چند سال است که ژیمناستیک زنان ایران تعطیل شده
چند سال است که ژیمناستیک زنان ایران تعطیل شده
قهرمان سابق ژیمناستیک زنان ایران گفت: از سال ۹۸ دیگر مسابقات ژیمناستیک در بخش زنان برگزار نشده و این‌ها سبب بی‌انگیزگی و رفتن ورزشکاران به سایر رشته‌ها شده است.

الناز دانشخواه در گفت و گو با حاشیه ورزش در مورد تعطیلی مسابقات ژیمناستیک زنان اظهار کرد: از سال ۹۸ دیگر مسابقاتی در بخش زنان نداشتیم. در سال جاری هم فقط مسابقات آموزش و پرورش برگزار شد که آن هم برای فدراسیون دانش‌آموزی و سه رده خاص (۱۳،۱۴ و ۱۵ ساله‌ها) بود. این شرایط سبب شده که هم ما مربیان و هم ورزشکاران بی انگیزه شوند. امیدوارم که رئیس فدراسیون زودتر انتخاب شود و مسابقات زنان به حالت قبل برگردد.

عضو سابق تیم ملی ژیمناستیک زنان در ادامه گفت: زمانی که ورزشکار بودم سالی ۳ مسابقه در قالب آموزش و پرورش، لیگ و قهرمانی کشور داشتیم. برای دو مورد از این مسابقات هم انتخابی برگزار می‌شد و روی هم رفته در ۵ مسابقه شرکت می‌کردیم. حتی مسابقات بین‌المللی داشتیم.

داور بین‌المللی ایروبیک ژیمناستیک افزود: من خودم از سال ۷۷ ژیمناستیک را شروع کردم و سال ۸۱ عضو تیم ملی شدم. در سال ۲۰۰۴ یا ۲۰۰۵ مسابقات پایتخت‌های اسلامی برگزار شد و طلای حرکات زمینی و موازنه را در این مسابقات گرفتم. سال بعد از آن هم در چهارمین دوره مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی شرکت کردم و باز هم طلای حرکات زمینی و موازنه و نقره تیمی را کسب کردم. تا سال ۹۵ یا ۹۶ مسابقات لیگ برگزار می‌شد و من هم اکثر مواقع قهرمان بودم.

این مربی ژیمناستیک افزود: با تعطیل شدن مسابقات لیگ و قهرمانی کشور خیلی از شاگردانم با این دلایل که این رشته آینده‌ای ندارد از ژیمناستیک رفتند و جذب رشته‌های دیگر شدند. حتی مسابقات قهرمانی کشور از سال ۹۸ برگزار نشده تا دل ورزشکاران به آن خوش باشد. این‌ها آسیب زننده است و آسیب روحی جدی به ورزشکار می‌زند.

او گفت: من شاگردی دارم که ۱۰ سال است در این رشته تمرین می‌کند اما هنوز یک مسابقه کشوری شرکت نکرده است. ورزشکار به یک امیدی به این رشته می‌آید نباید شرایط به گونه‌ای باشد که دلزده و بی انگیزه شود.

دانشخواه گفت: با همه این شرایط از رشته ژیمناستیک که یک رشته مادر است استقبال زیادی می‌شود اما بیشتر آنها چند سالی که تمرین می‌کنند و می‌بینند مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود به رشته‌های دیگر می‌روند. این اتفاق مربیان را آزار می‌دهد.

قهرمان سابق ژیمناستیک گفت: امیدوارم فردی که رئیس فدراسیون می‌شود نگاهی به ژیمناستیک زنان داشته باشد و شرایطی را فراهم کند که مسابقات این رشته مادر دوباره راه‌اندازی شود.