والیبال ایران از پس ژاپن هم برنیامد
والیبال ایران از پس ژاپن هم برنیامد
تیم ملی والیبال ایران مقابل ژاپن هم شکست خورد تا در مرحله گروهی المپیک توکیو حذف شود.

به گزارش حاشیه ورزش، تیم ملی والیبال ایران در آخرین و پنجمین بازی خود در مرحله گروهی المپیک توکیو با نتیجه سه بر ۲ مقابل ژاپن شکست خورد. ست‌های اول، چهارم و پنجم این بازی با امتیازات ۲۵ بر ۲۱، ۲۵ بر ۲۲ و ۱۵ بر ۱۳ به سود ژاپن رقم خورد و ایران در ست‌های دوم و سوم با امتیازات ۲۵ بر ۲۰، ۳۱ بر ۲۹ به پیروزی رسید.

ولادیمیر آلکنو در این بازی تیم خود را با ترکیب اصلی سعید معروف، امیر غفور، میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، سید محمد موسوی و علی‌اصغر مجرد روانه میدان کرد. هنگام توپ‌گیری آرمان صالحی و در زمان دریافت مهدی مرندی در زمین حضور پیدا می‌کردند.

با این نتیجه ایران با ۲ برد و ۶  امتیاز، در رده پنجم جدول رده‌بندی گروه A قرار گرفت و به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود نکرد.

ست اول (ایران ۲۱ – ژاپن ۲۵)

ژاپن در این ست عملکرد خیلی خوبی در زدن سرویس داشت و دریافت  تیم ایران را به شدت دچار مشکل کرد. همین موضوع باعث شد معروف برای برنامه‌ریزی حملات دچار مشکل شود. مهاجمین ایران هم بسیار پراشتباه بودند و امتیازات زیادی به حریف تقدیم کردند. در این ست ژاپن ۹ امتیاز با اشتباهات بازیکنان ایران به دست آورد. عبادی‌پور که در این مسابقات یکی از بهترین بازیکنان ایران بود، در این ست عملکرد بسیار ضعیفی داشت و در حمله، سرویس و دریافت چندین اشتباه مرتکب شد.

ست دوم (ایران ۲۵ – ژاپن ۲۰)

دریافت بازیکنان ژاپن کم‌نقص بود و این تیم همچنان بر بازی تسلط داشت. تا اینکه در امتیاز مساوی ۱۱، جواد کریمی و صابر کاظمی به جای معروف و غفور وارد زمین شدند. همین ۲ تعویض روند بازی را تغییر داد و ایران به تدریج فاصله امتیازی را بیشتر کرد. کاظمی در این ست ۶ اسپک زد و ۵ امتیاز گرفت. میثم صالحی هم در حمله عملکرد بسیار خوبی داشت و ۱۰ امتیاز از ۱۲ اسپک به دست آورد.

ست سوم (ایران ۳۱ – ژاپن ۲۹)

کریمی و کاظمی با عملکرد خوبی که در ست دوم داشتند، در این ست هم در ترکیب تیم ایران باقی ماندند. در اوایل ست ایران خیلی زود پیش افتاد تا سرمربی ژاپن در امتیاز پنج بر ۲ وقت استراحت بگیرد. ژاپنی‌ها برای فرار از شکست در این ست روش سرویس‌زدن خود را تغییر دادند و تاحدی دریافت ایران را دچار مشکل کردند. سرانجام در امتیاز ۱۳ و البته با سرویسی که با خوش‌شانی ژاپن در زمین ایران خوابید، بازی به تساوی کشیده شد. وقتی ژاپن ۱۶ بر ۱۴ پیش افتاد، آلکنو درخواست وقت استراحت کرد تا روند امتیازگیری حریف را متوقف کند. پس از این وقت استراحت ایران ۲ امتیاز پیاپی گرفت و دوباره ۲ تیم به تساوی رسیدند. دفاع دیدنی میثم صالحی ایران را در امتیاز ۱۸ بر ۱۷ پیش انداخت. وقتی بازی در امتیاز ۲۰ مساوی بود، اشتباه در ثبت امتیازات در تابلوی سالن باعث شد مسابقه برای زمانی طولانی متوقف شود. معروف و آلکنو به شدت به این موضوع اعتراض داشتند زیرا سرویس در اختیار ایران بود و این وقفه طولانی به ضرر تیم ایران بود. بعد از این وقفه بود که سرویس کاظمی به تور خورد و در ادامه ژاپن پیش افتاد. برای زمانی طولانی ژاپن برای پیروزی در این ست فقط به یک امتیاز نیاز داشت ولی در نهایت و پس از کش و قوس فراوان، ۲ اسپک عبادی‌پور و البته عملکرد خوب کریمی در زدن سرویس ایران به پیروزی رسید.

