چالش‌های ورزش ایران در صورت ورود ورزش روسیه به آسیا
چالش‌های ورزش ایران در صورت ورود ورزش روسیه به آسیا
در ابتدا ورود فوتبال روسیه به قاره آسیا و بعدتر حضور ورزشکاران روس از رشته‌های دیگر ورزشی در قاره آسیا می‌تواند چالش‌های بسیاری را برای ایران و دیگر تیم های آسیایی ایجاد کند.

 

 

به گزارش حاشیه ورزش 

این روزها بحث انتقال فوتبال و ورزش روسیه به قاره آسیا داغ است. ازآنجاکه قاره اروپا از اسفند سال گذشته و پس از مواضع سیاسی کشور روسیه و اتفاقات رخ‌داده بین این کشور و اوکراین،گروه‌های ورزشی این کشور را در مسابقات مختلف ورزشی نمی‌پذیرد، مسوولان ورزشی و حتی سیاسی روسیه به فکر انتقال ورزش کشورشان به آسیا افتاده‌اند. تیم ملی فوتبال بزرگ‌سالان روسیه طی این محرومیت از مرحله پلی آف جام جهانی ۲۰۲۲ و قرعه‌کشی مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ کنار گذاشته شد و دیوکوف در تاریخ ششم آذر به کمیته اجرایی RFU پیشنهاد داد تا موضوع انتقال به AFC موردبررسی قرار بگیرد.اتفاقی که شاید خیلی دور از انتظار نباشد اما قطعا تبعاتی برای کشورهای آسیایی دارد. ورزش روسیه و ورزشکاران روس در رشته‌های مهمی صاحب‌نام هستند و حضور آن‌ها در آسیا شانس مدال خیلی از کشورهای آسیایی را کم می‌کند. موضوعی که شاید دیر یا زود باعث واکنش اهالی ورزش آسیا شود. کسب سهمیه مسابقات جهانی، المپیکی و بین‌المللی مسئله بسیار مهمی است که می‌تواند بحث حضور روسیه در قاره آسیا را برای کشورهایی مثل ایران، ژاپن، چین و کره جنوبی حساس‌تر کند. اتفاقی که می‌تواند توازن غالب بر ورزش آسیا را بر هم بریزد.

دراین‌بین، حضور روسیه در فوتبال، والیبال، کشتی و وزنه‌برداری آسیا می‌تواند بیشتر از بقیه رشته‌ها سروصدا کند. مساله کسب سهمیه جام جهانی برای تیم های فوتبال آسیا، خطرناک بودن حضور تیم ملی والیبال روسیه، یکی از پرافتخارترین و قدرتمندترین تیم های والیبال جهان در مسابقات آسیایی والیبال و قطعا سرشاخ شدن کشتی گیران ایرانی و آسیایی با یکی از غول‌های کشتی جهان می تواند رقابت هارا به‌شدت سخت و سنگین کند، حتی اگر از این دید به ماجرا نگاه کنیم که این موضوع رقابت هارا جذاب‌تر می‌کند و باعث پیشرفت تیم ها می شود اما مسایلی هست که می تواند ریسک این اتفاق را بالا ببرد.

مطابق اخبار ،در همین روزها در مورد سرنوشت ورزش روسیه تصمیم‌گیری می‌شود و حضور و عدم حضور آن‌ها در آسیا مشخص می‌شود، اگر نتیجه مثبت باشد و پای ورزشکاران روس به قاره کهن باز شود، چالش‌های تازه‌ای پیش روی ورزش ایران خواهد بود. شاید این موضوع باعث توفیق اجباری و برنامه‌های فنی‌تر در رشته‌های ورزشی ما باشد اما، با نگاهی گذرا به مدال‌ها و سهمیه‌هایی که ممکن است از دست بدهیم، می‌توان نتیجه گرفت که این خبر خیلی برای آسیا و ایران خوب نیست. درهرحال باید منتظر ماند و دید درنهایت در این جلسات نهایی چه نتایجی گرفته می‌شود؟

  • نویسنده : ابوالفضل مهماندار