گام بلند افغانستان و تاجیکستان در انتخابی جام ملت‌های فوتبال آسیا
گام بلند افغانستان و تاجیکستان در انتخابی جام ملت‌های فوتبال آسیا
تکلیف تیم‌های صعود کننده به جام ملت‌های آسیا و همینطور تیم‌های حاضر در مرحله نهایی انتخابی این مسابقات مشخص شد.

به گزارش حاشیه ورزش، دیشب (سه‌شنبه) دور دوم مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ برگزار و تکلیف تیم‌ها برای حضور در این دو تورنمنت مهم مشخص شد. از جمله شگفتی‌های این مسابقات، راهیابی برخی از تیم‌ها از جمله افغانستان به دور سوم انتخابی جام ملت‌های آسیا بود.

در حال حاضر تیم‌های ژاپن، استرالیا، کره‌جنوبی، سوریه، ایران، قطر، امارات، عربستان، ویتنام، لبنان، عمان و عراق ۱۲ تیمی هستند که صعودشان به جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به میزبانی چین قطعی شده است.

همچنین تیم‌های ازبکستان، اردن، بحرین، قرقیزستان، فلسطین، هند، تایلند، تاجیکستان، فلیپین، ترکمنستان، کویت، افغانستان، مالزی، سنگاپور و مغلوستان تیم‌هایی هستند که در مرحله سوم و نهایی انتخابی جام ملت‌های در قالب ۶ گروه چهار تیمی به رقابت می‌پردازند و در نهایت ۱۱ تیم به مرحله نهایی مسابقات صعود کنند.

از نکات جالب توجه این مسابقات، حضور کشورهای فارسی زبان تاجیکستان و افغانستان است. این دو کشور که در سال‌های اخیر رشد زیادی در فوتبال داشته‌اند می‌توانند با حضور در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ اتفاقی تاریخی را رقم بزنند.

قبل شروع این مسابقات، تیم‌های چهارم و پنجم انتخابی جام جهانی شامل، مالدیو، نپال، هنگ کنگ، سریلانکا، گوام، چین تایپه، کامبوج، یمن، بنگلادش، میانمار و اندونزی در مرحله پلی‌آف به مصاف هم می روند تا تکلیف هشت تیم حاضر در مرحله نهایی انتخابی جام ملت‌های آسیا مشخص شود.

این رقابت‌های فوریه ۲۰۲۲ به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود اما هنوز وضعیت برگزاری این مسابقات مشخص نیست که در یک کشور متمرکز خواهد بود یا خیر.