رییس کمسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی
رییس کمسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی
چوخه لباس پهلوانی است

به گزارش حاشیه ورزش

 

حسین فیضی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد و کلات در دوره‌های نهم، دهم و یازدهم و رییس کمسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی در نشست صمیمی با تولیدکننده فیلم مستند آموزش فنون و مهارت‌های کشتی با چوخه و رییس جدید انجمن کشتی چوخه شهرستان مشهد اعلام نمود. وی افزود:استقبال کم‌نظیر و قابل‌تحسین مردم و تلاش‌های مسوولان را موجب رشد و تقویت این آیین کهن پهلوانی در سال‌های بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برشمرد.
رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود:اهل‌فن و جامعه بزرگ ورزش کشور به‌خوبی درباره ارزش‌های معنوی کشتی باچوخه و جایگاه رفیع آن در بین رشته‌های ورزشی مرسوم و متداول در سطح کشور اسلامی‌مان واقف هستند.
ازاین‌رو با سعی و پیگیری مضاعف در امر جهانی‌شدن کشتی باچوخه به موفقیت‌هایی نائل گردیده‌اند، وی در ادامه با تاکیدبرترویج این رشته ورزش بومی خراسان بزرگ درسطح کشور افزود:ازجمله راه‌های ترویج و گسترش بیش‌ازپیش آن برگزاری کلاس‌های آموزشی به‌صورت تئوری و عملی است که با استفاده از علم و تجربیات نخبگان و آسا تیم فرهیخته این رشته میسر می‌شود.
وی خاطرنشان ساخت استمرار برگزاری مراسم سنتی در آدینه‌ها،مناسبت‌ها، جشن‌های ملی و همچنین میزبانی مسابقات باشکوه در منازل و به‌صورت استانی و ملی در چارچوب مقررات فدراسیون‌ها و با دعوت از پهلوانان رشته‌های ورزشی مشابه با حفظ فرهنگ سنتی و پهلوانی که ریشه در اعتقادات وباورهای مذهبی وملی مردم دارد می‌تواند درنیل به اهداف موثر باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرالله پژمان در ادامه تولید فیلم مستند را به‌صورت علمی و باهدف آموزش فنون منحصربه‌فرد کشتی باچوخه ازجمله ابزار ترویج این سنت پهلوانی برشمرد و فزود: قطعا تهیه فیلم مستند آموزشی که لازم‌الاجرا وا پرهزینه است را به‌صورت رسمی تا رسیدن به اهداف از طریق وزارت ورزش و جوانان پیگیری می‌نمایم.
جعفر کلاته رییس انجمن کشتی چوخه شهرستان مشهد نیز با ارائه گزارشی به بیان برنامه‌ریزی،اقدامات صورت گرفته، مشکلات مالی،عدم تخصیص محل تمرین علاقه‌مندان در سالن‌های ورزشی درسطح شهرستان مشهد مقدس پرداخت و درخواست حمایت همه‌جانبه مسوولان و دلسوختگان را کرد.