ورزشکاران چگونه از بحران مسابقه شان خارج شوند؟
ورزشکاران چگونه از بحران مسابقه شان خارج شوند؟
ورزشکاران با استفاده از روش های ذهن آگاهی می توانند در بدترین و بحرانی ترین زمان برگزاری یک مسابقه، ذهن خود را متمرکز کرده و شرایط را برای اجرای فنون به منظور کسب امتیاز و بهبود وضعیت، فراهم کنند.

به گزارش حاشیه ورزش ، سه مهارت ویژه که از سوی کمیته بین المللی المپیک به آن اشاره شده و از سوی ورزشکاران موفق بسیاری در مسابقات مختلف مدنظر قرار گرفته، شامل تصویرسازی، انگیزه و ذهن آگاهی است.

اما مهم ترین مهارت در بین این سه مهارت ویژه، تکنیک های به هشیاری یا ذهن آگاهی است که استفاده از این تکنیک به ورزشکار کمک می کند در حین مسابقات با صرف کمترین زمان ممکن از شرایطی که برای وی استرس آفرین است، فاصله گرفته و بتواند خود را در نقطه ای که با آرامش همراه می شود، قرار دهد.

ذهن آگاهی؛ ایجاد توجه با قصد قبلی به موضوعی است که در زمان حال باید مدنظر قرار گیرد و اثرات این تکنیک در دیدگاه علوم اعصاب روی مغز نشان داده که می تواند شبکه های توجه را فعال و کمک کند با صرف کمترین میزان انرژی و زمان، ورزشکار تمرکز خود را به موضوع، معطوف می کند.

بر اساس این مطلب که از سوی کوروش معصوم زاده، روانشناس بالینی فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: در صورتی ورزشکار پیش از مسابقه تکنیک های ذهن آگاهی را آموزش دیده باشد می تواند با استفاده از این نوع تکنیک ها به سرعت در حین مسابقاتی که درگیر استرس می شود، خود را از استرس رها و در کوتاه ترین زمان ممکن توجه خود را به تکنیک های مربوطه خود معطوف کند و آموخته های قبلی خود را در لحظه به بهترین شکل ممکن اجرا کند.