VAR،و شرمساری داوری ایران
VAR،و شرمساری داوری ایران
جعفر خوشرو: وجود نام تنها یک داور در بخش داوران بین‌المللی VAR، مایه شرمساری و ننگ داوری ایران است.

به گزارش حاشیه ورزش، طبق اعلام کمیته داوران، فهرست نهایی داوران بین‌المللی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی آقایان و بانوان در سال ۲۰۲۲ مشخص شد. نکته جالب توجه حضور تنها یک داور در بخش VAR بود و فقط نام علیرضا فغانی در این بین دیده می‌شد.

جعفر خوشرو گفت: این لیست یک سری نکات عجیب دارد؛ مثلا با وجود این که مرتضی منصوریان در دیدار آخری که سوت زد و ایراداتی داشت که حتی من مهم منتقدش شدم اما از داوران آینده‌دار فوتبال ایران است که AFC روی او حساب کرده و در دوره‌های مختلف او و امیر عرب براقی را شرکت داده است. عرب براقی نیز یکی دیگر از داورانی است که باید در این لیست حضور می‌داشت زیرا او هم قضاوت‌های خوبی را در چند فصل اخیری که در لیگ برتر بوده، داشته و حتی آن زمانی که نامش حذف شد، بنا به دلایل غیرفنی این اتفاق افتاد. این عجیب است که تهران بزرگ در این لیست نماینده ندارد و این در استانی که پر از استعداد و سرمایه است، باعث تاسف است.

او ادامه داد: مثلا من نمی‌دانم که چرا وحید کاظمی باید در لیست بین‌المللی ایران جای بگیرد. هم‌چنین باعث شرمساری و ننگ داوری فوتبال ایران است که تنها نام یک داور در بخش VAR وجود دارد. حضور تنها علیرضا فغانی در این بخش نشان می‌دهد که فوتبال و داوران ما به VAR نیاز دارند و باید هر چه زودتر بستر برای حضور آن در داوری و آموزش داوران فراهم شود. نام فغانی هم برای این در این قسمت وجود دارد که او آموزش‌های لازم را در کلاس‌هایی دیده که فیفا برگزار کرده و در ایران هیچ اتفاقی برای او نیفتاده است. همین اتفاقات است که باعث می‌شود داوران ما در بازی‌های درجه ۲ آسیا سوت بزنند. در یکی دو سال اخیر، کدام داوران ما به جز فغانی بازی‌های مهم آسیایی را سوت زده‌اند؟ کاش به این نکات دقت شود تا نماینده‌های بیش‌تری را چه در آسیا و چه در مسابقاتی مانند جام جهانی داشته باشیم.

این کارشناس داوری در خصوص انتخاب مانینگ به عنوان داور دیدار ایران و سوریه در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اظهار کرد: این داور ۴۲ ساله چینی، چند وقتی است که به لیست داوران حرفه‌ای اضافه شده و تجربه خوبی دارد. او دیدار ایران و عراق را به خوبی قضاوت کرد و نقصی نداشت و هم‌چنین کمک داور ویدیویی بازی ایران و لبنان بود. من نقطه ضعفی از او ندیدم و از آن دسته داورانی است که می‌توان به قضاوتش اعتماد داشت. امیدوارم این بار هم قضاوت او برای تیم ملی خوشایند باشد و بتوانیم سوریه را شکست دهیم.