«توکیو» هم ناجی وزنه‌برداری نشد
«توکیو» هم ناجی وزنه‌برداری نشد
مسابقات وزنه‌برداری المپیک توکیو با تمام فرازها و رکورشکنی‌هایش باز هم نتوانست سایه سنگین حذف احتمالی از بازی‌های المپیک را از فضای این رشته کم کند و هنوز بر لبه تیغ حذف از المپیک بعدی است.

به گزارش حاشیه ورزش ، در حالیکه فدراسیون جهانی وزنه برداری با اعمال قوانین سختگیرانه و لغو یا کاهش سهمیه‌های کشورهای دارای نمونه مثبت دوپینگ، گام‌های مؤثری را در پاکسازی این رشته برداشت و المپیک توکیو را با حال و هوای متفاوتی نسبت به دوره‌های قبلی پشت سر گذاشت، اما هنوز سایه سنگین حذف از المپیک، رشته وزنه برداری را تهدید می‌کند.

این موضوع در حالی برای وزنه برداری جدی تر شد که کمیته بین‌المللی المپیک بلافاصله بعد از با پایان بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن به کمیته اجرایی اجازه داده شده هر رشته ورزشی را در صورت صلاحدید، بدون نیاز به برگزاری مجمع، از بازی‌های المپیک حذف کند.
کمیته بین المللی المپیک در توجیه و تشریح مصوبه مذکور به صراحت اعلام کرده این تصمیم در واکنش به اقدامات و عملکرد فدراسیون جهانی وزنه برداری به دلیل موارد متعدد تخطی از دستورات در خصوص بهبود وضعیت دوپینگ و مدیریت آن فدراسیون اتخاذ شده است.

در واقع متولیان کمیته بین المللی المپیک معتقدند حفظ اعتبار جنبش المپیک، مهمترین هدف آنهاست و اگر قرار باشد برخی فدراسیون‌ها همچنان نسبت به این اصول کمیته بی توجه باشند، کمیته اجرایی می‌تواند با مصوبات قانونی با آن رشته‌ها برخورد کند.

به گزارش خبرنگار مهر، با این اوصاف می‌توان گفت وزنه برداری بیش از هر زمان دیگر در معرض حذف از المپیک ۲۰۲۴ پاریس قرار دارد. البته در بهترین شرایط می‌تواند بعد از تعلیق از المپیک ۲۰۲۴ پاریس، دوباره با تبعیت از قوانین و منشور المپیک و همچنین مدیریت جدید فدراسیون جهانی از المپیک ۲۰۲۸ لس آنجلس به این بازی‌ها باز گردانده شود.