کار سخت تیم ملی بسکتبال مقابل چین
کار سخت تیم ملی بسکتبال مقابل چین
تیم ملی بسکتبال ایران در حالی به مصاف چین می‌رود که همه آمارها به سود پر افتخارترین تیم آسیا سنگینی می‌کند.

به گزارش حاشیه ورزش ، تیم ملی بسکتبال ایران در ادامه مسیر خود برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۳، در پنجره پنجم انتخابی این مسابقات میزبان چین و استرالیا است. ایران باید جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ به مصاف تیم ملی چین برود.

ملی پوشان ایران که به واسطه ۲ شکست عجیب مقابل قزاقستان در پنجره های دوم و سوم شرایط را برای صعود به جام جهانی سخت کرده‌اند، به پیروزی در این بازی نیاز مبرمی دارند تا همچنان به صعود از گروه F انتخابی‌ها امیدوار باشند.

در حال حاضر تیم ملی چین با کسب ۶ برد و ۲ باخت در ۸ بازی گذشته، رتبه دوم گروه F را بعد از استرالیای صدرنشین در اختیار دارد. پر افتخارترین تیم آسیا با شرایط فعلی اصلی‌ترین شانس برای صعود از گروه به همراه کانگوروها است.

تیم ملی ایران اما با ۵ برد و ۳ باخت در ۸ بازی قبل، رتبه سوم را در اختیار دارد و قزاقستان را پشت سر خود می‌بیند. با توجه به دو برد قزاق‌ها مقابل ایران (بردهای رو در رو تاثیر گذار است)، اگر شاگردان ارمغانی می‌خواهند صعود کنند باید بازی با چین را پیروز شوند که کار سختی مقابل این تیم دارند.

در ۱۷ بازی که ایران و چین در مسابقات آسیایی از جمله کاپ آسیا و بازی‌های آسیایی به مصاف یکدیگر رفته‌اند، سهم چین ۱۳ برد و سهم ایران تنها ۴ برد بوده است. ۱۱ تقابل دو تیم در کاپ آسیا و ۶ تقابل آن‌ها نیز در بازی‌های آسیایی بوده است.

از این تعداد برد چینی‌ها، ۸ پیروزی در کاپ آسیا و ۵ پیروزی هم در بازی‌های آسیایی به دست آمده است. ایران نیز ۳ برد را در کاپ آسیا و تنها یک برد را در بازی‌های آسیایی کسب کرده است.

* نحوه صعود از گروه

تیم ملی ایران در گروه F رقابت‌ها با تیم‌های استرالیا، چین، ژاپن، قزاقستان و بحرین همگروه است. با توجه به اینکه تیم‌های فیلیپن و ژاپن به دلیل میزبان بودن حضورشان در جام جهانی ۲۰۲۳ قطعی است، به همین دلیل از ۵ تیم باقی مانده هر گروه نیز ۳ تیم باید راهی جام جهانی شوند که همین موضوع کار را سخت می‌کند.

طبق اعلام FIBA، نتایج رو در روی تیم‌ها نیز برای صعود از گروه مهم است. به همین دلیل دو باخت تیم ملی ایران مقابل قزاقستان در مرحله نخست انتخابی‌ها (پنجره‌های دوم و سوم)، کار را برای شاگردان سعید ارمغانی سخت کرده است.

اگر ایران بخواهد از گروه خود صعود کند باید بازی‌های باقی مانده خود مقابل چین (دو بازی)، استرالیا و ژاپن (یک بازی) را با برد پشت سر بگذارد. ضمن اینکه قزاقستان هم باید بازی‌های خود مقابل حریفانی چون استرالیا را ببازد که به احتمال زیاد این اتفاق رخ می‌دهد.

* نکته قابل توجه:

طبق اعلام مسئولان فدراسیون استرالیا، کانگوروها قصد ندارند برای بازی دور برگشت مقابل ایران، به تهران سفر کنند. اگر این اتفاق رخ دهد، نتیجه بازی با باخت فنی استرالیا به سود ایران ثبت می‌شود و اگر شاگردان ارمغانی ۲۰ آبان تیم چین را شکست دهند، صعودشان تا حدودی قطعی می‌شود.

تعداد برد و باخت‌های ایران و قزاقستان یکسان است (هر تیم ۳ باخت و ۵ برد) و شاگردان ارمغانی تفاضل گل بهتری دارند، اما این آمار نمی‌تواند باعث صعود ایران شود. دلیل این اتفاق محاسبه نتایج رو در روی تیم‌ها است. طبق اعلام فیبا، نتایج رو در رو اهمیت بالاتری برای تعیین تیم‌های صعود کننده دارد.

  • منبع خبر : ایسنا