کاهش فعالیت بدنی با افزایش سن  بانوان یا آقایان ؟
کاهش فعالیت بدنی با افزایش سن  بانوان یا آقایان ؟
مشارکت در فعالیت بدنی با افزایش سن کاهش می‌یابد و این کاهش در زنان بیشتر از مردان است.

به گزارش حاشیه ورزش
مهدیس آصفی –
سبک زندگی بی‌تحرک یک عامل خطر عمده برای چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌رود و مشارکت در فعالیت بدنی با افزایش سن کاهش می‌یابد و این کاهش در زنان بیشتر از مردان است. در عین حال شیوع اضافه وزن و چاقی در میان کودکان و جوانان یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشت عمومی بوده و این مشکلات مرتبط با وزن در دوران کودکی تشخیص داده می‌شوند.
فعالیت فیزیکی یک رفتار آموخته شده است که تحت تأثیر خانواده، دوستان، معلمان و مربیان و همچنین محیط است. کودکان و نوجوانانی که در اوایل زندگی خود فرصت‌های ایجاد اعتماد به نفس در انجام فعالیت‌های فیزیکی را ندارند عمدتا در اواخر زندگی خود کمتر فعال هستند و مهارت‌های حرکتی مانند پریدن و پرتاب می‌تواند به عنوان بلوک‌های ساختمانی برای یک عمر فعالیت بدنی عمل کنند و کودکانی که این مهارت‌ها را در اوایل زندگی ندیده‌اند از توصیه‌های فعالیت بدنی در ادامه زندگی خود نیز تبعیت نخواهند کرد.
بازی و فعالیت بدنی روزانه از قدیم بخش مهمی از زندگی کودکان و نوجوانان بوده و امروزه وجود رایانه و رسانه‌های اجتماعی نیاز و میل کودکان را برای حرکت و بازی کاهش داده است.
فواید فعالیت فیزیکی برای کودکان و نوجوانان
مشارکت منظم در انواع مختلف فعالیت بدنی جهت رشد و پیشرفت سالم ضروری است و شواهد نشان می‌دهد که فعالیت بدنی می‌تواند تاثیر مثبت روی ترکیب بدنی، کلسترول، فشارخون، قند خون، تناسب هوازی، قدرت عضلانی، مهارت‌های حرکتی و سلامت استخوان داشته باشد.
فعالیت بدنی منظم همچنین می‌تواند عملکرد تحصیلی را بهبود بخشیده و احساسات خوبی را به وجود آورد. رفتارهای سبک زندگی مثبت مانند مشارکت در فعالیت جسمانی روزانه که در طول دوران کودکی و نوجوانی آغاز می‌شود در بزرگسالی نیز ادامه می‌یابد و در دراز مدت مشارکت روزانه در بازی‌های فضای باز و ورزش‌های تفریحی به بهبود سلامت و احساس خوب بودن همه کودکان و نوجوانان کمک خواهد کرد.
مشخصات فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان
الگوی طبیعی فعالیت پسران و دختران به صورت فعالیت بدنی کوتاه مدت همراه با دوره‌های استراحت مختصر در صورت نیاز، مشخص می‌شود و اکثر کودکان در فعالیت جسمانی شرکت می‌کنند تا از آن لذت ببرند، دوست پیدا کنند و چیز جدیدی یاد بگیرند.
کودکان و نوجوانانی که آمادگی جسمانی ضعیفی دارند، مستعد هستند به دلیل ناامیدی، خجالت و مشکلات فیزیکی مانند درد و آسیب از ورزش خارج شوند. کودکان و نوجوانان باید از روند فعال بودن فیزیکی لذت ببرند گرچه ارزش بازی خلاق آزاد نباید نادیده گرفته شود.
فعالیت‌های بدنی ساختارمند فرصتی منحصر به فرد برای کودکان و نوجوانان برای یادگیری مهارت‌های جدید، بهبود تکنیک ورزش و احساس موفقیت در موفقیت‌های آن‌ها را فراهم می‌کند، کودکانی که یاد می‌گیرند چگونه با اعتماد به نفس بازی کنند و برای شرکت در بازی‌ها و فعالیت‌های مختلف تشویق می‌شوند و احتمال اینکه در طول زندگی از لحاظ فیزیکی فعال باشند بیشتر است.
پسران و دختران غیر فعال می‌توانند فعالیت بدنی را با مشارکت در برنامه‌هایی که جذاب و سرگرم کننده است، بهبود بخشند و درست مثل خواندن و نوشتن، کودکان باید یاد بگیرند که چگونه بازی‌های حرکتی و مهارت‌های ورزشی را به صورت ایمن و درست انجام دهند.