گواردیولا دور انداختنی‌ها را بازیافت می‌کند
گواردیولا دور انداختنی‌ها را بازیافت می‌کند
گواردیولا دور انداختنی‌ها را بازیافت می‌کند

به گزارش حاشیه ورزش

درباره قهرمانی منچسترسیتی اظهارنظرهای متفاوتی مطرح شده؛ ازجمله یادآوری جمله طلایی یوهان کرویف فقید که زمانی گفته بود «یک کیسه پول نمی‌تواند برای شما گل بزند.» سیتی با پول اماراتی‌ها و نبوغ گواردیولا سرانجام قهرمان اروپا شد. حالا همه از پرستاره بودن این تیم و ارزش یک‌میلیاردی بازیکنانش دم می‌زنند اما این را باید درنظر گرفت که از زمان آمدن گواردیولا به منچسترسیتی ‌این باشگاه به ‌زور به سومین باشگاه پرخرج فوتبال در انگلیس تبدیل شده است. در این 7ساله که گواردیولا برای خرید بازیکن 667میلیون یورو خرج روی دست باشگاه انگلیسی- اماراتی گذاشته، منچستریونایتد بدون حتی یک قهرمانی در لیگ یا لیگ قهرمانان مبلغ 904میلیون یورو فقط برای خرید بازیکنان هزینه کرده است.
این جدا از مربیان زیادی است که در این مدت به باشگاه آمده و پس از اخراجشان از باشگاه غرامت هم گرفته‌اند. باشگاه چلسی به لطف ولخرجی آبراموویچ که این اواخر کنترل شده بود و مالک تازه به دوران رسیده آمریکایی‌اش یعنی تاد بولی که هر بازیکنی را که رد می‌شد خرید، از ولخرجی منچسترسیتی جلو زده و هزینه‌هایش را در این دوره 7ساله به 806میلیون یورو افزایش داده است.

پس از من‌یونایتد، چلسی و من‌سیتی به نام آرسنال برمی‌خوریم که از زمان ورود گواردیولا برای نخستین بار سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را به‌دست آورده اما در همین مدت 638میلیون یورو یعنی رقمی نزدیک به ریخت‌وپاش منچسترسیتی پول خرج کرده است. آرتتا در این تابستان هم به ولخرجی ادامه می‌دهد. تازه‌ترین بازیکن این تیم احتمالا دکلان رایس خواهد بود که جذب این هافبک دفاعی ملی‌پوش از وستهم حدود 120میلیون یورو برای باشگاه لندنی هزینه در بر خواهد داشت. آرسنال توانسته با این رقم دکلان رایس را از چنگ بایرن‌مونیخ درآورد.

تاتنهام در مدت مشابه 472میلیون یورو خرج کرده و دریغ از حتی یک جام کوچک. در رده ششم به نام وستهم برمی‌خوریم که با هزینه 432میلیون یورویی در این چند سال چیزی نمانده بود در این فصل با دیوید مویز به چمپیونشیپ سقوط کند اما سرانجام چکش‌ها در لیگ برتر ماندنی شدند و حتی لیگ کنفرانس اروپا را هم بردند.

در رده‌های بعدی باشگاه‌هایی نظیر ولوز (373)، نیوکاسل (367) و استون‌ویلا (332) قرار دارند. جالب این‌ است که لیورپول با این همه موفقیت و حضور در مراحل بالای همه رقابت‌ها فقط 310میلیون یورو برای جذب بازیکن خرج کرده که از نصف خرج‌های گواردیولا هم کمتر است. یورگن کلوپ وقتی به این تیم آمد باید همه بازیکنان را بیرون می‌ریخت اما کاری که کرد این بود که از یک‌سری چوب خشک و بازیکن گمنام ستاره ساخت.

البته او هم بازیکنان گرانی مثل ویرجیل، داروین، لوییس دیاس و چند بازیکن دیگر را خرید.
گواردیولا همه بازیکنان را در گران‌ترین حالت نخریده. او دی‌بروینه را که از چلسی دور انداخته شده بود، از ولفسبورگ آلمان به خدمت گرفت. برناردو سیلوا، ریاض محرز و چندین بازیکن دیگر در تیم‌های غیرمدعی در اروپا بازی می‌کردند. گواردیولا زیاد خرج کرد اما به ارزش افزوده بازیکنان زیادی هم کمک کرد. نه، فقط این پول نیست که من‌سیتی را قهرمان کرده، نبوغ هم هست.
منبع: همشهری