همه چیز درباره حق پخش، خبری از بنزما نیست!
همه چیز درباره حق پخش، خبری از بنزما نیست!
با مصوبه اخیر مجلس درباره حق پخش تلویزیونی دوباره ماجرای درآمدهای نجومی از این امکان جهانی که سال‌هاست در ایران مغفول مانده داغ شده است.

به گزارش حاشیه ورزش  بعضی سخن از درآمد ٣١ هزارمیلیارد تومانی می‌کنند و بعضی این اعداد را کم هم می‌دانند. اما واقعیت چیز دیگریست.

*درآمدی بزرگتر از کل بودجه صداوسیما!؟
در بودجه سال ١۴٠٢ که به تصویب مجلس رسیده است کل بودجه صداوسیما عددی نزدیک به ٨ هزار میلیارد تومان بوده است. این عدد شامل بودجه اهدایی دولت و همین‌طور تبلیغات و دیگر درآمدهای صداوسیما است. تقریبا یک چهارم عددی که بعضی افراد در مورد درآمد پخش تلویزیونی مسابقات استقلال و پرسپولیس مطرح می‌کنند. علت این تفاوت فاحش اشتباه در محاسبات است. مبنای محاسبه تئوری ٣١ هزار میلیاردی تعرفه زمان پیک بیننده برای برنامه‌های پربیننده مثل دربی استقلال و پرسپولیس است. نکته دیگر این است که اگر سری به شرکت‌های واسط تبلیغات بزنید متوجه می‌شوید بسیاری از باکس‌های تبلیغاتی تلویزیون فروش نمی‌روند و اعدادی که به عنوان تعرفه می بینید با تخفیف های بسیار بزرگ و گاه در حد رایگان واگذار می‌شوند. شاید باور نکنید اما کل درآمد تبلیغاتی صداوسیما یک دهم ٣١ هزار میلیارد تومان هم نیست.

*استقلال و پرسپولیس ۶٠٠ میلیون یورو؛ رئال و بارسا ٣۵٠ میلیون یورو
با توجه به درآمد حق پخش در اسپانیا که عددی حدود یک و نیم میلیون یورو است و نحوه تقسیم آن، درآمد رئال و بارسا در فصلی که گذشت از این ناحیه روی هم حدود ٣۵٠ میلیون یورو است. در حالی که عده‌ای با نرخ یورو ۵٣ هزار تومان ۶٠٠ میلیون یورو فقط برای استقلال و پرسپولیس کنار گذاشته‌اند.

منبع :ورزش سه 

  • منبع خبر : ورزش سه