چوخه در رمضان و نوروز
چوخه در رمضان و نوروز
بر اساس آیین کهن،برگزاری مراسم سنتی کشتی باچوخه همه‌ساله پس از تحویل سال نو و فرارسیدن نوروز باستانی از نخستین روز فروردین‌ماه دربلاد و شهرهای خراسان بزرگ برگزارمی شود.

به گزارش حاشیه ورزش

حسین فیضی
دراَلسَنَه و اَفواه آمده است این آیین پهلوانی تا١۴فروردین به نام چهارده معصوم علیه‌السلام،در مجاورت مزار امامزادگان و چشمه‌سارها مانند چشمه گیلاس در شهرستان چناران،چشمه زینل خان در شهرستان اسفراین، امام مرشددرشهرستان فاروج برگزار می‌شد که با استقبال پرشور مردم روبرو می‌گردید. رییس انجمن کشتی باچوخه شهرستان مشهد تقارن بهار طبیعت با ضیافت الله، ماه پرفیض نزول قرآن را فرصت مغتنم و گران‌بها برای تزکیه ،تقویت روح ،جسم و همچنین افزایش معنویت، جوانمردی و فتّوت در ورزشکاران برشمرد.
وی افزود:آیین سنتی و پهلوانی کشتی باچوخه در روزهای پنجشنبه هر هفته در طول ماه مبارک رمضان در محل سالن ورزشی شهدا گناباد شهرستان مشهد برگزارخواهدشد.
جعفر کلاته خاطرنشان ساخت: قطعا همه مراسمات ورزشی در طول ایام ولیالی قدر تعطیل است و کلیه اعضا جامعه بزرگ و مومن ورزش کشتی باچوخه نیز با حضور پرشور در اماکن مذهبی به عزاداری و سوگواری شهادت مولی‌الموحدین حضرت علی بن ابیطالب علیه‌السلام مقتدای ورزشکاران و پهلوانان پرداخته و در مرا سمات لیالی قدر شرکت خواهند کرد.