پرونده سنگین استقلال
پرونده سنگین استقلال
تیم فوتبال استقلال یکی از قدیمی‌ترین و پر طرفدارترین تیم‌های ایرانی، این روزها شرایط خاصی را سپری می کند از مدیرعامل‌های جنجالی تا پرونده های مالی سنگین که باعث شد شرایط این تیم را در لیگ داخلی و لیگ قهرمانان آسیا برهم بزند.

به گزارش حاشیه ورزش، همه چیز از آنجایی شروع شد که مربی ایتالیایی به یکباره تهران را ترک کرد.

آذر ماه سال ۱۳۹۸ در حالی که استقلال همه حریفان خودش را مغلوب می‌کرد و به صدر جدول رسیده بود ناگهان خبر آمد که آندره‌آ استراماچونی قصد ترک ایران را دارد و دیگر نمی‌خواهد روی نیمکت استقلال بنشیند! کاملاً طبیعی بود که دلایل مرد ایتالیایی برای جدایی غیرفنی و به نوعی حتی غیرورزشی است. استرا رفت و مذاکرات یک ماه برای بازگشت او ثمری نداشت تا در نهایت فرهاد مجیدی جانشین این مربی شود.

استراماچونی

او به دلیل عدم دریافت مطالبات خود به فیفا شکایت کرد. توانست با ارائه ادله کافی علیه استقلال حکم بگیرد و در آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ با رأی فیفا، باشگاه استقلال به پرداخت ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو جریمه شد. استقلالی‌ها با توجه به جدایی ناگهانی سرمربی ایتالیایی خود، رأی صادره از سوی فیفا را نپذیرفته و درخواست اعمال تجدیدنظر از سوی دادگاه بین‌المللی ورزش را داشتند.

دادگاه (CAS) بعد از دو سال تعویق مکرر سرانجام به جمع‌بندی نهایی درباره پرونده شکایت آندره‌آ استراماچونی از استقلال رسید و رأی صادره از سوی فیفا را عیناً تایید کرد تا آبی‌ها ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو محکوم شوند و باید در موعد مقرر این غرامت سنگین را پرداخت کنند.
استقلالی‌ها البته در کنار غرامت سنگین سرمربی ایتالیایی خود باید دیرکرد مبلغ را هم پرداخت کنند و هزینه تمامی دادرسی‌های انجام شده و البته وکلای خارجی استخدام شده در این پرونده، برعهده آبی‌پوشان است تا بر مبلغ پرداختی از سوی آبی‌ها افزوده شود و آن‌طور به نظر می‌رسد مدیران استقلال باید بودجه‌ای حدوداً ۵۰ میلیارد تومانی را برای بستن پرونده استراماچونی تخصیص دهند!

براساس پیگیری‌ها مشخص شد مبلغ اعلام شده، اکنون به حدود ۱ میلیون ۶۰۰ هزار یورو رسیده است که پرداخت آن را مشکل تر از قبل می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر در خصوص کمک مالی به باشگاه استقلال برای پرداخت بدهی استراماچونی، اظهار داشت: به طور کلی تصمیم دولت کمک به باشگاه‌های ورزشی به صورت عام است نه به صورت خاص، امیدواریم بتوانیم مشکلات باشگاه‌ها را حل کنیم. (تاریخ خبر: ۱۹-۱۲-۱۴۰۱)

اما این قصه همین جا ختم نمی شود، با این پرونده مجوز حرفه ای بودن باشگاه استقلال صادر نشد و این تیم از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد.

مهلت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای برای دریافت مدارک و مستندات باشگاه‌ها ۱۲ فروردین به پایان رسید. در شرایطی که باشگاه استقلال با پرونده مالی و سنگین آندره استراماچونی مواجه بود، نتوانست این مبلغ را به حساب سرمربی ایتالیایی واریز کند تا به این ترتیب مدارک این باشگاه نقص بزرگی برای گرفتن مجوز حرفه‌ای داشته باشد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دومین سال متوالی جلوی حضور استقلال را در لیگ قهرمانان آسیا می‌گیرد و هواداران این تیم اتفاق تلخ و تکراری را تجربه می‌کنند.

آجرلو و فتح الله زاده

درخواست محاکمه مدیران
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اعلام نکاتی درباره پرونده مالی مربی اسبق و وصول چک‌های شخصی مدیرعامل استقلال، گفت: مدیران باشگاه باید مورد محاکمه و بازخواست قرار گیرند.

حسین قربانزاده بیان کرد: کاری که وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی انجام داده با الگویی که ارائه کرده حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هر باشگاه (پرسپولیس و استقلال) که بخشی از آن وام و بخشی از آن که حاصل از افزایش سرمایه است را در اختیار باشگاه‌ها قرار داده است و بنا شد باشگاه ها مجوز های لازم را برای دریافت انجام بدهند که پرسپولیس این کار را کرده اما استقلال نه.

وی در ادامه افزود: دو بار بدهی استراماچونی مطرح شده است. یکبار در دوره آجورلو که قرار بود از همان منبع پرداخت شود و یکبار هم توسط فتح‌اله‌ زاده که ۱۱۸ میلیارد تومان برای بدهی‌های خارجی از جمله استراماچونی پرداخت شده که همان پشتوانه وام بود و زمینی را در بانک شهر وثیقه کردند. از آن ۱۱۸ میلیارد تومان، ۹۳ میلیارد تومان مستقیم به حساب باشگاه واریز شد.

