پیش به سوی سومین جام جهانی متوالی
پیش به سوی سومین جام جهانی متوالی
تیم‌های ملی ایران و سوریه در نخستین دیدار از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی امشب ساعت ۲۰:۳۰ در ورزشگاه آزادی به میدان می‌روند.

به گزارش حاشیه ورزش، در هفته نخست از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در گروه A آسیا، تیم‌های ملی ایران و سوریه از ساعت ۲۰:۳۰ امروز (پنجشنبه) در ورزشگاه آزادی به میدان می‌روند و اولین گام خود را برای کسب نخستین امتیاز و قرار گرفتن در جایگاه اول یا دوم گروه و کسب سهمیه جام جهانی برمی‌دارند.

هر دو تیم در این مرحله ۱۰ دیدار انجام خواهند داد و به همراه تیم‌های کره‌جنوبی، عراق، امارات و لبنان برای کسب دو سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی آف به رقابت می‌پردازند. در دیگر دیدارهای این هفته، کره‌جنوبی از ساعت ۱۵ با عراق و امارات از ساعت ۲۱ با لبنان دیدار خواهد کرد.

آخرین بازی این دو تیم به نوروز ۱۴۰۰ و ۶ ماه قبل بازمی‌گردد که شاگردان اسکوچیچ در ورزشگاه آزادی با سه گل، شاگردان نبیل معلول را شکست دادند که این روزها جای خود را به نزار محروس داده است.

این دیدار در حالی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود که تا حدود یک هفته قبل هنوز این موضوع قطعی نشده بود و بعد از توافق های به عمل آمده میان AFC و صداوسیمای ایران مبنی بر حقوق پخش تلویزیونی، نهایی شد. از طرفی تیم ملی سوریه به واگذاری میزبانی به ایران با توجه به وضعیت قرمز کشور از حیث مسائل کرونایی، اعتراض داشت که AFC این موضوع را نپذیرفت.

* ایران آماده برای شروع قدرتمندانه

تیم ملی ایران که در مرحله قبل مسابقات امتیازهای زیادی را از دست داد و در آخرین روز به عنوان صدرنشین صعود کرد، به دنبال شروع قدرتمندانه در این مرحله است تا در نهایت برای سومین بار متوالی که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود، به جام جهانی قطر صعود کند.

با این حال، مهم‌ترین مشکل در اردوی تیم ملی، به ابتلای اسکوچیچ، هاشمیان و زگانیر به ویروس کرونا مربوط می‌شود که هر سه در قرنطینه به سر می‌برند اما امیدواری‌هایی وجود دارد که سرمربی کروات تیم ملی با منفی شدن تست کرونا، ایران را در این دیدار همراهی کند ولی تاکنون ماریو تات، دستیار اول اسکوچیچ در تمرینات، رهبری تیم را برعهده داشته است.

کادر فنی تیم ملی برای این دیدار ۲۷ بازیکن را داخل و خارج کشور دعوت کرده که ۲۳ تن از این بازیکنان می‌تواند در فهرست مسابقه قرار بگیرند.

از دیگر غایبان این دیدار، سردار آزمون است که به عنوان بهترین گلزن حال حاضر فوتبال ملی، به علت دو اخطاره شدن این دیدار را از دست داده و نمی‌تواند تیم ملی را مقابل سوریه همراهی کند. همچنین باید به مصدومیت احسان حاج‌صفی، مرتضی پورعلی‌گنجی، سید مجید حسینی و علی کریمی اشاره کرد که به این دیدار نرسیده‌اند.

تیم ملی قبل از این در دو دیدار تدارکاتی سوریه را با نتایج ۳ بر صفر و ۵ بر صفر شکست داده اما دو تساوی در مرحله انتخابی دوره گذشته، تا حدودی باعث شده تیم ملی متوجه قدرت پنهان رقیب سر سخت خود در این دیدار شود.

* سوریه در رویای جام جهانی

تیم ملی سوریه در دوره گذشته بازی‌ها شگفتی‌ساز مسابقات شد و بعد از ایران و کره‌جنوبی در رتبه سوم قرار گرفت و تا پلی‌آف بالا رفت ولی موفق به صعود به جام جهانی نشد تا در این دوره رویای خود را دنبال کند.

«عقاب‌ها» برای این دیدار بهترین گلزن خود یعنی عمر السوما را در اختیار ندارند اما با تغییر و تحولات در فوتبال این کشور، عمر خربین، دیگر مهاجم گلزن سوریه به تیم ملی بازگشته است.

مهم‌ترین تغییر و تحول در تیم ملی سوریه به انتخاب نظار محروس به عنوان سرمربی سوریه است که در این دیدار اولین بازی رسمی خود با این کشور را پشت سر می‌گذارد. تا پیش از این نبیل معلول، سرمربی تونس در جام جهانی ۲۰۱۸ هدایت سوریه را برعهده داشت که توانست با این تیم در مرحله گذشته صدرنشین گروهش شود ولی به علت مشکلات مالی، از ادامه همکاری با سوریه انصراف داد.

  • منبع خبر : ایسنا