نمازی: باید در قطر دیدار دوستانه داشته باشیم
نمازی: باید در قطر دیدار دوستانه داشته باشیم
مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید باید به هر نحو ممکن تیم ملی در قطر دیدار دوستانه داشته باشد و دیگر مهم نیست با چه تیمی بازی کنیم.

امید نمازی در گفت‌وگو با حاشیه ورزش، درباره لغو دیدار دوستانه تیم ملی ایران و کانادا و خالی بودن برنامه تیم ملی از حیث انجام بازی تدارکاتی در خرداد ماه گفت: از یک طرف نبود بازی تدارکاتی می‌تواند به ضرر تیم ملی ایران باشد. از آن سو هم در جریان هستم که هماهنگی بازی دوستانه چقدر سخت است. مخصوصا با جو سیاسی حاکم میان کشورهایی مانند ایران با کانادا یا کشورهای اروپایی، ترتیب دادن و هماهنگ کردن بازی سخت است. کشورهایی مانند برزیل و آرژانتین هم اگر بازی کنند، مبالغ هنگفتی را مطالبه می‌کنند که می‌دانم در بضاعت فدراسیون فوتبال ایران نیست.

باید دیدار دوستانه داشته باشیم

او با بیان اینکه شرایط برای بازی دوستانه خیلی مشکل است، افزود: من نمی‌دانم راه و چاره فدراسیون فوتبال برای خروج از این وضعیت چیست اما به هر نحو ممکن باید سعی کنند دیداری داشته باشیم. باید تلاش کنند در قطر با تیم‌هایی که به جام جهانی نرفته‌اند و در جریان بازی‌ها نیستند، دیدار کنند و تا جای ممکن نقاط ضعف و قوت خود را تقویت کنند.

بازی با کانادا به خاطر فشار دولت کانادا لغو شد

مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران بیان اینکه دیدار ایران و کانادا فقط به خاطر شرایط سیاسی لغو شده است، گفت: فدراسیون فوتبال کانادا علاقه‌مند به برگزاری مسابقه بود و دوست داشتند این دیدار را برگزار کنند اما به خاطر فشارهای دولت کانادا، تصمیم بر لغو بازی گرفتند. مطمئنا اعتراض‌های زیادی از درون کانادا شده بود و دولت کانادا هم باید به این اعتراضات گوش می‌داد و در نهایت دستور به لغو بازی داد.

دیگر مهم نیست با چه تیمی بازی کنیم

نمازی درباره نبود بازی دوستانه در برنامه تیم ملی و آسیب‌هایی این مساله به تیم ملی ایران گفت: بالاخره تیم ملی باید یک بازی انجام دهد که به شرایط مسابقه برسد. الان مهم نیست با چه کشوری دیداری کنیم. البته هر چه سطح رقیب‌مان بالاتر باشد بهتر اما من می‌دانم که تلاش شد با آلبانی، نیوزیلند و روسیه بازی کنیم. باید دنبال چنین تیم‌هایی باشند که فرصت برگزاری کمپ تدارکاتی در قطر را دارند.

اعتراض اسکوچیچ مشکلی را حل نمی‌کند

این کارشناس فوتبال در واکنش به اینکه برخی از منتقدان معتقدند اسکوچیچ باید از مدیران فدراسیون به خاطر چنین عملکردی و شرایط نامناسب تیم ملی انتقاد کند اما او فقط سکوت کرده است، گفت: من به این مساله معتقد نیستم. زمان کی‌روش هم برای بازی تدارکاتی مشکل داشتیم. واقعا به نظرم فدراسیون مقصر نیست. من در جریان هستم. وقتی بازی با کانادا را تنظیم کردند، قرار بود با اکوادور بازی کنیم که دولت کانادا به ما استادیوم نداد. اکنون راه حل چیست؟ وقتی مسائل سیاسی وارد ورزش می‌شود، دست مسئولان فدراسیون را از پشت می‌بندد.

