واکنش فدراسیون شطرنج به موضوع «بلوکه شدن» پاداش مدال آورش
واکنش فدراسیون شطرنج به موضوع «بلوکه شدن» پاداش مدال آورش
سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج در مورد انتقاد مطرح شده بابت عدم پرداخت پاداش مدال‌آوری استاد بین‌المللی این رشته توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش حاشیه ورزش، بردیا دانشور از شطرنجبازان کشور است که طی سال های گذشته با حضور در میادین جهانی و آسیایی موفق به کسب قهرمانی و نایب قهرمانی در رده های سنی پایه شده است.

این ملی پوش شطرنج که در سن ۱۲ سالگی و به عنوان جوانترین شطرنجباز موفق به کسب عنوان استاد بین المللی شد بابت عدم پرداخت پاداش مدال آوری هایش در سال ۹۷ و ۹۸ انتقاداتی را مطرح کرده است.

سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج در واکنش به این موضوع تاکید می کند که بابت مدال آوری در یکی از رویدادها (مسابقات چین – ۹۸) اصلا قراری بر اهدای پاداش نبود. در مورد رویدادهای دیگر (سال ۹۷) هم اطلاعی از مجوز پرداخت یا عدم پرداخت پاداش ندارم.

محسن سمیعی در گفتگو با حاشیه ورزش با تاکید بر اینکه اعزام به میادین بین المللی در رشته های مختلف باید با مجوز شورای برون مرزی انجام شود، گفت: در این شورا ضمن بررسی موضوع برای اعلام موافقت یا مخالفت با آن در مورد مدال آوری و اینکه مجوز پاداش داشته باشد یا نه هم تصمیم گیری می شود. در واقع در بررسی پیشنهادات فدراسیون ها برای اعزام تیم یا ورزشکار، شورای برون مرزی همزمان در مورد مجوز اعزام و مجوز پاداش تصمیم گیری می کند.

وی تصریح کرد: مسابقات بین المللی ترکیه ;i سال ۹۸ برگزار شد جزو رویدادهایی بود که وزارت ورزش مجوز اعزام به آن را داده بود اما با پرداخت پاداش مدال آوری در این رویداد موافقت نشده بود. به همین دلیل اسفندماه سال گذشته که پاداش مدال آوران سال ۹۸ پرداخت شد، تقدیری از مدال آوران شطرنج در مسابقات چین صورت نگرفت. (تصویر مجوز اعزام به این رویداد در اختیار حاشیه ورزش قرار گرفته است)

سمیعی همچنین در واکنش به این موضوع که «بخشی از انتقاد بردیا دانشور و خانواده او در مورد پرداخت نشدن مدال آوری سال ۹۷ و مسابقات جهانی بلاروس و مسابقات آسیایی تایلند بود. دلیل پرداخت نشدن این پاداش ها چیست؟»، خاطرنشان کرد: شخصا آن زمان در فدراسیون شطرنج نبودم و مجوز شورای برون مرزی برای اعزام به این رقابت ها را هم ندیده ام. به همین دلیل از اینکه به مدال آوری در این دو رویداد پاداش تعلق گرفته یا نه هیچ اطلاعی ندارم.

سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج در این زمینه ادامه داد: در کل برخی مسائل از حیطه فدراسیون خارج است مانند همین پاداش ها و پرداخت آنها؛ وزارت ورزش بر اساس بودجه ای که در اختیار دارد و مجوزهای صادر شده اقدام به تقدیر از مدال آوران و پرداخت پاداش آنها می کند.

وی تاکید کرد: به طور حتم اگر حضور در یک رویداد با مجوز وزارت ورزش انجام شده باشد و به مدال آوری در آن هم پاداش تعلق بگیرد قطعا وزارت ورزش کوتاهی نمی کند. بعضا مسائل مالی باعث تاخیر در انجام کار شده اما با تامین اعتبار لازم پاداش ها پرداخت شده است. در هر صورت در مورد مسابقات سال ۹۷ من اطلاع زیادی ندارم، می دانم وزارت ورزش با تامین اعتبار لازم بخشی از پاداش ها را پرداخت کرده است. شاید برای پرداخت بخش باقی مانده هنوز اعتبار لازم تامین نشده است.

سمیعی همچنین در مورد اینکه «مادر بردیا دانشور اینطور عنوان کرده که پاسخی از پیگیری هایش نگرفته و به دو مکاتبه ای که هم فروردین ماه با فدراسیون داشته پاسخی داده نشده است»، گفت: در این مورد نه با من تماسی برقرار شده و نه نامه ای دریافت کرده ام. اسفندماه سال گذشته در مورد فهرست مدال آوران سال ۹۸ پیگیری های لازم را انجام دادم که متوجه شدم چگونگی مجوز وزارت ورزش برای مسابقات چین شدم. در مورد موارد دیگر پیگیری ندیدم که بخواهم پاسخی بدهم. در کل اما فدراسیون در خدمت خانواده شطرنج است. موضوع پاداش ها را هم پیگیری می کنیم.