پدر کبدی رییس کُوکُو شد
پدر کبدی رییس کُوکُو شد

به گزارش حاشیه ورزش حسین فیضی رشته ورزشی کُوکُو یک بازی در حالت‌های جنگی ، که با سرعت ، دقت و چابکی در ارتباط است. کوکو (خوخو) دومین بازی تاچ سنتی درشبه قاره هند بعد از کَبدی است و در دنیا تقریبا ٢۵ کشورتیم ملی کُوکُو دارند این بازی در زمین مستطیلی به ابعاد  ٢٩ […]

به گزارش حاشیه ورزش

حسین فیضی

رشته ورزشی کُوکُو یک بازی در حالت‌های جنگی ، که با سرعت ، دقت و چابکی در ارتباط است. کوکو (خوخو) دومین بازی تاچ سنتی درشبه قاره هند بعد از کَبدی است و در دنیا تقریبا ٢۵ کشورتیم ملی کُوکُو دارند این بازی در زمین مستطیلی به ابعاد  ٢٩ در ١٨متر با  ٩ بازیکن ، 2تیرک عمودی و با (٢تیم ١٢نفره) انجام می‌شود . اطاعت ، نظم ، اخلاق و وفاداری بین اعضا تیم‌ها از ویژگی‌های آن و هدف کُوکُو لمس کردن یا شکار حریف و کسب امتیاز است. این بازی به ورزشکاران با سرعت و هوش بالا نیاز دارد تا بتوانند با توجه به ابعاد  زمین  و قوانین آن ، بازی باکیفیت و خوبی را به نمایش بگذارند در ایران رشته ورزشی کُوکُو از اسفند ١۴٠١ به‌صورت  انجمن  و زیرمجموعه فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی به سرپرستی دکتر سعید مقدم عضو و قهرمان اسبق تیم‌های ملی  و  پیشکسوت کبدی  فعالیت خود را آغاز کرد در خراسان رضوی نیز از ٣١ فروردین‌ماه سال جاری طی حکمی توسط محمدرضا خوش‌باطن رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی حسین فیضی به‌عنوان رییس کمیته کُوکُو معرفی شد تا این رشته ورزشی جدید را تعمیم دهد. فیضی پیشکسوت ورزش و مطبوعات و پدر کبدی خراسان بزرگ می‌باشد در کارنامه فعالیت‌های درخشان خود در امراحیا و توسعه رشته‌های ورزشی جودو ، کبدی، کشتی با چوخه، آلیش ، اسکیت ،  شمشیربازی و ژیمناستیک تلاش و موفقیت‌های ارزشمند جهانی را به نام خود ثبت نموده است در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ما گفت : برکات وجود بارگاه ملکوتی و مقدس حضرت رضا علیه‌السلام در  سرزمین خورشید هشتم ، بی‌پایان است از این‌رو آثار این برکات را می‌توان در وجود ظرفیت ، پتانسیل  و استعدادهای  بالقوه و سرشار سطح استان مشاهده نمود.

شایسته است خادمان حضرت این موهبت و گنجینه لایتناهی الهی  را شاکر باشند  و در بالفعل درآوردن و شکوفایی آن‌ها تلاش مضاعف نمایند تا شهد شیرینی موفقیت‌ها در کام مردم گوارا و ماندگار بماند اولین رییس کمیته کُوکُو در استان خراسان رضوی افزود : با حمایت مسوولان و استفاده از تجارب گذشته باید مهد پهلوانی‌ها به پایگاه دایمی کُوکُو ایران و دنیا مبدل گردد. به همین دلیل پیشنهاد برگزاری اولین دوره آموزش رشته  ورزشی کُوکُو را باهدف بسط و گسترش در بین علاقه‌مندان و داوری ، مربیگری کُوکُو (بانوان_آقایان) خراسان رضوی ارایه و مورد موافقت               سرپرست انجمن کوکو کشور قرار گرفت. وی اظهار امیدواری نمود تشکیل نخستین دوره آموزش داوری و مربیگری که برای روزهای ۴شنبه ، ۵شنبه و جمعه ٢۴، ٢۵و٢۶ اردیبهشت‌ماه در مشهد الرضا علیه‌السلام . پیش‌بینی‌شده است با استقبال علاقمندان (بانوان _آقایان) خراسان رضوی و استان‌های سراسر کشور روبرو شود تا علاوه بر حضور موفق ملی پوشان در بازی‌های آسیایی روند آموزش نیز گسترش یابد.