایجان سال گذشته در مسابقات جهانی بلگراد به مدال برنز این وزن المپیکی دست یافت. جعفراف امسال نیز در رقابت‌های قهرمانی اروپا به مدال طلا رسید.

المات کبیسپایف کشتی‌گیر کهنه کار قزاق با یک نقره و ۴ مدال برنز جهان در ۳۶ سالگی نیز به دنبال کسب مدال و رسیدن به سهمیه المپیک پاریس است.

آمانتور اسماعیل‌اف قرقیز نیز سال گذشته در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ به مدال برنز جهان در این وزن رسید. این کشتی‌گیر ۲۶ ساله مدال برنز بازی‌های آسیایی را نیز در کارنامه خود دارد.

اسلیوا کریستوپاس از لیتوانی نیز در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ به مدال برنز جهان در وزن ۷۲ کیلوگرم رسید. این کشتی‌گیر بار دیگر به وزن ۶۷ کیلوگرم بازگشته تا در مسابقات جهانی به دنبال مدال و کسب سهمیه المپیک باشد.

ماتئوس برناتک از لهستان نیز دیگر چهره مدال‌دار جهان در این وزن پر مدعی است. این کشتی‌گیر ۲۹ ساله در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷ پاریس به مدال نقره جهان دست یافت.

مورات فیرات دارنده مدال طلای اروپا ۲۰۲۲ از ترکیه، مورسن تورسن دارنده مدال طلای اروپا از نروژ و آلخاندرو سانچو دارنده مدال برنز پان آمریکن از آمریکا نیز از دیگر نفرات حاضر در این وزن هستند.

وزن ۷۲ کیلوگرم: رقابت دو ایرانی برای رسیدن به مدال طلای جهان

دانیال سهرابی فرنگی‌کار جوان و با آتیه ایران که سال گذشته و در رقابت‌های زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان در اسپانیا با شایستگی به مدال طلای جهان رسید، نماینده ایران دراین وزن است. او در اولین تجربه خود در مسابقات جهانی بزرگسالان در این وزن غیر المپیکی به دنبال کسب بهترین نتیجه خواهد بود. رقیب اصلی سهرابی در این رویداد علی ارسلان ملی‌پوش سابق ایران و حال حاضر صربستان است که سال گذشته به مدال طلای جهان رسید.

بدون شک مدعی اصلی این وزن علی ارسلان ملی‌پوش سابق کشتی ایران است که سال گذشته برای صربستان با نمایشی بی‌نظیر به مدال طلای جهان رسید. ارسلان امسال نیز مدعی کسب مدال طلای جهان برای صربستان در خاک این کشور خواهد بود و رقابت میان او و دانیال سهرابی جذاب و تماشاگر پسند خواهد شد.

اولوو غنی‌زاده از آذربایجان سال گذشته با شکست ۷ بر ۴ مقابل علی ارسلان کشتی‌گیر ایرانی تیم صربستان به مدال نقره جهان رسید. این کشتی گیر امسال نیز در رقابت‌های قهرمانی اروپا به مدال طلا رسید.

سلجوق جان از ترکیه که سال گذشته در بلگراد به مدال برنز جهان رسید نیز می‌تواند یکی از مدعیان این وزن در مسابقات جهانی امسال باشد.

راماز زویدزه گرجستانی ۲ سال پیش به مدال برنز جهان در وزن ۶۷ کیلوگرم رسید اما امسال یکی از مدعیان وزن ۷۲ کیلوگرم در بلگراد خواهد بود.

ابراهیم غانم فرانسوی نیز یکی از حاضران در این وزن خواهد بود. او سال گذشته مقابل محمدرضا مختاری ۷ بر ۳ به برتری رسید اما در نیمه نهایی ۵ بر یک به علی ارسلان باخت تا مختاری بدون کسب حتی یک پیروزی از دور مسابقات حذف شود.

رابرت فریچ مجارستانی با یک طلا و یک برنز اروپا و زائور کابالوئف کشتی‌گیر روسی‌الاصل تیم ایتالیا با یک طلای بازی‌های اروپایی از دیگر نفرات حاضر در این وزن هستند.

