پوزخند پیشنهاد ۹۵ میلیاردی بیرانوند به حسن یزدانی و رفقایش
پوزخند پیشنهاد ۹۵ میلیاردی بیرانوند به حسن یزدانی و رفقایش
نمی‌توان انتظار داشت که مدال‌آوران المپیکی همچون فوتبالیست‌های تراز اول کشور درآمد داشته باشند، چرا که در همه جای دنیا فوتبال تافته‌ جدا بافته‌ای است و نباید این رشته را با سایر رشته‌ها ورزشی مقایسه کرد.

به گزارش حاشیه ورزش،بمب نقل‌وانتقالاتی فوتبال ایران در حالی می‌رفت توسط استقلالی‌ها منفجر شود که در واپسین لحظات توسط پرسپولیس خنثی شد. پیشنهاد ۹۵ میلیارد تومانی باشگاه استقلال برای جذب دروازه‌بان اول تیم ملی بالاترین رقم پیشنهادی بوده که تاکنون در لیگ برتر فوتبال ایران ارائه شده است؛ هر چند این پیشنهاد به سرانجام نرسید.

مقایسه قراردادهای منعقد شده لیگ فوتبال با مدال‌آوران المپیک و جهانی در سایر لیگ‌های ورزشی کشور، شکاف عمیق و جبران‌ناپذیری را به نمایش گذاشته که اثر روانی غیرقابل بازگشت آن، دلسردی و بی‌انگیزگی افتخارآفرینانی است که همواره آبروی ایران را در سطح اول ورزش دنیا خریده‌اند.

هر چند نمی‌توان انتظار داشت که مدال‌آوران المپیک همچون فوتبالیست‌های تراز اول کشور درآمد داشته باشند، چرا که در همه جای دنیا فوتبال تافته‌ جدا بافته‌ای است و نباید این رشته را با سایر رشته‌ها ورزشی مقایسه کرد؛ اما بررسی کف و سقف قراردادهای منعقد شده در لیگ‌های رشته‌هایی همچون کشتی، وزنه‌برداری، کاراته، تکواندو، دوومیدانی و سایر رشته‌هایی که در المپیک‌ها و عرصه‌های جهانی و آسیایی همواره افتخارآفرینی کرده‌اند می‌تواند نتایج قابل تاملی به دنبال داشته باشد.

کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود؛ رشته‌ای که در عرصه‌های المپیک، جهانی و آسیایی افتخارات زیادی کسب کرده و قله‌ای‌ نیست که فتح‌نشده باقی گذاشته باشد.

این رشته که همواره بار کاروان‌های المپیکی، جهانی و آسیایی ایران را به دوش کشیده، از جمله رشته‌هایی است که بالاترین رقم قرداد لیگ آن به نام حسن یزدانی قهرمان المپیک و جهان ثبت شده است؛ مردی با ویترینی سنگین از مدال‌های رنگی (یک طلا و یک نقره المپیک، ۳ طلا، ۲ نقره و یک برنز قهرمانی جهان) تنها یک میلیارد تومان دستمزد برای حضور در لیگ دریافت می‌کند. بعد از او بالاترین رقم قرارداد با ۹۰۰ میلیون تومان برای کامران قاسم‌پور ثبت شده است. یونس امامی و امیرحسین زارع هم جزو ستاره‌های کشتی جهان هستند با رقم ناچیز ۷۰۰ میلیون تومان در لیگ کشتی می‌گیرند.

ماجرا از جایی بغرنج‌تر می‌شود که اکثر فرنگی‌کاران به دلیل رقم پایین قراردادها، اصلا حاضر نیستند در لیگ برتر کشتی بگیرند و با باشگاهی قرارداد ببندند. طبق شنیده‌ها برادران گرایی وقتی با پیشنهاد ۴۰۰ میلیون تومانی مواجه شدند، قید حضور در لیگ برتر را زدند تا دست کم از آسیب‌های احتمالی و گزند مصدومیت‌های سنگین دور بمانند.

ساروی و امین میرزازاده هم رفتاری مشابه برادران گرایی داشتند و ترجیح دادند به خاطر مبلغی ناچیز اصلا ریسک نکنند. اما واکاوی کف قراردادهای منعقد شده در همین کشتی پرآسیب و پرمدال هم در نوع خود جالب توجه و البته شوکه کننده‌ است. گفته می‌شود رقم قرارداد برخی کشتی‌گیران بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است.