وقتی هیچ‌کس قانون را دوست ندارد!
وقتی هیچ‌کس قانون را دوست ندارد!

مدیران سایپا و پیکان در ماجرای پرونده اخیر خود در کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال نشان دادند که قانون وقتی خوب است که به نفعشان باشد و در احکامی که علیه‌شان باشد، حتما بی‌قانونی شده است! به گزارش حاشیه ورزش، کمیته استیناف فدراسیون فوتبال روز شنبه حکم دیدار جنجالی سایپا و پیکان را اعلام کرد و […]

مدیران سایپا و پیکان در ماجرای پرونده اخیر خود در کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال نشان دادند که قانون وقتی خوب است که به نفعشان باشد و در احکامی که علیه‌شان باشد، حتما بی‌قانونی شده است!

به گزارش حاشیه ورزش، کمیته استیناف فدراسیون فوتبال روز شنبه حکم دیدار جنجالی سایپا و پیکان را اعلام کرد و رای به برگشت نتیجه بازی به نفع پیکان داد تا دیگر تیم خودروساز که در کمیته انضباطی از قانون منتفع شده بود، اظهاراتی را در این باره انجام دهد.

این پرونده بعد از انجام شش تعویض از سوی تیم پیکان و با شکایت سایپا طرح شد. کمیته انضباطی بعد از بررسی مدارک موجود، اعلام کرد با توجه به نقض قوانین بازی، سایپا با نتیجه سه بر صفر برنده این دیدار است. در ادامه و بعد از گذشت بیش از یک ماه، کمیته استیناف در واکنش به درخواست تجدیدنظر پیکان، این حکم را غیرقانونی دانست و با بی‌اثر شدن حکم سه بر صفر به شود سایپا، پیکان به علت پیروزی دو بر یک در جریان مسابقه، برنده این مسابقه شد.

جدای از این بحث که این احکام چقدر قانونی و غیرقانونی بوده، نکته عجیب اظهارات طرف پیروز و شکست خورده است. در واقع در هنگام اعلام حکم از سوی کمیته انضباطی، سایپا طرف خوشحال و پیروز بود و در اظهارات مسئولان این تیم تقدیر از کمیته مذکور و صیانت از قانون به وفور دیده ‌می‌شد و در عوض پیکان به عنوان تیم متضرر، اظهاراتی را علیه این تصمیم گرفت.

در بیانیه باشگاه پیکان آمده بود: «در کمال تاسف حکمی که فقط ذی‌نفعان پرونده انتظارش را داشتند، صادر شد. متاسفانه کمیته انضباطی با حکم امروز همه اهالی فوتبال و حتی افرادی که از کسب این امتیاز بهره مند می شدند را متعجب نموده است.»

همچنین سراجی مدیرعامل سایپا و عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: «قانون اجازه می‌دهد که این رأی در کمیته استیناف مدنظر قرار بگیرد و بعد از آن ما یقین داریم که به استناد همین مفادی که عرض کردم در کمیته استیناف هم تایید خواهد شد و به تبع آن در فیفا هم قطعا تایید می‌شود چون ما به استناد قوانین فیفا به این رأی رسیدیم.»

با گذشت زمان و تغییر نتیجه در کمیته استیناف و عوض شدن جای تیم‌های پیروز و شکست خورده، این بار سایپا کمیته استیناف را محکوم و پیکان از این کمیته تمجید کرد!

دقیقا بحث بر سر این است چرا هیچ یک از طرفین دعوا از ابتدا ادعاهای خود را به صورت قانونی دنبال نمی‌کنند و با رقم خوردن نتایج بر علیه یا نفعشان، بیانه می‌دهند و صحبت ‌می‌کنند؟

بعد از حکم کمیته استیناف، مدیرعامل سایپا که عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود، در پستی اینستاگرامی ادعای عجیب و قابل پیگیری را مطرح کرده است که سلامت این کمیته را هم زیر سوال می‌برد! او نوشت: «چقدر خوب است که دادگاه cas تحت فشار و نفوذ جریان هوچی گر به فساد تصمیم نمی گیرد»

استفاده از کلمه فساد در این پست عجیب به نظر می رسد چرا که از یک عضو این فدراسیون انتظار می‌رود جایگاه حقوقی خود را در نظر بگیرد و اینطور نهادهای قضایی مجموعه خود را زیر سوال نبرد! سراجی به صورت غیرمستقیم حکم کمیته استیناف را مرتبط با جریانهای هوچی گر متصل به فساد دانسته و از شکایت به دادگاه cas خبر داده است. اما منظور سراجی از فساد چیست؟

مطمئنا او اگر از فسادی مطلع است، باید به عنوان یک مدیر ارشد فدراسیون فوتبال آن را پیگیری کند نه اینکه استقلال استیناف را با طرح این قبیل صحبت‌های زیر سوال ببرد.