تاکیدهیات رئیسه ورزش همگانی برهم‌افزایی ملی برای تامین سلامت مردم
تاکیدهیات رئیسه ورزش همگانی برهم‌افزایی ملی برای تامین سلامت مردم
نخستین نشست اعضای هیات رئیسه فدراسیون ورزشهای همگانی در سال جدید با تاکید بر هم افزایی هم دستگاه ها برای توسعه و گسترش این ورزش در جهت تامین سلامت مردم برگزار شد.

به گزارش حاشیه ورزش به نقل از روابط عمومی فدراسیون ورزشهای همگانی، نشست اعضای هیات رئیسه این فدراسیون عصر روز سه شنبه با حضور عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش، مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش، مهدی میرجلیلی رئیس سازمان بسیج ورزش کشور، محمدحسین علیزاده مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، شفیعی رئیس هیات همگانی استان قزوین، افشین ملایی رئیس، محمدرضا فروحی دبیر، رضا شجیع و آذین ساکی نواب رئیس، و علی تاج بخش سرپرست کمیته فرهنگی و مسئولیت اجتماعی فدراسیون در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

شجیع: طرح های فدراسیون در تابستان ادامه خواهد داشت
در ابتدای این نشست رضا شجیع نایب رئیس فدراسیون گزارشی از برنامه ها و طرح هایی که در سال ۱۳۹۹ از سوی این فدراسیون به اجرا در آمده بود ارائه و مهمترین اولویت های سال جدید را مطرح کرد.

شجیع با اشاره به رونمایی از طرح های ملی فدراسیون ورزشهای همگانی برای بهار ۱۴۰۰ گفت: اجرای فاز فعالیت بدنی طرح نشاط، اجرای لیگ سراسری ورزش یوگا، اجرای پویش سراسری دوشنبه‌های پیاده روی و برگزاری دوره مربیگری ورزش سالمندان برای اولین بار در کشور طرح هایی هستند که در بهار سالجاری به اجرا در خواهد آمد.

نایب رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی تاکید کرد برنامه های این فدراسیون در تابستان سالجاری نیز با رونمایی از طرح های جدید و متنوع ادامه خواهد داشت.

شجیع ادامه داد: مهمترین اتفاقی که در سال گذشته رخ داد شکل گیری گفتمان جدید در فدراسیون ورزش های همگانی بود که تلاش کردم موضوع سلامت مردم را با رویکردی مطالبه گرایانه و با همکاری دستگاه های مختلف پیگیری کنیم. ضمن این که «کم تحرکی» را به عنوان یک مطالبه ملی مطرح کردیم.

تاکیدهیات رئیسه ورزش همگانی برهم‌افزایی ملی برای تامین سلامت مردم

احمدی: جبران عقب ماندگی در ورزش همگانی زمان می خواهد
عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش نیز گفت: ما به سرعت نمی توانیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم. در ورزش همگانی عقب ماندگی تاریخی داریم که در کوتاه مدت قابل جبران نیست. باید زمان مناسبی را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

وی ادامه داد: ما در ورزش همگانی با تنوع و نوآوری مواجه هستیم که اتفاق مبارکی است. باید با تنوع و ایجاد جذابیت در رویدادها و برنامه ها بتوانیم مشارکت کنندگان بیشتری در ورزش همگانی داشته باشیم.

معاون وزیر ورزش تاکید کرد: نکته سوم هم افزایی بین دستگاه هاست که نکته بسیار مهمی است و بدون تحقق آن و اجرای طرح های ملی مشترک ما نمی توانیم گام بلندی برداریم. اگر دنبال گام بلند در ورزش همگانی هستیم حتما باید به سمت اجرای طرح ملی مشترک برویم. مثل همکاری و تعامل با آموزش و پرورش، ورزش کارگری،دانشگاه ها و بسیج. در قالب این طرح هاست که این گام های بلند را می توانیم برداریم.

احمدی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ باید از بین مجموع طرح های قابل اجرا چند تا طرح ملی مشترک را انتخاب و رتبه بندی کنیم تا بتوانیم در همکاری با دستگاه ها و نهادهای مختلف اجرایی کنیم. البته اجرای این طرح ها نافی طرح هایی که توسط کمیته ها و انجمن ها اجرا می شود نیست.

ملایی: تعامل نهادها و دستگاه ها با ورزش همگانی بیشتر شود
افشین ملایی رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی نیز در جلسه با اعضای هیات رئیسه گفت: ما فدراسیون را از حالت یک رشته ای به چند رشته ای تبدیل کرده ایم. نکته اصلی این است که ما راه جدیدی را می رویم که چالش های خاص خودش را دارد و باید زمان کافی را برای اجرای برنامه ها و تفکرات مان داشته باشیم. باید گام به گام کارها را پیش ببریم.

ملایی به مذاکرات و رایزنی هایی که با نهادهای مختلف برای اجرای برنامه های ملی مشترک داشته است اشاره کرد و خواستار تعامل بیشتر وزارت آموزش و پرورش، سازمان بسیج ورزشکاران، وزارت علوم و بخش های دیگر برای تامین سلامت مردم شد.

وی تاکید کرد: شیوع و گسترش کرونا دست ما را بسته است اما تاکید ما این است که بتوانیم با همکاری مشترک اهداف و برنامه هایمان را به اجرا در آوریم که البته برخی مشکلات اداری کار را سخت و پیچیده کرده و برنامه ها به خوبی پیش نمی رود.