ست چهارم (ایران ۲۲ – ژاپن ۲۵)

ژاپن این ست را خیلی خوب شروع کرد و چند امتیاز پیش افتاد. آلکنو در امتیاز ۱۰ بر ۶ وقت استراحت گرفت و در امتیاز ۱۱ بر ۶ معروف و غفور را به جای کاظمی و کریمی روانه میدان کرد. پس از این ۲ تعویض ایران سه امتیاز پیاپی گرفت و فاصله را کم کرد. سرمربی ژاپن که احساس خطر کرده بود درخواست وقت استراحت کرد. ژاپن برای زمانی طولانی سه امتیاز پیش بود تا اینکه سرانجام سرویس عالی غفور، کار را در امتیاز ۲۰ به تساوی کشاند. ژاپن با یک وقت استراحت دوباره فاصله را به ۲ امتیاز رساند تا این بار نوبت آلکنو باشد که وقت استراحت درخواست می‌کند. نمایش درخشان ژاپنی‌ها در توپ‌گیری و چند اشتباه فردی از بازیکنان ایران، نتیجه را به سود ژاپن رقم زد.

ست پنجم (ایران ۱۵ – ژاپن ۱۳)

۲ امتیاز اول بازی با ۲ سرویس یوکی ایشیکاوا به حساب ژاپن واریز شد. چند اشتباه فردی بازیکنان ایران هم باعث شد حریف با امتیاز چهار بر یک پیش بیفتد. وقتی امتیاز به پنج بر ۲ رسید، آلکنو دوباره کریمی و کاظمی را به جای غفور و معروف وارد زمین کرد. ولی ژاپن در توپ‌گیری و حمله تیم برتر زمین بود و فاصله را بیشتر کرد. در امتیاز ۱۲ بر ۸ آلکنو وقت استراحت گرفت اما دیگر برای تغییر دیر شده بود و ژاپن در این ست هم برنده شد.

مسابقات والیبال المپیک توکیو در دو گروه ۶ تیمی برگزار شد. در پایان مرحله مقدماتی، چهار تیم برتر هر گروه به مرحله حذفی صعود می‌کنند و به صورت ضربدری به مصاف هم می‌روند. ایران به همراه لهستان، ژاپن، کانادا، ونزوئلا و ایتالیا در گروه یک به میدان رفت و برزیل، آمریکا، روسیه،‌ فرانسه، تونس و آرژانتین در دوم گروه قرار داشتند.

تا کنون صعود لهستان، ایتالیا، ژاپن و کانادا از گروه اول و صعود روسیه، برزیل و فرانسه از گروه دوم قطعی شده است. آخرین تیم حاضر در مرحله یک‌چهارم نهایی هم برنده دیدار امروز آمریکا و آرژانتین خواهد بود.

نتایج مسابقات تیم ملی والیبال ایران در مرحله گروهی المپیک توکیو به وقت تهران

ایران ۳ – لهستان ۲ (۱۸-۲۵/ ۲۵-۲۲/ ۲۵-۲۲/ ۲۲-۲۵/ ۲۳-۲۱)

ایران ۳ – ونزوئلا صفر (۲۵-۱۷/ ۲۵-۲۰/ ۲۵-۱۸)

ایران صفر – کانادا ۳ (۱۶-۲۵/ ۲۰-۲۵/ ۲۲-۲۵)

ایران – ایتالیا (۲۸-۳۰/ ۲۱-۲۵/ ۲۵-۲۱/ ۲۱-۲۵)

ایران – ژاپن (۲۱-۲۵/ ۲۵-۲۰/ ۳۱-۲۹/ ۲۲-۲۵/ ۱۵- ۱۳)

  • منبع خبر : ایرنا