منع قانونی عضویت کیش در مجمع فدراسیون‌های ورزشی
منع قانونی عضویت کیش در مجمع فدراسیون‌های ورزشی
طبق اساسانه فعلی فدراسیون‌های ورزشی، امکان عضویت هیات‌های ورزشی جزیره کیش در مجامع فدراسیون‌های ورزشی با حق رای وجود ندارد مگر اینکه اساسنامه مذکور دستخوش تغییر شود!

به گزارش حاشیه ورزش ، حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان به تازگی در نشست هم اندیشی با روسای فدراسیون های ورزشی از عضویت هیأت های ورزشی کیش در مجامع فدراسیون های ورزشی با حق رای خبر داد که اجرایی شدن بدان معنا خواهد بود که هیات های مختلف ورزشی کیش در فدراسیون‌های ورزشی مختلف کشور که شمار آن ها به بیش از ۵۰ مورد می رسد دارای حق رای انتخاباتی خواهد بود؛ موضوعی که پس از بررسی اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران در تضاد است مگر اینکه این اساسنامه دستخوش تغییر شود.

نکته قابل اشاره در مورد اساسنامه فدراسیون های ورزشی نیز اینکه تغییر در این اساسنامه به سادگی نیست و نیازمند کسب مجوزهای مختلف و روند طولانی مدت است. در مورد تصویب و ابلاغ اساسنامه فدراسیون های ورزشی باید خاطرنشان کرد هیات وزیران در جلسات ۱۴ مهر ۱۳۹۸ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره ماده (۱۱) قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی – مصوب ۱۳۷۳ – اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد و اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیات دولت و طرح در کمیته تطبیق قوانین مجلس در مهر ماه سال ۹۸ به تصویب رسید و در آذر ماه همان سال نیز برای اظهارنظر و تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از تایید، جهت اجرا به دولت ابلاغ شود اما حدود ۲۰ ماه طول کشید تا نهایت شنبه ۱۲ تیر از سوی سخنگوی شورای نگهبان اعلام شد که چهارشنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۰ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، مورد بررسی قرار گرفته و مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشده تا این‌گونه به تایید شورای نگهبان برسد. در نهایت نیز ۲۰ تیر ۱۴۰۰ بود که معاون اول رئیس جمهور وقت، اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد و در نهایت نیز وزارت ورزش و جوانان، این اساسنامه را جهت اجرا به فدراسیون های ورزشی ابلاغ کرد.

در مورد موضوع اعلامی از سوی وزیر ورزش و جوانان اما اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی چه می گوید؟ بر اساس ماده ۱۳ این اساسنامه مجمع عمومی عالی ترین رکن تصمیم گیری فدراسیون شناخته می شود و از ترکیب اعضای دارای حق رای با داشتن شرط وثاقت و امانت، عدم سوء شهرت و عدم سابقه کیفری موثر تشکیل می شود که طبق بند ۵ ماده ۱۳ «روسا یا سرپرستان هیات های استانی و در صورت غیبت رییس یک نفر از اعضای هیات رییسه با معرفی رییس یا سرپرست هیات.» به عنوان یکی از اعضای دارای حق رای به شمار می آید.

منع قانونی عضویت کیش در مجمع فدراسیون‌های ورزشی/ اساسنامه تغییر می‌کند؟

اما سوال اینجاست که آیا کیش استان است؟ آیا اساسنامه فدراسیون های ورزشی قرار است دستخوش تغییر و کیش به عنوان استثناء با لحاظ تبصره در مجامع فدراسیون های ورزشی از حق رای در مجامع فدراسیون های ورزشی برخوردار شود؟ به هر صورت تا زمانی که اساسنامه فدراسیون های ورزشی دستخوش تغییر و کیش به صورت قانونی از حق عضویت در مجامع فدراسیون های ورزشی برخوردار شود امکان قانونی عضویت هیات های ورزشی این جزیره در مجامع فدراسیون های ورزشی با حق رای وجود ندارد.

انتهای پیام