کسب نتیجه با حضور روسیه شیرین‌تر است
کسب نتیجه با حضور روسیه شیرین‌تر است
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان، گفت: دوست داریم روسیه هم در رقابت‌های جهانی حاضر شود چرا که کسب نتیجه در حضور روس‌ها شیرین‌تر خواهد بود.

حمید باوفا در گفتگو با حاشیه ورزش، درباره شرایط تیم ملی کشتی فرنگی جوانان در راه حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان، اظهار کرد: بعد از رقابت‌های قهرمانی کشور، ۲ اردو در شهرهای زاهدان و اسلامشهر برگزار کردیم که اردوهای بسیار خوبی بود و جا دارد از مسئولان هیات‌های کشتی قدردانی کنم.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان، افزود: پس از رقابت‌های قهرمانی کشور، در جام تختی حاضر شدیم و همزمان با جام تختی نیز ۴ کشتی‌گیر رده جوانان را به تورنمنت بلغارستان اعزام شدند. در ادامه نیز تورنمنت قزاقستان و سپس جام شاهد در ایران را پیش رو داریم. تمام سعی ما این است که گره‌هایمان را در این رویدادها باز کنیم و در نهایت به ترکیب نهایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: تورنمنت بین‌المللی قزاقستان از ۱۳ تا پانزدهم اردیبهشت برگزار می‌شود و اسامی ۱۲ فرنگی‌کار را برای اعزام به این مسابقات به فدراسیون داده‌ایم. قصد داریم در اوزانی که مقداری گره داریم، کشتی‌گیرانمان را به این مسابقات اعزام کنیم. به اعتقاد من در برخی اوزان برای باز شدن گره‌ها باید در تورنمنت خارجی حاضر شویم اما در برخی اوزان حضور در تورنمنت داخلی کفایت می کند. در اوزان ۶۰، ۶۳، ۶۷، ۸۲ و ۹۷ کیلوگرم، هر کدام یک کشتی‌گیر به تورنمنت قزاقستان می‌رود، در اوزان ۸۷ و ۱۳۰ کیلوگرم نیز در هر کدام ۲ کشتی‌گیر اعزام می‌شود و در وزن ۷۲ کیلوگرم نیز ۳ کشتی‌گیر اعزام خواهد شد.

باوفا با اشاره به برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان در تیر و مرداد سال جاری، گفت: مخصوصا در اوزانی که وزن کم می‌کنند لازم است ۲ کشتی گیر را برای حضور در این ۲ رویداد آماده کنیم.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان در پاسخ به این سوال که چرا رقابت انتخابی رو در رو برای شناخت ترکیب تیم ملی برگزار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: رقابت‌های قهرمانی کشور ملاک اصلی ما برای شناخت ترکیب تیم ملی بود که همه مدعیان نیز در آن حضور داشتند. در طول اردوها نیز شرایط کشتی گیران رصد می‌شود و از سوی دیگر نیز حضور در جام تختی، تورنمنت بلغارستان، تورنمنت قزاقستان و در آخر جام شاهد با هدف شناخت برترین‌ها و باز کردن گره‌های تیم ملی در اوزان مختلف است. خب حضور در ۲ تورنمنت خارجی و ۲ تورنمنت داخلی باید قاعدتا خروجی برای ما داشته باشد. هر کشتی گیری که مدعی دوبنده تیم ملی است باید در این رویدادها خودش را نشان بدهد. در جام شاهد نیز در هر وزن ۴ کشتی گیر حاضر می‌شوند که رقابت رو در رو دارند. در اوزان خاص نیز در تورنمنت بین‌المللی به ترکیب نهایی می‌رسیم.

وی ادامه داد: در اوزانی مثل ۵۵ و ۷۷ یکی از ملاک‌های اصلی ما جام شاهد خواهد بود چرا که در رقابت‌های قهرمانی کشور یکی از فینالیست‌های وزن ۷۷ کیلوگرم دیر به مراسم وزن کشی آمد و نتوانست کشتی بگیرد، بنابراین مجبوریم که برای آن‌ها کشتی رو در رو بگذاریم. در بقیه اوزان نیز کشتی گیرانمان را به تورنمنت قزاقستان اعزام می‌کنیم.

باوفا درباره پیش بینی خود از نتایج تیم ملی کشتی فرنگی جوانان در رقابت های قهرمانی آسیا و جهان، گفت: استرس برای کسب نتیجه، اثر مخرب بر عملکرد بچه‌ها دارد و نباید خیلی انتظارات را بالا ببریم. البته برای کسب بهترین نتیجه عازم این دو رویداد می شویم. امید زیادی به این نفرات برای آینده کشتی ایران دارم چرا که سرشار از استعداد هستند و از سوی دیگر خوب تمرین می‌کنند و کارها نیز در چارچوب خود در حال انجام است، وقتی همه چیز طبق روال و برنامه باشد قطعا نتیجه لازم نیز کسب خواهد شد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان، درباره غیبت روسیه قهرمان دوره قبل رقابت‌های جهانی و کار راحت‌تر سایر مدعیان در این دوره، گفت: دوره قبل روسیه ۶ مدال طلا گرفت و قهرمان شد و ایران نیز به نایب قهرمانی رسید. قطعا دوست داشتیم روسیه در این دوره از مسابقات نیز حاضر شود چرا که کشتی جهان با حضور کشورهای مدعی مثل روسیه زیباتر خواهد بود و از سوی دیگر به شخصه دوست داشتم روس‌ها هم باشند چرا که کسب نتیجه با حضور آن‌ها شیرین‌تر خواهد بود. کشتی فرنگی به این شکل نیست که فقط در دست یکی دو کشور باشد. کشورهای زیادی در این رشته مدعی هستند. سال قبل ناقوسی ستاره تیم ایران بود اما به کشتی گیر هلند باخت و هلند به مدال طلا رسید. اروپایی‌ها یا کشورهایی مثل قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و … همیشه در سبک وزن تک ستاره هایی داشته اند. مصر نیز ۲ یا ۳ کشتی گیر مطرح دارد. در کشتی فرنگی ۷ یا ۸ کشور مثل روسیه، ایران، آذربایجان، ترکیه، گرجستان و… مدعی هستند و کار برای گرفتن نتیجه واقعا سخت است. با این وجود تیم ایران به معنای واقعی تیم است و برای بهترین نمایش به میدان می‌رود. من عادت ندارم هیچ وقت بزرگنمایی کنم اما کشتی فرنگی با آزاد تفاوت زیادی دارد و اروپایی‌ها و خیلی کشورهای دیگر در آن مدعی هستند.