نگاهی دقیق به بسکتبال ایران با صفاعلی کمالیان
نگاهی دقیق به بسکتبال ایران با صفاعلی کمالیان
پیشکسوت و کارشناس بسکتبال ایران راجع به موارد مختلفی از جمله تغییر کادرفنی تیم ملی و فعالیت‌های فدراسیون صحبت کرد.

به گزارش حاشیه ورزش هفته قبل بود که خبر تعویق بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو ورزش ایران و آسیا را تحت تاثیر قرار داد، اتفاقی که برای برخی رشته‌ها در کشور خوشحال کننده بود اما برای برخی ناراحتی زیادی به همراه داشت. البته بسکتبال ایران شرایط متفاوتی را در چند روز گذشته تجربه کرد و با اتفاقات زیادی مواجه شد. با تصمیم فدراسیون، مصطفی هاشمی سرمربی تیم ملی از سمت خود برکنار و سعید ارمغانی به عنوان سرمربی جدید بلند قامنان روی کار آمد، اتفاقی که شاید مخالفان و موافقانی داشته باشد. به همین منظور گفت و گویی را با صفاعلی کمالیان مربی سابق تیم ملی داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

تعویق بازی‌های آسیایی چقدر می‌تواند به سود یا به ضرر بسیکتبال ایران باشد؟ ارزیابی کلی شما از این اتفاق چیست؟

– به نظر من تعویق بازی‌های آسیایی می‌تواند فرصت مناسبی برای انجام بعضی امور ضروری برای تیم‌های ملی بسکتبال باشد، به این معنا که در فرصت موجود فرآیند به کار گیری و حضور جدی‌تر بازیکنان تازه‌ وارد و همینطور اعمال سبک بازی متفاوت (که البته هر دو هم به دلایل مختلف به تعویق افتاده‌اند) به مرور و با شیب ملایم اتفاق بیفتد. مشروط بر اینکه سیاست کلی درباره نحوه حضور در مسابقات کاپ آسیا با این موضوع منافاتی نداشته باشد و حتی به آن کمک کند.

لیگی که پشت سر گذاشتیم چقدر می‌تواند برای تیم‌ ملی مناسب باشد؟ سطح مسابقات به گونه‌ای بود که کمک کننده باشد؟

– متأسفانه همچنان بین بالاترین رده مسابقات باشگاهی در کشور با مسابقات تیم ملی در سطوح بین‌المللی تفاوت وجود دارد. قصد بی‌اهمیت جلوه دادن مسابقات داخلی را ندارم، اما به اعتقاد من این اختلاف سطح غیر قابل انکار است. معتقدم با اعمال قوانین مناسب و طی اجرای یک برنامه‌ هدفمند و مداوم، می‌شود این فاصله را کمتر کرد. با این وجود انجام مسابقات داخلی و فعالیت‌های باشگاهی در کشور فرصت مغتنمی است که امیدوارم همانطور که گفته شد بهتر و بیشتر از آن استفاده شود.

فکر می‌کنم علاقه‌مندان بسکتبال به خوبی یاد داشته باشند که یکی از عوامل پیشرفت بسکتبال ایران در حدود ۱۰ – ۱۵ سال گذشته تعامل باشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری منطقی و مناسب آن‌ها بوده است. امیدوارم کنترل وضعیت ویژه همه‌گیری کرونا در کشور موجب اجرای لیگ‌های بسکتبال به شکل واقعی شود و حضور کامل تماشاگران در کنار برنامه‌ریزی مناسب و مشارکت همه ارکان بسکتبال باعث رونق بیشتر این رشته ورزشی پرطرفدار شود.

با انتخاب کادرفنی جدید تیم ملی در مقطع کنونی موافق هستید؟ کادر قبل به قدری بد بود که این تغییر نیاز باشد؟

– در مورد لزوم اعمال تغییرات نظری ندارم. مدیریت فدراسیون بسکتبال از حق انتخاب در تمامی زمینه‌هایی که در محدوده اختیارات فدراسیون است برخوردار است و کادر فنی تیم‌های ملی هم از این قاعده مستثنی نیست. این اتفاق در شروع به کار مدیران گذشته فدراسیون بسکتبال هم رخ داده است.

