وعده انوشیروانی برای تاریخ‌سازی با نسل جدید وزنه‌برداری
وعده انوشیروانی برای تاریخ‌سازی با نسل جدید وزنه‌برداری
رییس فدراسیون وزنه‌برداری گفت: نفرات جوان و نوجوان در مسابقات قهرمانی جوانان جهان خوب کار کردند و با همین وزنه‌برداران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ تاریخ‌سازی می‌کنیم

سجاد انوشیروانی در گفت‌وگو با حاشیه ورزش درباره‌ی عملکرد تیم ملی وزنه‌برداری جوانان که با پنج مدال طلا، ۹ نقره و یک برنز و مقام قهرمانی تیمی همراه بود، بیان کرد: پیش بینی ما این بود که تعداد مدال بیشتری بگیریم اما پنج نفر مدال گرفتند. ما روی مدال عبدالله بیرانوند حساب کرده بودیم و حتی یک مدال برای ایلیا صالحی‌پور در نظر گرفته بودیم. با این حال سطح رکوردها بالا بود و انصافا کل تیم خوب کار کردند.

۵۰درصد تیم نوجوان بودند

انوشیروانی در مورد نسل ‌سازی در وزنه‌برداری گفت: در ورزش حرفه‌ای موظف به ساختن پشتوانه و نسل سازی هستیم. به لحاظ کمی وزنه‌برداری ایران مشکل دارد اما با همین کمبود هم تلاش کردیم وزنه برداران خوب را ارزیابی کنیم و در نهایت این تیم ساخته شد. یک حُسن بزرگی که تیم ما داشت، ۵۰ درصد آن نفرات جوان و ۵۰ درصد، نفرات نوجوان بودند. از طرفی دو دیدگاه را برای جوانان داریم، تعدادی از نفرات جوان با تیم بزرگسالان تمرین می‌کنند تا رکوردهای آنها به بزرگسالان نزدیک شود. همچنین تعدادی از نوجوانان را در قالب تیم جوانان قرار دادیم تا آنها را برای مسابقات سال آینده آماده کنیم. خدا ا شکر هم نوجوانان و جوانان خوب وزنه زدند.

او افزود: نفرات نسبت به مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا افزایش رکورد داشتند. تیم ما با اقتدار قهرمان شد. حتی اگر کشوری که غایب بود هم حضور داشت (چین) فکر می‌کنم باز هم همین نتایج حاصل می‌شد. تعداد نفرات را شناسایی کردیم که به این تیم ملحق شوند. این تیم هم پس از چند روز استراحت دوباره وارد اردو می‌شود.

وزنه برداران را حفظ می‌کنیم

انوشیروانی در پاسخ به این پرسش که برنامه جدی فدراسیون برای حفظ وزنه‌برداران چیست؟ گفت: برنامه جدی این است که اردوی خوب بگذاریم و این بچه ها از همه لحاظ حمایت شوند. همچنین در برخی مسابقات بین المللی هم اعزام شوند تا محک بخورند و میدان ببینند. اعتقاد ما بر این است فعلا زود است در مسابقات بزرگسالان شرکت کنند اما گاهی ممکن است در اردوی بزرگسالان هم قرار بگیرند تا انگیزه‌ای برای آنها شود. این بچه ها را با برنامه علمی و پزشکی نگه می‌داریم. آقای باقری هم برنامه خوبی برای بانوان دارد و فکر می‌کنم از اواخر سال بعد بانوان از رده‌های پایه هم‌پای پسران مدال آوری داشته باشند.

هنوز هم وعده یک نسل خوب را می‌دهم

رییس فدراسیون در پاسخ به این پرسش که آیا وعده ساختن یک نسل خوب را می دهد؟ تصریح کرد: من از روز اول این وعده را داده‌ام. برخی از نفرات به دلیل شرایط کرونا و برگزار نشدن اردوها رها شده بودند و برخی نفرات را هم جدید شناسایی کردیم و داریم آنها را تبدیل به تیمی یک‌دست می‌کنیم. وزنه‌برداری رشته‌ای است که در آن فراز و نشیب زیاد است اما ما داریم تلاش می‌کنیم که تعداد  فرود آن زیاد نباشد. چشم انداز ما بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ و المپیک ۲۰۲۸ است و باید با همان نفرات جلو برویم. ما در بازی‌های آسیایی نتیجه نگرفتیم و قول دادیم در بازی‌های آسیایی بعدی تاریخ سازی کنیم و باید با همین نفرات این کار را انجام دهیم.

او در مورد اینکه وزنه‌برداران در قطر کاپ که گزینشی المپیک است وزن کشی می‌کنند یا وزنه می‌زنند؟ تاکید کرد: هنوز به ما چیزی نگفته‌اند و تصمیم کادرفنی هر چیزی باشد احترام می‌گذاریم. قبل از مسابقات قطر هم جلسه کمیته فنی برگزار می‌شود.

علت برگزاری جلسه با وزیر ورزش

انوشیروانی در مورد علت برگزاری نشست با وزیر ورزش گفت: این جلسه در مورد وضعیت کلی وزنه‌برداری، برنامه‌ها تا المپیک و مسائل مالی بود. نگاه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش همیشه به ما مثبت بوده است اما واقعیت این است برای گرفتن مدال در المپیک هزینه باید حرفه‌ای و اصولی باشد. اگر فدراسیونی باشیم که یک روز پول در حساب نداشته باشیم و یک روز دیگر حساب پر شود و مجبور شویم بدهی‌ها را بدهیم، نمی‌توان خیلی کار ایده‌ال انجام داد. ما رکورد جذب حامی ملی را شکستیم و درآمد ما میلیاردی شده است ‌و امسال از سامانه آموزش و کراسفیت سه میلیارد درآمد داشتیم. کارهایی که داریم انجام می‌دهیم جا بیفتد درآمد بیشتر هم خواهد شد.  از جاهای مختلف مثل بانک، ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری تهران کمک گرفتیم و باید از همه تشکر کنم و نیاز به حمایت بیشتر هم داریم.

  • منبع خبر : ایسنا