وزن ۷۷ کیلوگرم: آخرین فرصت کاپیتان برای رسیدن به طلای جهان

محمدعلی گرایی کاپیتان با تجربه تیم ملی کشتی فرنگی، نماینده ایران در این وزن است. گرایی با ۳ مدال برنز جهان در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱، اینبار برای جبران ناکامی سال گذشته و حذف زودهنگام از این رقابت‌ها پا به میدان می‌گذارد. گرایی کار بسیار سختی را مقابل عنوان‌داران جهان و المپیک در این وزن المپیکی که همه برای کسب مدال و رسیدن به سهمیه المپیک به میدان می‌آیند، خواهد داشت. گرایی شاید در آخرین فرصت خود برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان و پس از آن المپیک ۲۰۲۴ پاریس، به دنبال خداحافظی باشکوه از میادین باشد.

آکژول ماخمدوف قرقیز که شکست عنوان‌دارانی همچون رومن ولاسوف روس رادر کاررنامه خود دارد، در فینال المپیک توکیو مقابل تاماش لورینچ مجارستانی که محمدعلی گرایی را نیز شکست داده بود، تن به شکست داد و به مدال نقره المپیک رسید اما سال گذشته و در فینال قهرمانی جهان ۲۰۲۲ با شکست قاطع تمامی رقبای خود از جمله کیم کره‌ای که محمدعلی گرایی را برده بود، به مدال طلای جهان رسید. او امسال یکی از مدعیان اصلی رسیدن به عنوان قهرمانی جهان خواهد بود.

زولتان لوای از مجارستان سال گذشته و در فینال مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ برابر آکژول ماخمدوف قرقیز با نتیجه ۸ بر صفر شکست خورد و به مدال نقره جهان رسید. این کشتی گیر که مدال نقره اروپا را نیز در کارنامه خود دارد یکی از چهره‌های سرشناس در جهانی بلگراد خواهد بود.

ویکتور نمس کشتی‌گیر ۳۰ ساله صربستانی نیز با داشتن مدال‌های طلا و برنز جهان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ می‌تواند به پشتوانه میزبانی یکی از مدعیان این وزن در بلگراد باشد.

مالخاس آمویان ارمنستانی دو سال پیش ودر رقابت‌های جهانی نروژ به مدال طلای جهان در وزن ۷۲ کیلوگرم رسید اما سال گذشته و در جهانی ۲۰۲۲ بلگراد در وزن ۷۷ کیلوگرم صاحب مدال برنز جهان شد. آمویان امسال نیز مدال طلای خود در رقابت های قهرمانی اروپا در وزن ۷۷ کیلوگرم را تکرار کرد تا نشان دهد یکی از مدعیان این وزن در بلگراد خواهد بود.

سنان سلیمان‌اف دارنده مدال نقره جهان ۲۰۲۱ از آذربایجان نیز از نفرات عنوان‌دار این وزن المپیکی در بلگراد خواهد بود.

یونس باشار از ترکیه نیز سال گذشته و در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ به مدال برنز جهان رسید. این کشتی‌گیر ۲۷ ساله مدال‌های نقره و برنز اروپا را نیز در کارنامه خود دارد.

دمان ژادرایف کشتی‌گیر ۳۴ ساله قزاق نیز با داشتن مدال نقره جهان ۲۰۱۷ از چهره‌های عنوان‌دار این وزن المپیکی در بلگراد است.

آدام واردانیان دارنده مدال نقره جهان ۲۰۱۹ از ازبکستان دیگر چهره مدعی در این وزن پرترافیک است.

یوسوانیس پنا دارنده ۳ مدال طلای پان آمریکن از کوبا، لوری لومادزه دارنده مدال نقره اروپا از گرجستان و کمال بی دارنده مدال طلای ۲۰۲۳ پان آمریکن از آمریکا، از جمله دیگر نفرات حاضر در این وزن هستند.

منبع : ایسنا 

  • منبع خبر : ایسنا