مسیر سخت دوومیدانی برای بازی‌های آسیایی
مسیر سخت دوومیدانی برای بازی‌های آسیایی
رئیس فدراسیون دوومیدانی در حالی که فرصت کمی تا بازی‌های آسیایی باقی مانده، دیدارهایی با مسئولان انجام می‌دهد که دستاوردشان در مقطع حساس کنونی مشخص نیست.

به گزارش حاشیه ورزش، دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا سه مدال کسب کرد؛ احسان حدادی و حسین کیهانی مدال طلا و امیر مرادی به مدال نقره دست پیدا کردند. بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو نیز حدود ۶ ماه دیگر برگزار می‌شود. هر چند روند آماده‌سازی تیم‌ها باید پیش از این شروع می‌شد اما مدت زمان باقی مانده اهمیت ویژه‌ای دارد و باید با حساسیت بیشتری طی شود تا بتوان نتیجه‌ای قابل قبول در بازی‌های آسیایی کسب کرد.

توجه به دوومیدانی به عنوان پرمدال‌ترین رشته ورزشی برای ارتقاء جایگاه مدالی کاروان کشورهای مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما در ایران این رشته آنگونه که باید مورد بررسی دقیق و نظارت قرار نمی‌گیرد. در حالی که فدراسیون دوومیدانی فصل پاییز و زمستان وقت داشت تا برنامه دقیقی برای ورزشکاران طراحی کند اما این برنامه از نظر برخی کارشناسان ایراداتی دارد که نمی‌تواند به روند آماه سازی ورزشکاران کمک چندانی کند.

در این مورد تعدادی از ورزشکاران هم از انفعال فدراسیون انتقاد دارند و معتقدند که باید اردوهای ملی با جدیت بیشتری دنبال شود تا فرصت باقی مانده از دست نرود و کسانی که می‌توانند با برنامه‌ای مناسب یکی از مدال‌های آسیایی را به دست بیاورند، شانس خود را از دست ندهند.

علی رضایی، دبیر فدراسیون دوومیدانی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد برنامه دوومیدانی در فرصت باقی مانده تا بازی‌های آسیایی گفت: “شروع مسابقات فضای باز از اردیبهشت ماه و با قهرمانی کشور است که مردان در خرم‌آباد و زنان در کرمانشاه برگزار می‌شود. در ادامه جام بین‌الملی امام رضا (ع) را داریم که برای تعدادی از کشورهای آسیایی و اروپایی دعوتنامه می‌فرستیم. علاوه بر این دو تورنمنت خوب در قرقیزستان و قزاقستان داریم و بعد از این نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی و کشورهای اسلامی را مشخص می‌کنیم.”

رضایی با بیان اینکه ملاک انتخاب نفرات برای بازی‌های آسیایی و کشورهای اسلامی کسب حدنصاب‌های مورد نظر فدراسیون در مسابقات قهرمانی کشور، جام امام رضا (ع) و تورنمنت‌های هدف است، ادامه داد: “امتیازات را بر اساس امتیازدهی فدراسیون جهانی تعیین می‌کنیم. مثلا فدراسیون جهانی می‌گوید ورزشکاری که ۱۰۰ متر را ۱۰.۱۰ ثانیه بدود هزار و ۱۰۰ امتیاز می‌گیرد. امتیازات جمع می‌شود و عددی خاص تعیین می‌شود. البته جایگاه ورزشکاران در رنکینگ جهانی با سایر ورزشکارانی که قصد شرکت در بازی‌های آسیایی را دارند، مقایسه می‌شود و بهترین ورزشکاران را با توجه به سهمیه و براساس رنکینگ و امتیاز انتخاب می‌کنیم.”

یکی از مسائل دیگر که مورد انتقاد قرار گرفته است، نداشتن اردوهای ملی متمرکز جهت انجام تست‌های پزشکی، روانشناسی و آگاه‌سازی و آموزش ورزشکاران در زمینه مواد دوپینگی است. فدراسیون با این توجیه که اردوهای مواد مختلف دوومیدانی نیاز به شرایط خاص آب و هوایی دارد، برای تعدادی از ورزشکاران پرتاب دیسک، استقامت و نیمه استقامت در شهرهای مختلف اردو برگزار می‌کند اما نباید از برگزاری اردوهای متمرکز تیمی کوتاه مدت غافل شد و با بهانه کرونا یا شرایط خاص هر ماده از برگزاری آن سر باز زد.

از طرفی دیگر شرایطی را به وجود آورده که ورزشکاران برای آنکه در مسابقات داخلی نتایج مورد نظر فدراسیون را کسب کنند و در لیست اعزامی قرار بگیرند به گونه‌ای تمرین می‌کنند که زودتر از مسابقات به پیک آمادگی خود می‌رسند، در نتیجه احتمالا نمی‌توانند در مسابقات اصلی بهترین عملکرد خود را ارائه بدهند.

رئیس فدراسیون دوومیدانی هم در سال جدید تمرکز خود را بر روی دیدار با مسئولان مختلف گذاشته اما هنوز مشخص نشده که دستاورد این دیدارها برای دوومیدانی چه بوده است. صرف وعده برای حمایت از دوومیدانی کافی نیست و ریاست فدراسیون باید نتیجه عملی دیدارهای خود را برای جامعه دوومیدانی مطرح کند.

هاشم صیامی از ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۹ به عنوان رئیس فدراسیون دوومیدانی انتخاب شده و زمان خوبی برای برنامه‌ریزی و آماده‌سازی ورزشکاران برای بازی‌های آسیایی داشته است اما فدراسیون فعلی در این مدت دستاورد و مدال خاصی جز در مسابقات کم اهمیت نداشته و باید دید که در بازی‌های آسیایی چه نتیجه‌ای کسب می‌کند.