وقت اعتماد به مربی داخلی است
وقت اعتماد به مربی داخلی است
مجید جلالی، کارشناس برجسته فوتبال کشورمان بر انتخاب سرمربی آینده تیم ملی و همچنین شرایط کیفی لیگ برتر تحلیل داشت که نقطه نظرات این مربی را در ذیل می‌خوانید:

جلالی در ابتدا با اشاره به جدایی کارلوس کی روش و انتخاب سرمربی جدید برای تیم ملی عنوان کرد: برای انتخاب سرمربی در وضعیتی قرار داریم که صرفا فوتبالی نیست. یعنی باید جمیع جهات را در نظر گرفت. چراکه مسوولیت مهمی را باید بر عهده یک نفر بسپاریم.
وی افزود: این مسوولیت (سرمربیگری تیم ملی) از جهات مختلف مهم است. شاید یک‌جهتش فنی باشد اما همه می‌دانیم مسایل دیگری هم در نظر مسوولان تاثیر گذار است. البته ما فنی نگاه می‌کنیم. کی‌روش ۱۰ سال در ایران بود، برانکو هم ۵ سال در تیم ملی بود. او ۴ سال هم در رده باشگاهی کارکرد. هر دو آن‌ها خدماتی به فوتبال ما داشتند. هرچند سال‌های زیادی در ایران بودند. الان وقتش رسیده به نیروهای خودمان اعتماد کنیم.
جلالی با تاکید بر اینکه مربیان ایرانی شایستگی هدایت تیم ملی را در برهه فعلی دارند، اظهار داشت: به‌خوبی می‌دانیم مربیان ایرانی شایستگی هدایت تیم ملی رادارند. نیرو داریم و می‌توانیم این کار را بکنیم. در این صورت احتمال موفقیتمان هم بیشتر می‌شود. البته با داشتن برنامه حتی می‌توانیم امیدوار باشیم در آینده حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشیم. وقتی یک مربی ایرانی را انتخاب می‌کنیم باید به‌طور کامل به او اعتماد کرده و حمایتش کنیم.
وی اضافه کرد: از صحبت‌ها و دلایل مهدی تاج به‌عنوان رییس فدراسیون این استنباط را کردم که چرخش به سمت مربی ایرانی از روی ناچاری است. این استنباط من بود. شاید هم این‌طوری نباشد. اما اگر واقعا این‌طوری باشد به مربی ایرانی منتخب اعتماد نداشته باشد، او نمی‌تواند کار کند. باید قلبا باور داشته باشیم مربی ایرانی انتخاب‌شده می‌تواند موفق شود و حمایت‌های لازم را از او انجام دهیم.
جلالی درباره اینکه هرکسی به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد باید تا جام جهانی بعدی به او زمان داد تا تغییر نسل را در تیم ملی به وجود بیاورد گفت: به‌طور حتم باید این‌طوری باشد. اگر مربی خارجی بیاورند، حتما این کار را می‌کنند و تا جام جهانی بعدی سرمربی است اما مربی ایرانی را موقت می‌گذارند تا ببینیم چه می‌شود!؟ یک واقعیت دیگری هم وجود دارد اینکه ما نمی‌توانیم چیزی را به مربیان دیکته کنیم چراکه هر مربی فلسفه خود را دارد.
کارشناس فوتبال کشورمان تاکید کرد: اگر مربی به بازیکن مسن و در اصطلاح باتجربه اعتقاد دارد. سبک‌ها به‌خصوص خودش را دارد و نمی‌تواند آن‌ها را عوض کند. برعکس آن‌هم وجود دارد. مربیانی هستند که به کار با جوانان علاقه دارند، تغییر نسل می‌دهند و با بازیکنان جوان، نگاهشان به آینده است. به همین دلیل می‌گویم مربیان طبقه‌بندی دارند. باید آن‌ها را بشناسید و بنا به برنامه‌ای که دارید، به سراغ مربی مدنظرتان بروید.
جلالی افزود: اگر به سراغ مربی‌ای بروید که اعتقادی به کار کردن با جوانان ندارد و به او بگویید تیم را جوان کن، نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. شاید در ابتدا بگوید انجام می‌دهم اما بعد از رسمی شدن انتخابش انجام نمی‌دهد. برای همین ماقبل از انتخاب مربی باید به این مسایل توجه کنیم. طبقه‌بندی مربیان و فلسفه آن‌ها را به‌دقت باید زیر نظر بگیریم. نمونه این مسایل را در لیگ خودمان هم می‌بینید. برخی مربیان به بازیکنان جوان اعتقاددارند و در هر شرایطی از بازیکنان جوان استفاده می‌کنند. هرچند تعدادشان کم است.