جام جهانی ۱۹۷۸: اولین قهرمانی آرژانتین در خانه
جام جهانی ۱۹۷۸: اولین قهرمانی آرژانتین در خانه
جام جهانی ۱۹۷۸ در آرژانتین برگزار شد. آرژانتین توانست با درخشش ماریو کمپس که با زدن ۶ گل در این جام آقای گل شد، اولین قهرمانی در جام جهانی را تجربه کند.

به گزارش حاشیه ورزش ، جام جهانی در حالی در آرژانتین برگزار شد که این کشور در زمان دیکتاتوری به سر می‌برد و شرایط خفقان آوری در آنجا حکم فرما بود. بازی‌های اصلی در ورزشگاه مونومنتال ریور پلاته برگزار می‌شد. کمپس توانست به لطف گل‌هایش در این جام کفش طلایی مسابقات را از آن خود کند. دیگر آرژانتینی که توانست آقای گل جام جهانی شود گیلرمو استابیله بود که در جام جهانی ۱۹۳۰ آقای گل شد.

اگر چه کمپس نتوانست در جام‌های جهانی ۱۹۷۴ و ۱۹۸۲ برای آرژانتین گلزنی کند، ولی مهاجم سال‌های دور والنسیا در جام‌جهانی ۱۹۷۸ توانست شش گل به ثمر برساند تا هم آقای گل جام‌جهانی شود و هم کشورش را به اولین قهرمانی در جام جهانی برساند.

در این دوره تیم ملی فوتبال ایران برای اولین‌بار حضور در جام جهانی را تجربه کرد و در نهایت با یک تساوی برابر اسکاتلند و دو شکست برابر هلند و پرو در دور گروهی حذف شد.

جام جهانی ۱۹۷۸، جام حاشیه‌ها بود. برای مثال بزرگ‌ترین حادثه پیروزی ۶ بر صفر آرژانتین برابر پرو بود که جنجال زیادی ایجاد کرد و باعث نرسیدن برزیل به فینال شد. برزیلی‌ها بعدها عنوان کردند که دروازه‌بان پرو در آرژانتین به دنیا آمده و از روی عمد شش بار دروازه‌اش باز شده است.

ایران دو سال قبل قهرمان جام ملت‌های آسیا شده بود و در بازی‌های المپیک هم نتایج خوبی کسب کرده بود. ایران بعد از صعود قاطعانه به جام جهانی در گروه D با تیم‌های هلند، پرو و اسکاتلند هم‌گروه شد. هلند در نهایت به نایب قهرمانی جام جهانی رسید.

تیم ملی فوتبال آرژانتین پس از حضور در فینال نخستین دوره رقابت‌های جام‌جهانی در سال ‎ ۱۹۳۰مدتی طولانی انتظار کشید تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

حمایت بی‌دریغ تماشاگران از تیم میزبان آن‌ها را به پیروزی مقابل هلند در دیدار فینال جام یازدهم رساند در حالی که “یوهان کرایف” افسانه‌ای به دلیل اوضاع سیاسی آرژانتین از حضور در این جام سر باز زده بود.

آبی‌پوشان فرانسه به مربیگری “میشل هیدالگو” در بازگشت به عرصه رقابت بهترین تیم‌های جهان، چندان موفق نبودند و خیلی زود از جام کنار رفتند.

رقابت میان دو تیم آرژانتین و برزیل با شدت بیش‌تری ادامه داشت. برزیل تقریبا از حضور خود در فینال مطمئن بود اما آرژانتین باید پرو را در آخرین مسابقه خود با اختلاف حداقل چهار گل شکست می‌داد. “دانیل پاسارلا” و هم‌تیمی‌هایش ‎ ۶بار دروازه پرو را گشودند تا به این مهم دست یابند. پس از این دیدار صحبت‌های زیادی درباره تبانی آرژانتینی‌ها مطرح شد.

در نهایت دو تیم آرژانتین و هلند به دیدار نهایی راه یافتند و میزبان موفق شد با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی برسد. ماریو کمپس ۲ بار و برتونی برای آرژانتین و یوهان نیسکنز برای هلند گلزنی کردند.

  • منبع خبر : ایسنا