وی ادامه داد: اعتراض کردن باعث نمی‌شود که فردا یک بازی دوستانه هماهنگ کنند. فدراسیون هم یک بضاعتی دارد. مثلا اگر برزیل و آرژانتین هم همین فردا آماده بازی تدارکاتی شوند، حداقل ۲ میلیون دلار می‌خواهند. البته هفت، هشت سال پیش ۲ میلیون می‌خواستند و ممکن است الان بیش از این را مطالبه کنند.

بازی تدارکاتی تنها دلیل موفقیت نیست

نمازی در پاسخ به این سوال که آیا نبود بازی تدارکاتی و ناتوانی کادر فنی در اجرای برنامه‌های فنی خود موجب متضرر شدن تیم ملی نمی‌شود؟ گفت: اگر نتوانند بازی خوبی برگزار کنند، مطمئنا به ضرر تیم ملی خواهد بود اما تنها دلیل موفقیت تیم ملی هم هم بازی تدارکاتی نیست. اگر تیم ملی در بازی نخست خود مقابل انگلیس نتیجه خوبی بگیرد، ممکن است در ادامه جام هم روحیه خوبی داشته باشد و بر عکس اگر نتیجه خوبی به دست نیاورد، ممکن است در بازی دوم و سوم هم به مشکل بربخورد. هیچ چیزی را نمی‌توان پیش بینی کرد. فقط باید سعی کنند بازی دوستانه‌ای را هماهنگ کنند. مطمئنا این مساله به نفع تیم ملی است. اگر نتوانستند، باید به سراغ بازی درون تیمی و تیم‌های ضعیف‌تر بروند.

ترکیب تیم ملی در جام جهانی معلوم است

او در واکنش به اینکه مارکار آقاجانیان عنوان کرده بود که تیم ملی نیمی از ترکیب خود را قبل از جام جهانی ۲۰۱۸ به خاطر عملکرد تیم ملی در دیدار دوستانه با ترکیه عوض کرد، گفت: شرایط این دوره با آن موقع فرق دارد. آن موقع لژیونرهای کمتری داشتیم. الان بازیکنان بیشتری در اروپا بازی می‌کنند و شرایطشان هم بهتر از بازیکنان لیگ برتری است و تقریبا معلوم است که با چه ترکیبی به جام جهانی می‌رویم. شاکله تیم ما مشخص است. شاید سه، چهار بازیکن در خطوط عقب زمین شرایط روشنی ندارند. بالاخره برای این چند پست هم باید پاسخی یافت.

یازده نفر اصلی ایران تقریبا مشخص است

این کارشناس فوتبال درباره اینکه آیا کادر فنی می‌تواند در اردوهای تدارکاتی خود از بازیکنانی مانند حسین‌زاده و سایر بازیکنان نیمکت نشین شناخت بیشتری به دست آورد و از این بازیکنان در جام جهانی استفاده کند؟ گفت: نمی‌خواهم کیفیت حسین زاده را کم کنم اما او این هشت گل را در ایران زده و فکر نمی‌کنم به حدی باشد که جایگزین قلی زاده یا جهانبخش و کریم انصاری‌فرد شود. حتی انصاری‌فرد هم با این شرایط به تیم ملی دعوت نشده است. ما بازیکنان خوبی در این نسل داریم. فکر نمی‌کنم برای انتخاب بازیکنان دچار مشکل شویم. یازده نفر ما به جز یکی، دو نفر مشخص هستند. شاید احسان حاج‌صفی در ترکیب اصلی نباشد اما مطمئنا در تیم ملی خواهد بود یا شاید امید نورافکن در ترکیب اصلی نباشد اما جزو فهرست نهایی خواهد بود.

نمازی یادآور شد: مطمئنا لغو بازی با کانادا به ضرر تیم ملی است اما همانطور که گفتم حداقل کاری که می‌توانستند بکنند شبیه‌سازی مسابقات ما در جام جهانی با انجام دیدار دوستانه با کانادا بود که به خاطر مسائل سیاسی لغو شد و چاره‌ای هم نبود. باید ببینیم کدام کشور را برای دیدار دوستانه پیدا می‌کنیم. امیدوارم بتوانند یک بازی در اندازه‌ای که تیم ملی محک بخورد، پیدا کنند و ایران آماده‌سازی خوبی داشته باشد.