هیپوترمی در کوهستان
هیپوترمی در کوهستان
مهندس حسین عسگری یکی از کوهنوردان خوب شهر مشهد که سابقه صعود قله های استانی و همچنین قله های مطرح کشوری از جمله صعود به قله های دماوند ، علم کوه ، سبلان ، تفتان و ... را درکارنامه کوهنوردی خوب داراست در مورد عارضه هیپوترمی درکوهستان این گونه توضیح می دهد:

به گزارش حاشیه ورزش

تعریف هیپوترمی(hypothermia): دمای طبیعی بدن انسان باید بین 5/36الی 5/37باشد در صورت افت دمای بدن خارج از بازه استاندارد بدن وارد مرحله هیپوترمی می‌گردد.در صعودهای زمستانی در کوهستان و در شرایط آب‌وهوایی بسیار سرد و مرطوب و باوزش باد شدید این عارضه بسیار رخ می‌دهد. هنگامی‌که شروع به ورزش کوهنوردی در هوای بسیار سرد را انجام می‌دهیم به دلیل حرارت ابتدا حرارت بدن به دلیل افزایش گردش خون بالا رفته ودرصورت عدم استفاده از لباس گرم و مناسب صعود حرارت بدن از طریق ناحیه پوست و ریه‌ها براثر وزش باد سرد تخلیه و بدن دچار افت دمایی می‌گردد لذا برای پیشگیری از این اتفاق بسیار مرگ‌بار در کوهستان به چندین اقدام پیشگیرانه به دوستان توصیه می‌گردد.
1- استفاده از لباس و گرم مناسب با برنامه
2- از نوشیدن مشروبات الکلی جدا خودداری گردد.توضیح اینکه مشروبات الکلی در ابتدا دمای بدن را بالابرده و وزش باد شدید می‌تواند موجب تخلیه فوری حرارت بدن به دلیل انبساط فوری رگ‌ها می‌گردد.
3- حتما قبل از شروع برنامه سنگین زمستانی نسبت به آمادگی جسمانی اطمینان حاصل کنیم.
4-حتما در برنامه زمستانی به دلیل حفظ دمای بدن از مایعات گرم استفاده گردد و مواد قندی نیز بسیار موثر است.
عوارض هیپتورمی بسته به سطح کاهش دمایی بدن می‌تواند متغیر باشد .احساس سرما و لرز گزگز کردن انگشتان دست‌وپا قرمزی و کبودی پوست مشکل در تکلم خستگی و گرفتگی عضلات بی‌اختیاری ادرار در موارد ضعیف‌تر و در صورت افت شدیدتر دمای بدن فرد هوشیاری خود را ازدست‌داده و می‌تواند سکته قلبی و مرگ را دنبال داشته باشد.
اقدامات بعدازاینکه شخص به هیپوترمی مبتلا شده است باید مثلث سرما را برای شخص موردنظر از بین برد(مثلث سرما باد رطوبت و دما می‌باشد)لذا برای این منظور طرف را در صورت امکان به پناهگاه امن می‌بریم در صورت عدم پناهگاه ثابت در محل نسبت به ایجاد یک پناه گاه موقت به‌صورت برپایی چادر و یا ایجاد بیواک اقدام می‌کنیم لباس‌های خیس و مرطوب شخص را عوض کرده و لباس خشک و گرم می‌پوشانیم استفاده از پتوی نجات و کیسه‌خواب زمستانی بسیار موثر است به شخص مورد نشر مایعات گرم و مواد قندی و تنقلات می‌دهیم گرم کردن غیرمستقیم و رساندن حرارت به بدن گرم کردن مستقیم ومالش اعضای سرمازده می‌تواند بافت‌های مجاور را نیز آسیب بزند لذا به جد خودداری گردد.
می‌توان انتقال گرمای بدن شخص موردنظر را از طریق تماس بدنی با یک الی دو هم نورد انجام داد.