ژاپنی‌ها ربات نیستند!
ژاپنی‌ها ربات نیستند!

ژاپنی‌ها با توجه به آداب و فرهنگی که دارند دنیای متفاوتی را برای خودشان درست کرده‌اند و شاید آنها شبیه کشورهای دیگر نباشند اما قطعا ربات هم نیستند. به گزارش حاشیه ورزش، بارها برای همه پیش آمده تعریف و تمجیدهایی از پیشرفته بودن و قانونمند بودن ژاپن شنیده باشند اما وقتی در میان مردم آن قرار […]

ژاپنی‌ها با توجه به آداب و فرهنگی که دارند دنیای متفاوتی را برای خودشان درست کرده‌اند و شاید آنها شبیه کشورهای دیگر نباشند اما قطعا ربات هم نیستند.

به گزارش حاشیه ورزش، بارها برای همه پیش آمده تعریف و تمجیدهایی از پیشرفته بودن و قانونمند بودن ژاپن شنیده باشند اما وقتی در میان مردم آن قرار می‌گیرید متوجه می‌شوید چقدر دنیای آنها متفاوت‌تر از چیزی است که ما تصور می‌کنیم. جدا از بحث تکنولوژی و سخت‌کوشی، خصلت‌های دیگری ژاپنی‌ها دارند که آنها را یک سر و گردن از بقیه کشورهای شرق آسیا بالاتر قرار داده است.

یکی از مهم‌ترین و خاص‌ترین خصلت ژاپنی‌ها ادب آنهاست و این خصلت باعث شده حتی اگر بخواهی باز هم نمی‌توانی از دست‌شان عصبانی باشی. ژاپنی‌ها جدا از اینکه برای هر مشکلی بارها عذرخواهی می‌کنند، حتی بابت تذکراتی که مجبور هستند برای رعایت نکردن پروتکل‌ها و قوانین در نظر گرفته شده به شرکت کنندگان بدهند، هم بارها عذرخواهی می‌کنند.

در  برخورد اول این مسئله چنان برای ما ایرانی‌ها غیر طبیعی است که با خود می‌گویی کار اشتباهی از من سر زده! پس چرا او از من عذرخواهی می‌کند؟

عذرخواهی به طرز عجیبی در فرهنگ ژاپنی‌ها جا خوش کرده است، آنها حتی اگر شما را راهنمایی کنند اما بازهم در آخر عذرخواهی می‌کنند که و این احتمال را می‌دهند ممکن است راهنمایی که کرده‌اند کاملا درست نباشد.

اگر بخواهیم بدون تعارف صحبت کنیم این شکل رفتار برای ما که عادت کرده‌ایم همیشه در قامت یک فرد طلبکار باشیم، کاملا بیگانه است.

ژاپنی‌ها شاید در ساخت ربات مهارت داشته باشند اما این باور که خودشان هم بدون احساس و همانند یک ربات هستند صحت ندارد، آنها برخورد گرم و صمیمی دارند و محال است با لبخند با شما صحبت نکنند. نکته مهم‌تر این است اگر مشکلی برایتان پیش بیاید تا لحظه‌ای که از حل آن مشکل مطمئن نشوند، در کنار شما باقی می‌مانند یا شما را به دست مسئولی که امکان حل مسئله را دارد می‌سپارند.

فرهنگ شهری ژاپنی‌ها هم بسیار متفاوت و البته بالا است. در ژاپن با خیابان و پیاده‌روهای بسیار تمیز و بدون وجود حتی ذره‌ای آشغال یا آثار کثیفی مواجه می‌شوید.

نکته جالب این است حتی یک‌بار هم در توکیو صدای بوق خودروها، اتوبوس، موتورسیکلت‌ها را نمی‌شنوید و هیچ خبری از آلودگی صوتی وجود ندارد. این شرایط  تنها فقط مختص توکیو نیست بلکه شهرهای مجاور هم چنین شرایطی دارد و کاملا به ظاهر شهر خود توجه دارند و در کل شهر آرامی است.

شاید نواقصی در نحوه برگزاری بازی‌های المپیک 2020 وجود داشته باشد و شاید هم انتظار بود، المپیک فوق‌العاده‌تری را شاهد باشیم اما بی‌شک می‌توان با مشاهده برخی زیبایی‌ها در حاشیه المپیک ۲۰۲۰، از برخی نواقص اجرایی این رقابت‌ها چشم پوشی کرد.