نبرد تراکتور و فولاد با لهجه‌ی اسپانیایی
نبرد تراکتور و فولاد با لهجه‌ی اسپانیایی
آذربایجان شرقی یازدهمین هفته‌ی رقابت‌های لیگ‌ برتر فوتبال ایران بعد از تعطیلات فیفادی از پنجشنبه دوم آذرماه آغاز شده و تراکتور و فولاد خوزستان در تقابلی حساس از این هفته از ساعت ۱۵ امروز (شنبه) در یادگار امام (ره) تبریز به دیدار هم می‌روند

حاشیه ورزش :روند تراکتور در ۱۰ هفته ابتدایی فصل جدید لیگ‌ برتر سینوسی بوده؛ تی‌تی‌ها نیمی از این تعداد بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند و در نیمی دیگر بازنده بوده‌اند و در حال‌حاضر با ۱۵ امتیاز در رده‌ی ششم جدول قرار دارند.

شرایط فولاد نیز تفاوت چندانی با قرمزپوشان ندارد. فولاد مردان البته با یک بازی کمتر نسبت به تراکتور و کسب ۹ امتیاز از ۲۷ امتیاز ممکن رتبه‌ی دوازدهم جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

نمایش نامطلوب تراکتور در فصل جدید پرشورها را آزرده خاطر کرده و شاگردان خمس برای جلب رضایت “تی‌تی‌ها” چاره‌ای جز شکست فولاد ندارند.

در نقطه مقابل، فولادی‌ها برای ارتقای جایگاه خود در جدول و حفظ فاصله با تیم‌های فانوس به دست در سودای شکست تراکتور هستند.

تراکتور با ۱۵ امتیاز در رتبه‌ی ششم جدول قرار دارد؛ رسیدن این تیم به رتبه‌ی سوم با برد در هفته یازدهم به دلیل اختلاف در تفاضل گل با سپاهان دشوار به نظر می‌رسد؛ اما تی‌تی‌ها این فرصت را دارند که جهشی بزرگ در جدول داشته باشند؛ شکست قرمزپوشان در بازی با فولاد می‌تواند تی‌تی‌ها را تا رده‌ی نهم پایین بیاورد.

فولاد با ۹ امتیاز دوازدهمین تیم جدول است. فولادمردان با برد در این بازی می‌توانند تا رده‌ی دهم صعود کنند. شکست در این مسابقه امکان دارد فولاد را تا رتبه‌ی پانزدهم جدول پایین بیاورد.

به گزارش حاشیه ورزش، تراکتور و فولاد دوتیم بدون مساوی لیگ بیست‌وسوم هستند و خط تیره‌ای که مقابل نام دوتیم در جدول قرار گرفته احتمال پیروزی یکی از آن‌ها را در این بازی افزایش داده است.

گردهمایی اسپانیایی‌ها در تبریز

پاکو خمس و ایگناسیو مارتینس هر دو اهل اسپانیا هستند که پیش از این در هدایت تیم‌های مختلف اسپانیایی، ۱۰ بار به عنوان سرمربی مقابل هم صف‌آرایی کردند.

در این تعداد بازی، خمس سه بار و مارتنیس دو بار پیروز بوده‌اند و پنج مسابقه با نتیجه مساوی به اتمام رسیده است.

اما یازدهمین تقابل دو سرمربی در شرایطی رقم می‌خورد که این بار باید در لیگ‌برتر ایران رو در روی هم قرار بگیرند.

سکان‌دار تی‌تی‌ها در تنها تقابل خود با یک سرمربی اسپانیایی در لیگ‌ ایران، فصل گذشته برابر انرخوس سرمربی وقت نساجی مازندران به پیروزی رسید و مارتنیس برای نخستین بار در فوتبال ایران به مصاف تیم تحت هدایت هموطن خود خواهد رفت.

غیبت مهندس تراکتور

هافبک پرتغالی و طراح خلاق تراکتور، ریکاردو آلوز که در بازی بزرگ هفته گذشته برابر استقلال هم غایب بود و فقدان او در خط هافبک تراکتور به چشم آمد، برای دومین هفته پیاپی به دلیل محرومیت نمی‌تواند تیمش را همراهی کند و این مسئله برای پاکو خمس چالش‌آفرین شده است.

آلوز در تقابل هفته نهم برابر نساجی مازندران، ابتدا از داور مسابقه کارت زرد دریافت کرد و سپس با کارت قرمز مستقیم اخراج شد. همین مسئله باعث شد تا او چهار اخطاره شود و هم کارت قرمز دریافت کند و براساس قوانین، باید دو جلسه محرومیت را پشت سر بگذارد که در کنار فقدان حضور او در ترکیب تراکتور، جایگاه این ستاره پرتغالی هم در صدر جدول برترین گل‌سازان لیگ بیست‌وسوم به خطر افتاده و این احتمال وجود دارد که در هفته پیش‌رو، آلوز موقعیت خود در صدر جدول برترین پاسورهای فصل را از دست بدهد.

تقابل‌های لیگ‌برتری دوتیم

۳۰ مسابقه در چارچوب لیگ‌برتر بین دوتیم برگزار شده که ۱۰ بازی را فولاد برده، ۸ دیدار را تراکتور و ۱۲ بازی هم مساوی شده است.

