مردم دیگر تصمیمات غلط در والیبال را نمی‌پذیرند
مردم دیگر تصمیمات غلط در والیبال را نمی‌پذیرند
دوره قبل هم، همین آرمان ها ترسیم شد اما به آن نرسیدیم.

به گزارش حاشیه ورزش: ناصر شهنازی سرمربی سایپا و کارشناس والیبال ایران، در واکنش به آرمان های مطرح شده توسط محمدرضا داورزنی گفت: ممکن است به عنوان شخصی حقیقی در مورد اهداف شخصی و آرمان های خود صحبت کنیم و این اجازه برای ما وجود دارد اما زمانی که به عنوان یک فرد مسئول وعده ای را می دهیم، صحبت های ما جنبه حقوقی خواهد گرفت و با نظر شخصی تفاوت پیدا می کند. زمانی که در راس یک فدراسیون قرار دارید باید همه عوامل و زیرساخت ها که مربوط به آن آرمان می شود را در نظر بگیرید و بعد آنها را مطرح و ترسیم کنید.

او ادامه داد: برای رسیدن به هدف ها و آرمان ها باید ابزار و زیرساخت ها موجود باشد و اگر بدون زیر ساخت آرمان های خود را بیان کنیم، درصد موفقیت آن کم خواهد شد. زمانی که دنبال یک نتیجه خوبی هستید باید عالی فکر کنید و همه چیز منطبق بر واقعیت باشد.

شهنازی با اشاره به نتایج دور قبل والیبال ادامه داد: دوره قبل هم، همین آرمان ها ترسیم شد اما به آن نرسیدیم. به جای اینکه آرمان گرایی ۱۰۰ درصد داشته باشیم بهتر است به زیرساخت های والیبال توجه کنیم و برای بهبودی آن تلاش کنیم. باید سعی کنیم مواردی که باعث شده شرایط خوبی نداشته باشیم را رفع کنیم و این موضوع مهمتر از ترسیم آرمان است.

او گفت: داورزنی به عنوان رئیس فدراسیون آرمان های خود را بیان کرد اما آیا اینکه واقعا شرایط رسیدن به آن باتوجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی وجود داشته باشد، مشخص نیست. همچین باید درنظر گرفت آیا افرادی که برای رسیدن به آرمان ها انتخاب می‌شوند، توانایی رسیدن به آن اهداف را دارند یا خیر؟ توجه به زیرساخت ها، لیگ برتر و کمیته ها مهم تر از ترسیم آرمان است که باید آنها را مدیریت کرد. زمانی که موارد گفته شده بهبود پیدا کردند آن زمان تازه می توان برای ۴ سال آینده برنامه ریزی کرد.

شهنازی در پاسخ به اینکه آیا داورزنی تحت فشار نتایج دور قبل تیم ملی والیبال ایران مجبور شده این صحبت ها را انجام دهد یا خیر؟ پاسخ داد: مردم از والیبال خیلی انتظار دارند و این موضوع باعث شده والیبال با رشته های دیگر تفاوت پیدا کند. مردم برنامه های تیم ملی را رصد کرده و اتفاقات والیبال را پیگیری می کنند و برای همین حساسیت در والیبال زیاد شده است. با توجه به اینکه موفق نشدیم نتایج لازم را در المپیک و لیگ ملتها کسب کنیم این صحبت ها پیش می آید. قهرمانی ایران در رقابت های آسیایی برای مردم اهمیتی نداشت چرا که والیبال ایران در رده ۱۰ جهان قرار دارد و بازی های آسیایی برای مردم ما رقابت پیش پا افتاده محاسبه می شود. از زمان ولاسکو به بعد، دیدگاه به والیبال ایران جهانی شد و مردم توقعات بجایی از والیبال ایران دارند که تیم بتواند در مسابقات مهم بدرخشد. برای رسیدن به آرمان باید تفکر و برنامه ریزی درست داشت که فکر می کنم کار اصولی جلو نرفته است. معتقدم شرایط برای والیبال ایران سخت تر خواهد شد و شرایط بهتری نخواهیم داشت. معتقدم در آینده، والیبال ایران شرایط امروز را هم نخواهد داشت چرا که بسیاری از بازیکنان باتجربه از تیم ملی خداحافظی کرده و باید بازیکنان جوان با برنامه ریزی در تمرینات اصولی شرکت کنند و در مسابقات رسمی توپ بزنند؛ به همین خاطر برای ساخت تیم نیاز به زمان داریم و همین طور نیست که به راحتی به آرمان ها برسیم.

کارشناس والیبال ایران در خصوص برنامه فشرده والیبال ایران و تداخل رقابت های جهانی و بازیهای آسیایی در سال آینده گفت: حضور در بازی های آسیایی برای کاروان و رنکینگ ایران مهم است اما برای مردم والیبال دوست بازی های جهانی و لیگ ملتها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و اهیمت والیبال آسیا برای مردم ایران کم است. به جز ژاپن بقیه تیم های آسیایی در شرایط عالی نیستند و برنامه‌ریزی خوبی ندارند. در آسیا تنها حریفی که می تواند با ایران برابری کند ژاپن است. از نظر من مربی و کارشناس، بازی های جهانی، المپیک و لیگ ملت ها از رقابت های آسیایی مهم تر است. برای مردم ایران مهم است که تیم ملی عملکرد خوب خود را در رقابتهای جهانی به نمایش بگذارد.

شهنازی ادامه داد: باتوجه به اینکه مدال کاروان ایران در آسیا هم مهم است می توان با توجه به کیفیت و کمیت بازیکنان ایرانی، دو تیم ملی قوی تشکیل داد که هر دو تیم قابلیت فینالیست شدن در آسیا را خواهند داشت. این موضوع برنامه ریزی فدراسیون را می طلبد و باید دید خواست مسئولین چه خواهد بود؟

شهنازی در پایان افزود: باتوجه به زمان گذر از دوران ولاسکو، والیبال ایران کمی دچار افت شده است و این موضوع به دلیل تصمیمات اشتباه بود. امیدوارم تصمیمات اشتباه بار دیگر برای والیبال ایران اتفاق نیفتد و همچنین امیداورم با تصمیمات غلط به دوران قبل باز نگردیم چرا که مردم واقعا نمی پذیرند. نباید به گذشته برگردیم که قهرمانی آسیا و برد ژاپن برای ایران مهم باشد و امیدوارم برنامه ریزی ها به گونه ای پیش برود که به گذشته برنگردیم. برای تیم ملی آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم که تیم ملی مردم را خوشحال کند.