باشگاه هزینه‌های دیگری نیز داشته و کماکان بدهی استراماچونی را پرداخت نکردند و این اتفاقات رخ داده است. پس کاری که در این یکسال اخیر انجام شده این است که باشگاه‌هایی که تا الان این درآمد را نداشتند، درآمد جدید اضافه شده و وظیفه دستگاه ذی‌ربط، شرکت، هیات مدیره و مدیرعامل نظارت بر این موضوع بوده و خصوصی سازی هم بر اساس اعلام مدیرعامل که چه چیزهایی برای مصارف احتیاج دارد، آن را به تایید می‌رساند.

باشگاه استقلال در دوره مدیریتی مصطفی آجورلو وارد بورس شد و ۱۰ درصد سهام آبی‌ها خریداری شد. برای هزینه‌کرد پول وارد شده به خزانه باشگاه، مدیرعامل استقلال باید از کمیته مصارف مجوز می‌گرفت و به مدیران سازمان خصوصی‌سازی در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کرد، اما عدم شفافیت مالی آجورلو برای او دردسرساز شد و گفته می‌شود که همین مسئله باعث شده تا دوره مدیریتی او در باشگاه استقلال به سرعت به نقطه پایان خود برسد.

حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به هزینه‌های انجام شده در دوره آجورلو گفت: «آنچه که خود آجرلو امضا کرده اتفاق نیفتاده، به‌طوری‌که برای تیم بستن و برای پرداخت بدهی‌ها از پول حاصل از پذیره‌نویسی هزینه کرده که این موارد از نظر من قابل پذیرش نیست. استقلال در زمان مدیرعاملی آجرلو ۲۴۰ میلیارد تومان خارج از چارچوب و اضافه خرج کرده است. باشگاه استقلال با احتساب خرج مازادی که در زمان مدیرعاملی آجرلو داشت، پرهزینه‌ترین تیم در فصل جاری است؛ درحالی‌ که طی فصول قبل این عنوان در اختیار تیم‌های صنعتی بود».

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه فتح‌الله‌زاده،‌ چک‌های خودش را در ابتدا از استقلال وصول کرده است، گفت:‌ آقای فتح‌الله‌زاده هم به این موضوع اذعان داشته که این کار را انجام داده است، ولی بدهی بوده که با مبلغ روز، تعدیل شده است. چیزی که معاونان باشگاه منتقل کرده‌اند، این بوده که آقای فتح‌الله‌زاده رقم شش میلیارد تومان را با مصوبه هیئت مدیره به پنج میلیارد تومان، تعدیل و دریافت کرده است. اصل چک‌ها خیلی کمتر از این بوده، ولی ادعای فتح‌الله‌زاده این بوده که طلب داشته است. آقای احمدی معاون مالی باشگاه در دوره مدیریت سابق در مورد چک‌های آقای فتح‌الله‌زاده به صراحت اعلام کرد که به سراغ کسانی که چک دست‌شان بوده است مثل حنیف عمران‌زاده و مجیدی رفتیم و آنها محضری امضا داده‌اند که دیگر طلبی ندارند. ایشان همچنان معاون مالی باشگاه است، ولی اینکه چه اتفاقی افتاده که چک‌هایی که گفته می‌شد پاس شده، الان نقد شده است باید به ما هم توضیح داده شود. جلسه‌ای با آقای فتح‌الله‌زاده داشتیم که توضیحاتی هم داد، ولی به نظرم باز هم توضیحات کامل‌تر دارد.

قربان‌زاده تصریح کرد:‌ هر کسی از جمله سهام‌داران می‌توانند شکایت کنند، همانطور که ما شکایت کردیم و محکم پای این شکایت هستیم. وقایع مالی، کتمان شده است و حتماً باید در دادگاه مورد بازخواست قرار بگیرد.

پس از پایان مهلت ارسال مدارک جهت اثبات عدم بدهی باشگاه استقلال به طلبکاران این باشگاه، موضوع حذف از لیگ قهرمانان آسیا و همچنین استعفای علی فتح الله زاده از مدیرعاملی استقلال، ریکاردو ساپینتو سرمربی فعلی تیم متنی را به شرح زیر منتشر کرد:

“بیش از هر زمان دیگری وقت آن است برای حمایت از استقلال کنار هم باشیم.

روزهای سختی برای باشگاه خواهد بود اما در این روزهاست که به دنیا نشان می‌دهیم استقلال کیست. حمایت بی‌دریغ شما (هواداران) در این فصل لازم بوده، شما دوازدهمین بازیکن ما هستید. همان انرژی مضاعفی که در زمین به آن نیاز داریم.

رای مردمی که من را به عنوان بهترین مربی این فصل ایران انتخاب کردند، برایم بسیار باعث افتخار است. این اتفاق تنها به خاطر تعهد و تلاش زیاد بازیکنان افتاد و تشکر می‌کنم.

هر روز سخت کار می‌کنیم تا هر هفته به شما شادی بدهیم.

در کنار هم به پیروزی ادامه می‌دهیم.”

منبع: ایران دکونومی