اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی تغییر می‌کند؟
اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی تغییر می‌کند؟
بنابر اظهارات وزیر ورزش و جوانان با توجه به برخی ایرادات وارد شده به اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، قرار است این اساسنامه مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

به گزارش حاشیه ورزش ، هیات وزیران در جلسات ۱۴ مهر ۱۳۹۸ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره ماده (۱۱) قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی – مصوب ۱۳۷۳ – اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد و اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیات دولت و طرح در کمیته تطبیق قوانین مجلس در مهر ماه سال ۹۸ به تصویب رسید.

این اساسنامه در آذر ماه همان سال نیز برای اظهارنظر و تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از تایید، جهت اجرا به دولت ابلاغ شود، اما حدود ۲۰ ماه طول کشید تا نهایتا شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ از سوی سخنگوی شورای نگهبان اعلام شد که اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، مورد بررسی قرار گرفته و مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشده تا این‌گونه به تایید شورای نگهبان برسد.

در نهایت نیز ۲۰ تیر ۱۴۰۰ بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری را ابلاغ کرد. بر اساس اعلام وزارت ورزش پس از ابلاغ این اساسنامه، انتخابات فدراسیون‌های ورزشی با استناد به این اساسنامه برگزار می‌شود.

تعیین تکلیف آیین‌نامه هیات‌های ورزشی

آیین نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی ورزشی استانی و شهرستانی از سوی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با استناد به اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ مهر سال ۹۸ و ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هیات وزیران تهیه و تصویب شد و از سوی وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ شد تا جهت اجرا در مجامع عمومی این فدراسیون‌ها به تصویب برسد.

اصلاح آیین‌نامه

آیین‌نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی پس از آنکه از سوی وزارت ورزش و جوانان تهیه، تصویب و به فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ شد، در نهایت پس از اعتراض جمعی از روسای فدراسیون‌ها، اصلاح و مجددا ابلاغ شد. روسای ۲۸ فدراسیون ورزشی در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان نسبت به کاهش اختیارات روسای فدراسیون‌های ورزشی در مجمع هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی اعتراض خود را اعلام کردند که در نهایت این مسئله مورد توجه وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت و با اصلاح آن، ‌ آیین نامه جدید نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی به فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ شد.

یک چالش مهم!

پس از ابلاغ اساسنامه فدراسیونهای ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران پرسشی در رابطه با تعداد دوره های ریاست در فدراسیون های ورزشی به وجود آمد و برخی مدعی شدند با توجه اینکه اساسنامه به تازگی ابلاغ شده است، دوره‌های ریاست قبلی در یک فدراسیون محاسبه نمی شود و ملاک عمل، زمان بعد از ابلاغ اساسنامه جدید است.

در همین راستا با توجه به استفساریه صورت گرفته از سازمان بازرسی، این سازمان در ابلاغیه ای به تمامی روسای فدراسیون های ورزشی و مدیران کل وزارت ورزش و جوانان استان های کشور، ابهام به وجود آمده در راستای تعداد دوره های ریاست در فدراسیون های ورزشی را برطرف و اعلام کرد که سوابق حضور افراد به عنوان رییس فدراسیون در دوره های گذشته نیز در احتساب سه دوره یاد شده محاسبه می‌شود.

در نهایت اما وزارت ورزش و جوانان با وتوی این ابلاغیه در نامه‌ای برخلاف نظریه مذکور، اعلام کرد تا اطلاع ثانوی بر اساس روال سابق اقدام شود و تعیین تکلیف نهایی این مسئله باید از سوی معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری صورت گیرد.

در حالی که نامه رسمی سازمان بازرسی در تاریخ ۲۵ آبان سال جاری به روسای فدراسیون‌های ورزشی و مدیران کل استانی وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شد، چهار روز بعد مرتضی فلاح، مدیرکل حقوقی و املاک وزارت ورزش و جوانان در نامه‌ای به خسروی، مدیرکل مشترک فدراسیون ها که به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار گرفت، ‌نوشت: با توجه به ابهامات بند ۲ ماده ۲۲ اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۰.۰۲.۱۵ هیات وزیران، این موضوع یکی از چالش‌های حقوقی فراروی دستگاه ورزش بوده و تفاسیر متهاتف بر مقرره مذکور از سوی حقوق دانان مطرح شده است. بنابراین نظر به اینکه تفسیر، از صلاحیت های مرجع تصویب کننده هر مقرره است، ضمن کان لم یکن کردن نامه صدرالذکر (نظریه اعلامی)، پرسش آن اداره کل، طی مکاتبه‌ای در اجرای مصوبه مورخ ۱۳۷۲.۰۶.۰۷ هیات وزیران مبنی بر “لازم الاتباع بودن نظر معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری در خصوص اختلاف نظر دستگاه‌های دولتی در استنباط از قوانین و مقررات به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است و بنابر مراتب فوق، ‌تا زمان اعلام نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری، مقتضی است با تاسی از اصل استصحاب، ‌بر اساس رویه سابق اقدامات لازم را معمول کنند.

حال به نظر می‌رسد هنوز در مورد پاسخ معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری در رابطه با عدم امکان فعالیت بیش از ۳ دوره ریاست متوالی و متناوب فدراسیون‌های ورزشی جمع‌بندی صورت نگرفته باشد تا مشخص شود که آیا دوره‌های قبل هم جزو سه دوره متوالی محاسبه می‌شود یا خیر؟

سرنخ‌های وزیر از اصلاح اساسنامه

در همین راستا به تازگی وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده است چند رئیس فدراسیون نسبت به اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی ایراداتی گرفتند که درخواست کردم بازبینی شود، روسای فدراسیون‌ها در چند نوبت آمدند و آیین‌نامه بازنگری شد اما هم آیین‌نامه و هم اساسنامه نیاز به بازنگری دارد که این کار سخت و زمان‌بر است. وی همچنین بیان کرد که مسئله مربوط به روسای فدراسیون‌هایی که ۳ دوره حضور داشته‌اند و اینکه امکان حضور در انتخابات را برای دوره بعدی خواهند داشت در دست بررسی قرار دارد و باید اعلام کرد که اساسنامه و آیین‌نامه بازنگری خواهد شد.