امکان مهندسی انتخابات فدراسیون‌ها با «12 رای» سوال‌برانگیز!
امکان مهندسی انتخابات فدراسیون‌ها با «12 رای» سوال‌برانگیز!

اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای نگاشته شده که امکان مهندسی در ۱۲ رای انتخاباتی توسط رییس مستقر فدراسیون را از طریق کمیسیون ورزشکاران، مربیان و داوران، فراهم کرده است. به گزارش حاشیه ورزش، هیات وزیران در جلسه ۱۴ مهرماه سال ۹۸ به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره […]

اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای نگاشته شده که امکان مهندسی در ۱۲ رای انتخاباتی توسط رییس مستقر فدراسیون را از طریق کمیسیون ورزشکاران، مربیان و داوران، فراهم کرده است.

به گزارش حاشیه ورزش، هیات وزیران در جلسه ۱۴ مهرماه سال ۹۸ به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره ماده (۱۱) قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی-مصوب ۱۳۷۳- اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.

اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیات دولت و طرح در کمیته تطبیق قوانین مجلس در مهر ماه سال ۹۸ به تصویب رسید و در آذر ماه همان سال نیز برای اظهارنظر و تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از تایید، جهت اجرا به دولت ابلاغ شود، اما حدود ۲۰ماه طول کشید تا نهایت در شنبه ۱۲ تیر از سوی سخنگوی شورای نگهبان اعلام شد که چهارشنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۰ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، مورد بررسی قرار گرفته و مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشده تا این‌گونه به تایید شورای نگهبان برسد.

بند ۱۳ اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری پرسش‌های بسیاری را به وجود آورده است؛ در سه بند ۱۳، ۱۴ و ۱۵ آن که مربوط به کمیسیون ورزشکاران، کمیسیون مربیان و کمیسیون داوران است شرایط را به گونه‌ای رقم زده که امکان بهره‌برداری و سوء استفاده شخصی از سوی رییس مستقر فدراسیون وجود دارد و می‌تواند ۱۲ رای را در سبد خود قرار دهد.

در بند ۱۳ ماده ۱۳ آمده که سه نفر ورزشکار مرد و سه نفر ورزشکار زن به انتخاب کمیسیون ورزشکاران فدراسیون مربوطه، در بند ۱۴ دو نفر مربی مرد فعال و دو نفر مربی زن فعال به انتخاب کمیسیون مربیان فدراسیون مربوطه و در بند ۱۵ نیز یک نفر داور مرد فعال و یک نفر داور زن فعال به انتخاب کمیسیون داوران فدراسیون مربوط در مجمع صاحب حق رای شده‌اند.

اما پرسش اصلی در مورد این بند به چه چیزی مربوط می شود؟ نکته عجیب و قابل تامل این است که تشکیل کمیسیون های موضوع بندهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ این ماده با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به پیشنهاد هیات رییسه و تصویب مجمع عمومی ابلاغ می‌شود. روالی که در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و این سوال را مطرح می کند که به چه علت چنین مسئله ای در تصویب این اساسنامه مدنظر قرار گرفته است؟

روند مرسوم در دنیا این‌گونه است که چه در بخش کمیسیون ورزشکاران و چه مربیان و داوران، مجموعه‌ای از بازیکنان، مربیان و داوران منتخب که با سازوکاری تعریف شده انتخاب می‌شوند؛ به طور مثال کاپیتان‌های تیم‌های ورزشی به عنوان نماینده در رای گیری شرکت و  در نهایت ۳ نفر از نامزدها به عنوان اعضای کمیسیون بازیکنان انتخاب می شوند، مسئله‌ای که به هیچ عنوان در اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار نگرفته است و این امکان را برای رییس مستقر فراهم کرده تا با اعمال نفوذ بر هیات رییسه در چینش کمیسیون بازیکنان، مربیان و داوران اثرگذار باشد و با توجه به اختیاراتی که دارد توازن قدرت را بر هم زده و در نهایت آرای مورد نظر خود را کسب کند.

نیاز به اصلاحات و تصویب مجدد در صورت اثبات اشکال!

اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری که به تازگی از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته است علاوه بر این مسئله، ابهامات و چالش های متعدد دیگری را نیز به همراه دارد و به نظر می رسد که در صورت تایید و اثبات اشکالات موجود نیازمند بازنگری است و باید بندها و مواد مشکل ساز اصلاح شده و مجددا به تصویب برسد، چراکه در غیر اینصورت چالش های فراوانی را برای ورزش ایران در آینده ای نزدیک به وجود خواهد آورد و موجب می شود تا ورزش کشور در مسیر نادرستی حرکت کند و چه بسا به دلیل مغایرت با اساسنامه های فدراسیونهای بین المللی، مشکلاتی مانند تعلیق را برای رشته های مختلف بوجود آورد.