یاداور خاطرات جام جهانی 1958
یاداور خاطرات جام جهانی 1958
ششمین دوره جام جهانی در سال ۱۹۵۸ با اولین قهرمانی برزیل همراه شد.

به گزارش حاشیه ورزش ، بعد از سوییس، نوبت سوئد بود که به عنوان میزبان رقابت‌های جام جهانی انتخاب شود اما این دوره با درگذشت “ژول ریمه” بنیانگذار این بازی‌ها در سن ۸۳ سالگی هم‌زمان شد. ریمه روز ۱۶ اکتبر سال ۱۹۵۸ در پاریس چشم از جهان فرو بست.

از غیبت ایتالیا که توسط تیمی مانند ایرلند شمالی در انتخابی جام جهانی حذف شد تا سقوط غم انگیز هواپیمایی که در آن چند تن از اعضای تیم منچستریونایتد و تیم انگلیسی جان خود را از دست دادند و باعث تضعیف تیم اصلی انگلیس شد. آرژانتین نیز بعد از ۲۴ سال به مسابقات برگشت و عملکرد خوبی نداشت.

بازگشت غم‌انگیز آرژانتین پس از ۲۴ سال غیبت

جام جهانی ۱۹۵۸: ظهور پله و اولین قهرمانی برزیل

بعد از ۲۴ سال غیبت، تیم آرژانتین پس از پیروزی مقابل بولیوی و شیلی به جام جهانی بازگشت. هیچ کس نفهمید که چرا سران فدراسیون فوتبال آرژانتین دو بازیکن خوب این تیم یعنی هومبرتو ماسکیو و انریکه عمر سیوری را به تیم ملی دعوت نکردند.

در نهایت آرژانتین یکی از ضعیف‌ترین حضورهای خود در تاریخ جام جهانی را ثبت کرد و شکست ۶ بر یک برابر چکسلواکی باعث حذف آلبی سلسته شد. بازیکنان این تیم در بازگشت به آرژانتین مورد توهین شدید مردم قرار گرفتند و خیلی‌ها با سکه بازیکنان آرژانتین را هدف قرار دادند.

برای نخستین بار تصاویر رقابت‌های جام جهانی فوتبال از طریق تلویزیون به سراسر کره خاکی مخابره شد تا مردم جهان شکوه ستارگان دنیای توپ گرد را مشاهده کنند؛ ستارگانی مثل کوپا، فونتن، چارلتون، یاشین، گارینشا، واوا و پله که در سن ۱۷ سالگی شش گل از جمله دو گل در فینال زد و قهرمانی را برای برزیلی‌ها به ارمغان آورد.

جام جهانی ۱۹۵۸: ظهور پله و اولین قهرمانی برزیل

آلمان، سوئد، فرانسه و برزیل به نیمه نهایی رسیدند. در آنجا سوئد میزبان شگفتی آفرید و آلمان قهرمان دوره قبل را ۳ بر یک شکست داد در حالی که برزیل با هت‌تریک پله فرانسه را ۵ بر ۲ شکست داد. فرانسه ژوست فونتن، مهاجم تولوز را که یک گلزن تمام عیار بود در اختیار داشت. او در همان تورنمنت ۱۳ گل به ثمر رساند و رکورد گلزنی او در یک دوره جام جهانی همچنان پابرجاست. چهار گل او مقابل آلمان باعث شد کشورش برای اولین بار سوم جهان شود.

برزیل توانست در دیدار فینال نتیجه دیدار نیمه نهایی را تکرار کند و باز هم ۵ بر ۲ حریفش را شکست دهد و با برتری برابر میزبان قهرمان شود. چرخه سلطه برزیل در سطح جهان آغاز شد و دنیا ظهور یک ابرستاره مثل “پله” را شاهد بود.

چهره برتر جام: ژوست فونتن

جام جهانی ۱۹۵۸: ظهور پله و اولین قهرمانی برزیل

رونالدو در ۱۹ بازی برای برزیل ۱۵ گل به ثمر رساند و کلوزه در ۲۴ بازی ۱۶ گل به ثمر رساند. هر دو مهاجم در چهار جام جهانی به این ارقام رسیدند. فونتن ۱۳ گل را در ۶ بازی به ثمر رساند که تنها در یک دوره از جام جهانی بود.

کسانی هستند که موفقیت فونتن را بی اهمیت می دانند و استدلال می کنند که در آن زمان گلزنی “آسان‌تر” بود؛ چیزی که خود فوتبالیست در مصاحبه با گاردین آن را رد کرد و گفت: در سال ۱۹۵۸ گلزنی آسان‌تر نبود. وضعیت توپ، مدت زمان سفر بین یک بازی و بازی دیگر و آماتور بودن همه چیز را بسیار پیچیده‌تر از امروز کرده بود. مثلا همین رونالدو، مقابل تیم‌هایی مانند چین و کاستاریکا هم گلزنی کرده است. داوران خیلی بیشتر از زمان من از مهاجمان محافظت می‌کنند. در زمان ما خیلی خطا بود. فکر نمی‌کنم کسی بتواند به آن رکورد دست یابد.

* جام جهانی ۱۹۵۸ در یک نگاه

بهترین خط حمله: فرانسه با ۲۳ گل

بهترین خط دفاع: برزیل با ۴ گل

بهترین بازیکن: ریموند کوپا از فرانسه

• فینال

برزیل ۵ – سوئد ۲

گل‌ها: ۲ واوا، ۲ پله، زاگالو (برزیل) – لیدهولم، سیمونسون (سوئد)