واقعیت لیگ برتر بسکتبال چیست؟
واقعیت لیگ برتر بسکتبال چیست؟
کارشناس بسکتبال ایران درباره شرایط لیگ برتر برای فصل جدید و نحوه برطرف‌ کردن نقاط ضعف این مسابقات صحبت کرد.

به گزارش حاشیه ورزش سیامک ویسی درباره پیش بینی خود از لیگ برتر در فصل پیش رو، توضیح داد: من سال گذشته هم نظرم این بود که اگر لیگ داریم، نباید هر سال جلسه بگذاریم تا قانون گذاری کنیم. باید شرایطی باشد که لیگ با قانون مشخص برگزار شود. با داشتن برنامه مشخص می‌توانیم به اهداف بسکتبالمان برسیم.

او درباره دلیل عدم حضور در این فصل لیگ نیز گفت: برای لیگ امسال هنوز قراردادی نبسته‌ام چون درگیر تیم ملی نوجوانان بودم و قرار بود همین ۱۳ شهریور بازی داشته باشیم که برگزار نشد.

کارشناس بسکتبال ایران، درباره ۱۶ تیمی بودن لیگ نیز گفت: به نظر من شرایط لیگ ایران مشخص است و چهار پنج تیم اول از همین الان مشخص هستند، دقیقا مثل سال گذشته. تیم‌هایی که پولدارتر هستند قطعا جایگاه بهتری کسب می‌کنند و بقیه تیم‌ها شاید این شرایط را نداشته باشند.

او ادامه داد: می‌دانید که بازیکن خارجی در لیگ ایران بسیار تاثیرگذار است و تیم‌های با بازیکنان خارجی نتایج بهتری می‌گیرند، اما در حقیقت واقعیت  بسکتبال ما این نیست که فقط همان چند تیم اول را در نظر بگیریم. واقعیت ما این است که تیم‌هایی با سطح اقتصادی پایین در لیگ حضور دارند و ما نمی‌توانیم این واقعیت را دور کنیم.

ویسی گفت: در سال‌های قبل بسیاری از تیم‌ها بازیکن خارجی استفاده می‌کردند، اما الان در شرایط فعلی این رقابت در جریان نیست و شرایط مالی بهتر تعیین کننده نتیجه است و ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم کدام مربی و بازیکن عملکرد خوبی داشته‌اند، چون تنها سطح مالی تیم‌ها تعیین کننده است.

او در پاسخ به این سوال که‌ چه پیشنهادی برای برطرف کردن این مشکل لیگ بسکتبال دارد؟ توضیح داد: ما می‌توانیم لیگ را در دو مرحله برگزار کنیم. در مرحله اول تیم‌ها در لیگ ملی شرکت کنند و حتی تیم‌های پولدار هم با بازیکن داخلی حاضر شوند، اما در مرحله بعد با بازیکن خارجی هم قرارداد ببندند.

ویسی در پایان گفت: یک راه حل دیگر هم این است که بازیکنان را سطح بندی کنیم تا همه تیم‌ها امکان استفاده از همه بازیکنان یک سطح را داشته باشند. به عنوان‌مثال باید بازیکن ملی پوش، بازیکن سابق تیم ملی، بازیکن شاغل در لیگ و … ، هر کدامشان در یک دسته و با یک قیمت خاص باشند و هر تیم هم به تعداد مشخصی از هر رده بازیکن بگیرد. به نظرم این موضوع راه حل خوبی برای حل این‌ مشکل باشد.