نشست مجازی فیفا با نهادهای سیاسی
نشست مجازی فیفا با نهادهای سیاسی
نشست مجازی فیفا با نهادهای سیاسی درباره شرایط حقوق بشری کشور میزبان جام جهانی برگزار شد.

به گزارش حاشیه ورزش و به نقل از تایمز، فدراسیون جهانی فوتبال در بیانیه‌ای اعلام کرد که فیفا روز سه‌شنبه نشستی مجازی با نهادهای سیاسی و همچنین سازمان‌های حقوق بشری برای بحث درباره حقوق بشر در قطر پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ برگزار کرد.

قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است. رسانه های خارجی به ویژه انگلیسی ها انتقادهای زیادی از رعایت نکردن حقوق کارگران توسط قطری ها داشته اند.

در این نشست، جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا و حسن الثوادی، رئیس سازمان برگزاری مسابقات و همچنین اعضای پارلمان اروپا، شورای اروپا و نمایندگان سیاسی از پارلمان های سراسر اروپا حضور داشتند. همچنین نمایندگانی از کمیسیون اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و یونسکو در میان دیگران حضور داشتند.

الثوادی گفت: از روز اول، ما متعهد شده‌ایم که میراثی را قبل از مسابقات تحویل بگیریم و این میراث فراتر از مسابقات نگه داریم و به سرانجام برسانیم.

دولت قطر در گذشته گفته بود که سیستم کار این کشور هنوز در حال پیشرفت است اما اتهامات در گزارش عفو بین‌الملل مبنی بر استثمار هزاران کارگر مهاجر را رد کرده است.

یک گزارش ۴۸ صفحه‌ای توسط عفو بین‌الملل، می‌گوید که شیوه‌هایی مانند عدم پرداخت حقوق و اخذ هزینه از کارگران برای تغییر شغل هنوز رایج هستند. دیده بان حقوق بشر اعلام کرده است که قوانین قطر همچنان به تبعیض علیه زنان ادامه می دهد.

به گزارش حاشیه ورزش به نقل از تایمز، انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ تاکنون با حواشی گوناگونی همراه بوده است. از رسوایی‌های مربوط به پرداخت رشوه به رأی‌دهندگان برای انتخاب میزبان گرفته تا انتقال این جام به زمستان و همچنین آماده نبودن زیرساخت‌های بازی‌ها همگی از جمله مواردی هستند که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

در این بین، گزارش تکان‌دهنده‌ای نشان می‌ دهد از زمانی که قطر در سال ۲۰۱۰ به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شده است تاکنون ۱۲۰۰ کارگر مهاجر با ملیت‌های هندی و نپالی جان خود را از دست داده‌اند و برآوردها نشان می‌دهد که تعداد مرگ و میر کارگران بخش ساخت و ساز در قطر تا زمان برگزاری جام جهانی به ۴۰۰۰ نفر نیز خواهد رسید.

جمعیت کشور قطر نزدیک به دو میلیون نفر است و حدود ۱.۵ میلیون کارگر خارجی نیز در این کشور مشغول به کار هستند. انتظار می‌رود که مقامات قطری برای برگزاری جام جهانی در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه کنند. این در حالی است که هزینه برگزاری جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل حدود ۱۴ میلیارد دلار تخمین زده شده بود. قطر برای اینکه آماده برگزاری جام جهانی بشود به شدت نیازمند توسعه زیرساخت‌هایی چون ورزشگاه و هتل دارد.