یحیی، درخشان‌تر از حمید برای پرسپولیس!
یحیی، درخشان‌تر از حمید برای پرسپولیس!
آخرین سرمربی ایرانی پیش از برانکو، اولین سرمربی ایرانی پس از ایوانکوویچ، چه سرنوشت غریبی برای حمید درخشان و یحیی گل‌محمدی.

به گزارش حاشیه ورزش

حمید درخشان احتمالا یکی از مهمترین نام‌های تاریخ پرسپولیس است. کسی در دهه 1360 مرد شماره یک خط میانی تیم علی پروین بود و در باشگاه‌های تهران، چشم‌ها را به خود خیره می‌کرد. شاید اگر جنگ ایران – عراق نبود و لیگ سراسری برگزار می‌شد، او حالا یکی از پرافتخارترین چهره‌های لیگ ایران هم لقب می‌گرفت.

اما به هر حال تصویری که از او در ذهن طرفداران جوان و نوجوان پرسپولیس نقش بسته، روزهای کوتاه اما پرمشقتی است که تیم محبوبشان در دوره سرمربیگری درخشان طی کرد؛ روزهایی که هیچ شباهتی به نام این پیشکسوت باشگاه پرسپولیس نداشت. قرمزها 17 بازی لیگ برتری خود را به درخشان سپردند که نتیجه‌اش 5 برد، 5 تساوی و 7 باخت بود.

پرسپولیسِ درخشان اگر در چند ویژگی خلاصه شود، بی‌تردید واژه‌های آشفته، بی‌نظم، از هم گسیخته و ناامیدکننده را در خود خواهد داشت. تیمی که نظر کمتر هواداری در بدنه اجتماعی باشگاه را به خود جلب می‌کرد و پرتماشاگرترین دیدارش دشوار بیش از 30 هزار نفر را به استادیوم می‌کشاند؛ تیمی که هیچ نسبتی با رؤیاهای مرد اول نیمکتش نداشت.

البته روی دیگر سکه، تیمی است که او تحویل گرفت. تیمی که بعد از شکست 3-1 به تراکتور در میانه‌های جدول قرار گرفته بود و به سختی وجه شبهی با تیم پرستاره لیگ سیزدهم داشت. در همان تیم درخشان موفق شد شهرآورد را از امیر قلعه‌نویی ببرد و در لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس را در موقعیت صعود به مرحله بعدی قرار دهد.

اما به هر حال پروژه درخشان با پرسولیس، آنچنان شکست فجیعی خورد که همه روی گزینه جانشین او به اتفاق نظر رسیدند: سرمربی خارجی. برانکو آمد، پرسپولیس را متحول کرد، رفت و کالدرون راهش را ادامه داد تا سرمربی ایرانی بعدی، تیمی کاملا متفاوت با همتای قبلی خود تحویل بگیرد.

یحیی پرسپولیس را در صدر جدول تحویل گرفت و حالا در حالی پذیرای آخرین سرمربی ایرانی پیش از خود شده که همچنان قرمزها را در این جایگاه نگه داشته است. پروژه او با پرسپولیس کاملا موفق پیش رفته و او به حدی انتظارات را افزایش داده که حتی نایب قهرمانی هم شکست باشد. البته طبیعی است که پرسپولیس در این مدت از نظر مالی و آرامش مدیریتی کاملا متفاوت با باشگاه تحت اداره حمیدرضا سیاسی بوده است.

اما در نهایت بخش بزرگی از اعتبار این نتایج به سرمربی تیم خواهد رسید. او شخصیت برنده پرسپولیس را حفظ کرده تا سرخپوشان در 10 سال متوالی، 9 فصل در جایگاه قهرمان یا نایب قهرمان حضور داشته باشند.

روز گذشته در کنار یحیی و درخشان، دیگر سرمربیان پیشین باشگاه نیز حضور داشتند. حمید استیلی و افشین پیروانی که آنها نیز هرگز به عنوان سرمربی در پرسپولیس موفق نبودند. به عبارتی این نفرات آنچنان ضربه مهلکی به اعتماد عمومی هواداران پرسپولیس به گزینه داخلی برای سرمربیگری زده بودند که هواداران پرسپولیس به هیچ وجه حاضر نبودند عنان کار را به یک چهره داخلی بسپارند.

حالا یحیی این اعتماد را تغییر داده و البته مشخص نیست زمانی که دوره کاری او به پایان برسد، طرفداران پرسپولیس کدام مسیر را برای آینده باشگاه خود انتخاب کنند.