با شناختی که از آقای ارمغانی دارید می‌تواند موفق ظاهر شوند؟

– به نظرم آقای ارمغانی و در مجموع کادر فنی جدید امکان موفقیت را دارند، مشروط بر اینکه از برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی برای رویدادهای پیش‌ رو هم پشتیبانی شود.

حضور مربی خارجی در کادرفنی یکی از نکات قابل توجه است. در این مورد نیز صحبت کنید.

– در شرایط فعلی بسکتبال که ظرف سال‌های اخیر کادر ایرانی مسئولیت فنی تیم ملی بسکتبال را در اختیار داشته‌اند، برای تیم‌های آقایان با ترکیب مربی خارجی واجد شرایط در کنار سرمربی ایرانی موافق هستم. از کیفیت فنی و نقش مربی خارجی جدید اطلاع دقیقی ندارم، اما حضور قبلی ایشان در ایران به عنوان بازیکن و آشنایی با خصوصیات تعداد زیادی از بازیکنان می‌تواند مفید باشد.

طی چند سال اخیر انتخاب نفرات در تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به اندازه کافی از جوانان استفاده شد؟ پیشنهاد شما برای کادر جدید چیست؟

– به نظر من در زمینه دعوت از بازیکنان جوان حرکاتی انجام شده، اما در انتخاب و خصوصا استفاده از آن‌ها تداوم نداشته‌ایم. همینطور کلا در دعوت و استفاده از نفرات تصمیم‌گیری بر اساس سعی و خطای فراوان باعث بروز مشکلاتی شد. فدراسیون بسکتبال باید به حفظ حرمت بازیکنان با سابقه بیشتر از گذشته توجه کند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

کلا مشکل تیم ملی را در پنجره قبل چه دیدید و به نظرتان چطور می‌شود برای پنجره‌های بعد آن را برطرف کرد؟

– مجموعه‌ای که مسئولیت‌های تیم ملی را از جهات مختلف بر عهده داشتند بر امور این تیم متمرکز نبودند، در حالی که برخلاف ادعاهایی که شد شرایط در مورد نمایندگان بازیکنان حاضر در مجمع انتخاب ریاست فدراسیون اینطور نبود؛ به این ترتیب که محمد جمشیدی در دو بازی تیم ملی در آن پنجره بیش از ۷۰ امتیاز کسب کرد، آرمان زنگنه در زمان‌های حضور در مسابقات عملکرد بدی نداشت و البته میثم میرزایی هم فرصتی برای بازی پیدا نکرد تا عملکرد او در آن مقطع ارزیابی شود.

عملکرد تیم ملی مقابل قزاقستان و سوریه را در این پنجره قابل نقد فنی می‌دانم که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شد. به طور خلاصه برای پنجره‌های بعدی به نظر می‌رسد که تقویت دفاع در تیم ملی از اولویت‌ها باشد. پس از آن ساماندهی روش‌های تهاجمی و خصوصا ارتقاء نحوهٔ اجرای حمله بسیار حائز اهمیت است.

پیش بینی شما از عملکرد فدراسیون تا پایان این دوره چهار ساله چیست؟

– شخصا اهل پیش‌بینی نیستم و برای مجموعهٔ فدراسیون بسکتبال آرزوی موفقیت می‌کنم.

تا این لحظه روند کار در فدراسیون آقای داوری را چطور دیده‌اید؟

– به نظر می‌رسد که جواد داوری در انتخاب‌های خود با دقت و وسواس عمل می‌کند. امیدوارم فرد مورد نظر و شایسته‌ای را برای قبول مسئولیت دبیر کلی فدراسیون نیز پیدا کند که قابلیت کمک به ایشان و بسکتبال کشور را داشته باشد.

برنامهٔ فشرده تیم‌های ملی در سال جاری در کنار رسیدگی به امور جاری بسکتبال کشور، نیاز به برنامه‌ریزی برای آینده در سطوح مختلف به همراه مشکلات اقتصادی که گریبانگیر ورزش است، چالش‌هایی هستند که نیازمند دقت، حوصله و نیروی انسانی متخصص است، امیدوارم مجموعه بسکتبال کشور به خوبی از این موقعیت عبور کند.