همه ستاره‌های بزرگ آسیا و سهم ایران!
همه ستاره‌های بزرگ آسیا و سهم ایران!
دو دهه اخیر برای کشورهای آسیایی مانند چین، هند، قطر، عربستان، ژاپن و امارات مملو از ستاره‌های بزرگ آسیایی بوده و در عوض سهم ایران در بهترین حالت جی‌لوید ساموئل بوده است.

به گزارش حاشیه ورزش ، اگر ۱۰ سال قبل که کریستیانو رونالدو در روزهای اوج فوتبال حرفه‌ای خود به سر می‌برد، می‌گفتند ستاره پرتغالی در ادامه رقابت با لیونل مسی راهی النصر عربستان می‌شود یا شما را دیوانه می‌نامیدند یا حرفتان را یک فرض محال می‌دانستند اما در دنیایی که پول، حرف اول را می‌زند رونالدو کمتر از چند هفته بعد از جام جهانی ۲۰۲۲ در انتقالی رکوردشکن، با دستمزد سالانه ۲۰۰ میلیون یورو راهی عربستان شد.

اگر چه در سال‌های گذشته بازیکنان بزرگ و صاحب‌نامی مانند ژاوی، اینیستا، خامس رودریگس، دل‌پیرو، ریوالدو، توز، آنلکا و بسیاری بازیکنان بزرگ از اروپا راهی آسیا شده‌اند اما انتقال رونالدو به النصر بزرگترین جابجایی یک بازیکن از اروپا به آسیاست.

البته هیچ بعید نیست که چندی بعد لیونل مسی هم که رابطه نزدیکی با سیاستمداران قطری دارد، راه رونالدو را با دستمزدی مشابه طی کند و به تیمی قطری ملحق شود اما تا به این لحظه انتقال رونالدو بسیار از غیر ممکن‌ها را در آسیا ممکن کرده است.

نگاهی به دو دهه گذشته و انتقال‌های بزرگ آسیا نشان می‌دهد که کشورهای مختلف از جمله قطر، چین، هند و ژاپن بیشترین نقش را در ثبت این جابجایی‌های پر سر و صدا داشته‌اند. پیش‌تر امارات و ازبکستان هم برخی بزرگان جهان را به کشورهای خود آورده بودند.

با مرور نقل و انتقالات خارجی در فوتبال ایران و بررسی نامدارترین بازیکنان خارجی، به زحمت می‌توان از جی‌لوید ساموئل، شیخ دیاباته و مامه تیام به عنوان بزرگترین بازیکنان خارجی چند دهه گذشته نام برد که نامدارتر از سایرین بوده‌اند.

هر چند یک بررسی موشکافانه نشان می‌دهد که ساموئل، هافبک فقید و سابق استقلال که چندین سال پیش در یک سانحه رانندگی جان باخت، در مقطعی به اردوی تیم ملی انگلیس هم دعوت شد و در تیم‌های استون ویلا و بولتون در لیگ برتر انگلیس بازی کرده‌ بود.

همه ستاره‌های بزرگ آسیا و سهم ایران!

در عوض فوتبال ایران مملو از تعداد بیشماری بازیکن کم کیفیت است که علت اصلی این مساله حضور دلال‌های بیشمار و بضاعت مالی ضعیف تیم‌های ایرانی است.

تنها مزیت حضور این خارجی‌های نامدار در کشورهای آسیایی، همگروهی گاه و بی‌گاه رقبا با تیم‌های ایرانی است که منجر به حضور بازیکنانی مانند ژاوی و ریوالدو در ایران شد تا حداقل هواداران ایرانی هم برای یک بار این فوتبالیست‌ها را در سال‌های پایانی فوتبالشان از نزدیک ببینند.

در این گزارش مروری بر بزرگترین نقل و انتقالات کشورهای آسیایی در چند دهه گذشته داشته‌ایم:

الساندرو دل‌پیرو – دهلی دینامو هند

همه ستاره‌های بزرگ آسیا و سهم ایران!

نیکولاس آنلکا – مومبای سیتی هند

رابرت پیرس – اف‌سی گوا هند

دیگو فورلان – مومبای سیتی هند

آندرس اینیستا – ویسل کوبه ژاپن

کارلوس توز – شانگهای شینهوا چین

همه ستاره‌های بزرگ آسیا و سهم ایران!

اسکار – شانگهای SIPG چین

هالک – شانگهای SIPG چین

مارکو ماتراتزی – سین چیان چین

ازیکوئل لاوتزی – هبی چین

همه ستاره‌های بزرگ آسیا و سهم ایران!

کریستیانو رونالدو – النصر عربستان

ژاوی – السد قطر

همه ستاره‌های بزرگ آسیا و سهم ایران!

توبی آلدرویرلد – الدحیل قطر

خامس رودریگس – الریان قطر

ریوالدو – بنیادکار ازبکستان

همه ستاره‌های بزرگ آسیا و سهم ایران!

فابیو کاناوارو – الاهلی امارات