چرا چند روز صبر نکردی آقای سلطانی‌فر!
چرا چند روز صبر نکردی آقای سلطانی‌فر!
مسعود سلطانی‌فر در اواخر دوره وزارتش اقدام به ابلاغ اساسنامه‌ فدراسیون‌های ورزشی کرد؛ اقدامی که صدای حمید سجادی را درآورده و وزیر ورزش به صراحت از اصلاح اساسنامه خبر داده است!

به گزارش حاشیه ورزش

‌ هیات وزیران در جلسات ۱۴ مهر ۱۳۹۸ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره ماده (۱۱) قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی – مصوب ۱۳۷۳ – اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد و اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیات دولت و طرح در کمیته تطبیق قوانین مجلس در مهر ماه سال ۹۸ به تصویب رسید.

این اساسنامه در آذر ماه همان سال نیز برای اظهارنظر و تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از تایید، جهت اجرا به دولت ابلاغ شود، اما حدود ۲۰ ماه طول کشید تا نهایتا شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ از سوی سخنگوی شورای نگهبان اعلام شد که اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، مورد بررسی قرار گرفته و مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشده تا این‌گونه به تایید شورای نگهبان برسد. در نهایت نیز ۲۰ تیر ۱۴۰۰ بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری را ابلاغ کرد. بر اساس اعلام وزارت ورزش پس از ابلاغ این اساسنامه، انتخابات فدراسیون‌های ورزشی با استناد به این اساسنامه برگزار می‌شود.

آیین‌نامه هیات‌های ورزشی

آیین نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی ورزشی استانی و شهرستانی از سوی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با استناد به اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ مهر سال ۹۸ و ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هیات وزیران تهیه و تصویب شد و از سوی وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ شد تا جهت اجرا در مجامع عمومی این فدراسیون‌ها به تصویب برسد.

آیین‌نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی پس از آنکه از سوی وزارت ورزش و جوانان تهیه، تصویب و به فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ شد در نهایت پس از اعتراض جمعی از روسای فدراسیون‌ها، اصلاح و مجددا ابلاغ شد. روسای ۲۸ فدراسیون ورزشی در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان نسبت به کاهش اختیارات روسای فدراسیون‌های ورزشی در مجمع هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی اعتراض خود را اعلام کردند که در نهایت این مسئله مورد توجه وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت و با اصلاح آن، ‌ آیین نامه جدید نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی به فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ شد.

موضع‌گیری انتقادی سجادی نسبت به سلطانی‌فر

چندی پیش حمید سجادی، ‌وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد تعدادی از روسای فدراسیون‌ نسبت به اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی ایراداتی گرفتند که درخواست کردم بازبینی شود، روسای فدراسیون‌ها در چند نوبت آمدند و آیین‌نامه بازنگری شد اما هم آیین‌نامه و هم اساسنامه نیاز به بازنگری دارد که این کار سخت و زمان‌بر است.

وی اما به تازگی با انتقاد از ابلاغ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی در روزهای پایانی حضور مسعود سلطانی‌فر در وزارت ورزش و جوانان، ‌با اشاره به اینکه اساسنامه فعلی فدراسیون‌های ورزشی در دست بررسی و بازنگری قرار دارد، عنوان کرد: ۲۸ مرداد سال گذشته اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی توسط وزیر سابق ورزش و جوانان ابلاغ شد درحالی که سال‌ها این اساسنامه دست نخورده بود. چرا دوستان ۵، ۶ روز صبر نکردند تا دولت جدید مستقر شود و یکبار آن را بازنگری کنیم؟

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: به نقاط ضعف اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی رسیده‌ایم و به رییس جمهور گزارش کرده‌ایم. رییس جمهور گفت شنیده‌ایم برخی افراد به ورزش می‌آیند، گفتم به دلیل وجود این اساسنامه است! ما نقش نظارتی داریم و طبق اساسنامه برخی مراحل طی می‌شود و متاسفانه بد انتخاب می‌شوند و ما باید جوابگو باشیم که چرا فلان شخص در هیات رییسه قرار دارد.

سجادی با اشاره به اینکه اگر صبر کرده بودند اساسنامه ابلاغ نمی‌شد و چنین اتفاقاتی رخ نمی داد، گفت: ما بعد از یکسال در حال بازنگری اساسنامه هستیم و آیین‌نامه نیز با اشکالاتی روبرو بود و بازنگری شد اما اساسنامه جدید مجددا نیازمند آیین‌نامه جدید است.

چه در انتظار اساسنامه و آیین‌نامه است؟

۲۰ تیر ۱۴۰۰ بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری را ابلاغ کرد و اواخر مردادماه نیز اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی از سوی وزارت ورزش به فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ شد؛ در این رابطه اما مسائل قابل تاملی وجود دارد، ابتدا اینکه ابلاغ اساسنامه با توجه به اینکه در مجلس به تصویب رسید، مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته و در نهایت از سوی معاون رییس جمهور ابلاغ شد و روند طولانی مدتی را طی کرد باید از سوی وزارت ورزش و جوانان وقت نیز به فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ می‌شد مگر اینکه سجادی بر این باور باشد که نباید این ابلاغ صورت می‌گرفته و نیاز بود پس از تایید و اصلاح دولت جدید ابلاغ مربوطه انجام می‌شد. در عین حال باید بدانیم اگر اصلاحیه‌ای نیز از سوی وزارت ورزش و جوانان در دولت جدید مدنظر قرار می‌گرفت و تصمیمی بنابر ابلاغ اساسنامه نبود تا زمان اصلاح موارد مورد نظر که به طور حتم مجددا با روندی زمان‌بر مواجه می‌شد باید طبق همان اساسنامه قبلی فدراسیون‌های ورزشی کار پیش می‌رفت و فدراسیون‌های ورزشی جهت برگزاری انتخابات باید به همان اساسنامه استناد می‌کردند.

با توجه به اظهارات وزیر ورزش و جوانان به نظر می‌رسد اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی دستخوش بازنگری خواهد شد و یکبار دیگر باید منتظر طی شدن مراحل طولانی تایید و تصویب آن در هیات وزیران، ‌ مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بود؛ تغییراتی که صرفا گریبان‌گیر اساسنامه نخواهد شد و با اصلاح آیین نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی و دستورالعمل شرایط اختصاصی نامزدهای پست‌های مختلف فدراسیون‌های ورزشی اعم از رییس، هیئت رییسه و…همراه خواهد شد.