در جدال های لیگ‌برتری تراکتور و فولاد ۷۴ توپ از خط دروازه‌ها عبور کرده که ۳۹ گل از آن فولاد و ۳۵ گل سهم تبریزی‌ها بوده است.

بهترین برد تراکتور با نتیجه سه برد دو و بهترین برد فولاد با نتیجه سه بر صفر به دست آمده است.

برد یک بر صفر و تساوی بدون گل (۶)، پرتکرارترین نتایج تقابل دوتیم بوده‌اند.

شیمبا با ۹ گل بهترین گلزن تقابل‌ تراکتور و فولاد است و پس از او ساسان انصاری (۵) و لوسیانو ادینهو (۴) قرار دارند.

بازیکنان مشترک دوتیم

در بین یاران تراکتور و فولاد، محمد عباس‌زاده، سعید واسعی، علی شجاعی، ساسان انصاری، احسان مرادیان، مهدی شیری و عارف آقاسی، بازیکنانی هستند که سابقه بازی برای هر دوتیم را در کارنامه دارند.

وضعیت دوتیم در پنج بازی اخیر:

تراکتور: ۲ برد، سه باخت

فولاد: ۳ برد، دو باخت

شرایط دوتیم در جدول:

تراکتور: ۱۵ امتیاز، رتبه‌ی ششم

فولاد: ۹ امتیاز،‌رتبه‌ی چهاردهم

خمس: باید با تمام توان بازی کنیم

پاکو خمس،‌ در نشست‌ خبری قبل از این مسابقه در پاسخ به این سوال که برنامه دفاعی تیمش مقابل فولاد چیست؟ گفت: با داشتن توپ، باید حفط توپ خوبی داشته باشیم و پاس‌های دقیق بدهیم. فولاد بعد از تعویض مربی پیشرفت کرده است. فکر می‌کنم دوست دارند توپ را داشته باشند و خیلی مهم است که اجازه ندهیم با توپ کار کنند.

سرمربی تراکتور اضافه کرد: فولاد بهتر از این است که در جدول مشاهده می‌کنیم؛ اگر می‌خواهیم برنده شویم باید یک بازی خوب انجام دهیم. باید با تمام توان بازی کنیم اگر اشتباه زیاد باشد به مشکل می‌خوریم. برای برد به ضربات و پاس های دقیق نیاز داریم.

او در مورد مربی اسپانیایی فولاد گفت: مربی و انسان خیلی خوب است. سال هاست که او را می‌شناسم و دوست دارم اسپانیایی های زیادی به ایران بیاییند.

خمس در پاسخ به سوال خبرنگارحاشیه ورزش مبنی بر اینکه مارتینز در بدو ورودش به ایران اعلام کرد به زودی با او تماس خواهد گرفت. آیا مکالمه تلفنی داشته‌اند گفت: بله باهم صحبت کردیم و نکات مفید را در مورد فوتبال ایران به او گفتم، فکر می‌کنم مربی خیلی خوبی است که در خارج از اسپانیا هم فعالیت کرده، فولاد از زمانی که او آمده خیلی بهتره شده است.

سرمربی تراکتور در پاسخ به این پرسش که آیا حسین پورحمیدی مصدوم است یا نه؟ گفت: نه مشکلی ندارد.

مارتینس: می‌دانیم بازی سختی با تراکتور داریم

خوان ایگناسیو مارتینس در نشست خبری قبل از این مسابقه اظهار کرد: تراکتور مربی بسیار خوبی داشته و پاکو خمس اسپانیایی، دوست من است. حریف ما بازیکنان خوبی دارد، مالکیت توپ را در اختیار می گیرد و در این امر خیلی مسلط است. به همین شکل ما هم باید بازی خودمان را در زمین توسعه دهیم.

او افزود: از سختی بازی آگاه هستیم ولی آماده‌ایم که بتوانیم با امتیاز به خانه برگردیم. می‌دانیم که شاید سختی‌های زیادی در طول زمان بازی برای ما به‌وجود بیاید. به خاطر اینکه پیشتر هم گفتم تراکتور دوست دارد مالکیت توپ را داشته باشد ولی ما هم مالکیت توپ را می‌خواهیم و باید بدانیم که چگونه جلوی آنها بازی کنیم. در آخر ما همیشه از نقطه ضعف های تیم حریف استفاده می‌کنیم و با این روش می‌توانیم به آن‌ها ضربه بزنیم.

سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: بازهم تکرار می کنم که از همه سختی های این بازی آگاهیم ولی فولاد هم از انگیزه خیلی خیلی بالایی برخوردار است. متاسفانه در بازی مقابل مس رفسنجان عملکرد خوبی نداشتیم ولی به خاطر تعهد بزرگی که به هواداران خود و مردم خوزستان داریم، مطمئن هستیم که فردا بازی خوبی در تبریز ارائه خواهیم کرد.

*هفته یازدهم لیگ‌برتر فوتبال

تراکتور-فولاد

شنبه ۴ آذرماه

ساعت ۱۵

ورزشگاه یادگارامام (ره) تبریز

داور: اشکان خورشیدی

  • منبع خبر : ایسنا