افشین ملایی در پایان گفت: از دغدغه اعضای هیات رئیسه فدراسیون ورزشهای همگانی برای تامین سلامت مردم ایران قدردانی می کنم و امیدوارم با فروکش کردن کرونا بتوانیم برنامه های مشارکتی تاثیرگذارتری را به اجرا در آوریم.

تاکیدهیات رئیسه ورزش همگانی برهم‌افزایی ملی برای تامین سلامت مردم

تاج بخش: توجه ویژه ای به سلامت روانی مردم داریم
علی تابخش سرپرست کمیته فرهنگی و مسئولیت اجتماعی فدراسیون نیز در این جلسه گزارشی از پیوست های فرهنگی طرح های فدراسیون را ارائه کرد و گفت: اولین فدراسیونی که در سطح کشور در همه شهرها کمیته فرهنگی دارد فدراسیون همگانی است.

تاج بخش تاکید کرد: در کنار برنامه هایی که فدراسیون برای تشویق و ترغیب مردم به انجام فعالیت های بدنی دارد ما هم تلاش کرده ایم با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در ابعاد سلامت روحی و اجتماعی مردم قدم برداریم.

سرپرست کمیته فرهنگی و مسئولیت اجتماعی فدراسیون به اجرای یادآواره ۳۱۳ شهید ورزشکار اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری سازمان بسیج ورزشکاران در بخش ها و حوزه های مختلف برگزار خواهد شد و در همه این بخش ها از عدد «۳۱۳» استفاده خواهیم کرد.

تاج بخش تاکید کرد: کنگره اخلاق در ورزش را با همکاری نهادهای مختلف برگزار خواهیم کرد و تمام رویدادهایی که در کشور برگزار می شود پیوست فرهنگی مفصلی را هم در کنار خودش خواهد داشت. ضمن این که نشان پهلوان ماندگار را طراحی خواهیم کرد که منقش به تصویر سردار سلیمانی خواهد بود.

حمیدی: تنوع و نوآوری در فدراسیون همگانی موج می زند
مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش با تقدیر از برنامه های پرتعداد و متنوع فدراسیون ورزشهای همگانی که نسبت به گذشته افراد بیشتری را تحت پوشش قرار داده است گفت: پیشنهاد بنده برای آینده ورزش همگانی این است که بررسی کنیم آیا می شود از تعداد فعالیت ها کاست و «عمق» اقدامات را بیشتر کرد؟

وی در توضیح بیشتر پیشنهاد خود گفت: باید ببینم سازمان ها و نهادهای مختلف می توانند همصدا با فدراسیون همگانی یک طرح و پروژه ملی را فریاد بزنند و به سرانجام برسانند؟ اگر این اتفاق بیفتد شاهد تاثیرگذاری بیشتری در حوزه ورزش همگانی و سلامت مردم خواهیم بود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: تنوع و نوآوری در فدراسیون همگانی موج می زند و برنامه های بسیار متنوعی اجرا شده است اما هراسی که در این مورد وجود دارد این است که ما اقیانوسی با عمق کم داشته باشیم و تاثیر مد نظرمان در جامعه حاصل نشود.

میرجلیلی: فدراسیون همگانی زنده شده است
مهدی میرجلیلی رئیس سازمان بسیج ورزشکاران نیز در این جلسه گفت: فدراسیون همگانی با برنامه هایی که در یک سال اخیر اجرا کرده زنده شده است که جا دارد از تیم مدیریتی این فدراسیون به خاطر برنامه ها و پویش های متنوع قدردانی کنیم.

میرجلیلی ادامه داد: برای همه برنامه هایی که از سوی فدراسیون اجرا شده پیوست های فرهنگی هم در نظر گرفته شده و مسائل اجتماعی نیز در این طرح ها دیده شده است که جای تقدیر دارد.

علیزاده: وزارت علوم آماده همکاری با فدراسیون همگانی است
محمدحسین علیزاده مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم نیز در این جلسه گفت: خوشحالم که فعالیت های بسیار جذاب و متنوع و مردم پسندی در فدراسیون همگانی اجرا شده است. اگر ۶۰ انجمن را مد نظر داشته باشیم هنوز ظرفیت های زیادی در این فدراسیون خالی است. اجرای تعداد برنامه های زیاد در فدراسیون جای نگرانی نخواهد گذاشت و باید تلاش شود این طرح ها با مدیریت درست به اجر در آید.

علیزاده تاکید کرد: مردم از ما به عنوان مسئولان انتظار دارند که برنامه هایی در جهت تامین سلامت آنها اجرا کنیم. ما در وزارت علوم برای همکاری با فدراسیون ورزشهای همگانی کاملا آماده هستیم.

شفیعی: ورزش همگانی از رکورد خارج شده است
محمد شفیعی رئیس هیات ورزش همگانی هم با اشاره به تعطیلی باشگاه ها در ایام کرونا گفت: این شرایط باعث شد رکورد عجیبی در ورزش ایجاد شود. طبیعتا در این محدودیت ها برگزاری طرح های همگانی پویایی خاصی ایجاد کرده است. فدراسیون ورزشهای همگانی از رکورد ورزش استفاده کرده است و برای پویا کردن ورزش طرح هایش را به اجرا در آورده است.